پرسش: بعد از مدتها فعالیت در شرکتهای مختلف تصمیم گرفتهام که کسب وکار خودم را راهاندازی کنم. براین اساس تجربه کاری زیادی دارم ولی تابهحال سازمانی را مدیریت نکردم. در این مدت رونق کسب وکار هیچگاه دغدغه من نبوده و همیشه به فکر بهتر انجام دادن کارم بودهام. حال که کسب وکار متعلق به خودم است باید برای رونق بخشیدن به آن برنامهریزی کنم. برای شروع چه پیشنهادی را به کسبوکارم میدهید؟
پاسخ کارشناس: معمولا برای رونق کسبکارها مشاوران پیشنهادهای بسیاری را به مدیران میدهند ولی اینکه چقدر این پیشنهادها و توصیهها قابل عملی شدن هستند، اهمیت دارند، به همین دلیل مدیران قبل از ورود باید چندین گام را برای رونق کسب وکارشان بردارند. گامهایی مانند:
یک: مدیریت به تنهایی امکانپذیر نیست به همین دلیل بهتر است، هرفردی برای ورود به فضای مدیریت یک تیم فوقالعاده برای خود بچیند.
دو: مدیران هنگام استخدام افراد قبل از تخصص باید به نوع رفتار و عادات شخصیتی آنها دقت کنند. چون مدیران خبره به راحتی میتوانند با برگزاری دورهها و جلسات افراد را به تخصصی که مدنظرشان است بسازند ولی شخصیت افراد از دوران کودکی آنها شکل گرفته و به راحتی تغییر نمییابد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که افراد باید خود را با فرهنگ سازمانی هماهنگ کنند، فرهنگی که در سازمانها باید روی آن برنامهریزی دقیقتری شود. این فرهنگ شامل موارد مختلفی مانند ظواهر سازمان است، ظواهری که مشتریان با ورود به سازمان نظارهگر آن هستند، این ظواهر شامل نوع پوشش افراد سازمان و طراحی ساختمان است. علاوه براین ارزشهای مورد حمایت جزء فرهنگ سازمانی محسوب میشود. این ارزشها در هر سازمانی متفاوت است، امکان دارد در سازمانی کار تیمی ارزش باشد و در سازمانی موارد دیگری ارزش شود. باورهای مشترک نیز جزء فرهنگ سازمانی است که معمولا بعد از طی چندین سال اعضا به آن میرسند. بنابراین افرادی که وارد یک سازمان میشوند باید قادر باشند مواردی را که عنوان شد بپذیرند.
سه: مدیران برای رونق کسب وکارشان بهتر است، بیش از زمان، انرژی خود را مدیریت کنند تا در برخی مواقع خسته و از ادامه مسیر باز نمانند.
نکتههای دیگری نیز به جزء این موارد وجود دارد که شاید در بسیاری از کتب مدیریتی به راهی بتوان به آنها دست یافت.