آمار فروش آنلاین نایك اخیرا به حدود یک میلیارد دلار رسید اما این برند میخواهد تا با تمركز روی ساده و شخصی كردن تجربه خرید دیجیتال تا سال 2020 به رقم فروش 7 میلیارد دلار دست یابد. در نتایج فروش سه ماهه دوم آن، نایك شاهد سرعت بخشیدن به رشد فروش خود در عرصه تجارت الکترونیكی تا مرز 50درصد بود (این رقم در سه ماهه قبلی 46درصد گزارش شده است). این رشد تا حدی از توسعه بازارها و امكان فروش آنلاین در آنها سرچشمه میگیرد. در سه ماه گذشته كانادا، سوییس و نروژ به این فهرست اضافه شدهاند. در ادامه نایك قصد تعمیم این برنامه به مكزیك، تركیه و شیلی در ماههای آتی را دارد.
در هر صورت، به گفته مدیرعامل نایك، مایك پاركر، او فقط به فكر نیل به این هدف نیست. راهاندازی سایت Nike.com موجب انرژیبخشی فراوان در سرتاسر این كسبوكار و ایجاد امكان دسترسی مصرفكنندگان به بهترینهای نایك میشود. به اعتقاد پاركر، این برند همه سرمایهگذاری خود در چند سال گذشته را معطوف به فناوری دیجیتال و موبایل كرده و شاهد نتیجهبخشی آن بوده است. برقراری ارتباط میان Nike.com و استراتژیهای دیجیتال گستردهتر نایك همچنان بدون شك یكی از بزرگترین فرصتهایی است كه این شركت برای مردم به وجود میآورد.
پاركر قول ارائه نوآوریهای بیشتر در حوزه دیجیتال در سال آینده را داد اما به باور او، كلید موفقیت تمركز روی ساده و شخصی كردن تجربه مصرفكننده است. برای مثال ایجاد اكوسیستم Nike+ به كاربران اجازه دسترسی به برنامههای آموزشی، تاریخچه تناسب اندام و لباس ورزشی محبوبشان را میدهد. فناوری دیجیتال شرایط مناسب برای توسعه روابط با مصرفكنندگان به وسیله ایجاد تناسب میان هر تعامل با نیازهای خاصشان را فراهم میكند.
نایك هرگز به تلاش خود برای سادهتر و شخصیتر كردن تجربه دیجیتال پایان نمیدهد. سادهتر كردن به معنای حركت به سمت ساخت یك مركز خرید برای بهترینهای نایك و شخصیتر كردن به معنای افزایش تناسب تعاملهای موجود با نیازهای شخصی افراد است. رشد تجارت الكترونیكی به افزایش 20 درصدی سوددهی نایك كمك میكند. نتایج كار همچنین تا 20درصد با افزایش تعداد سفارشها درخشانتر میشود. خرده فروشان خود را برای برگزاری مسابقات یورو 2016 و المپیك ریو آماده میكنند.
درآمد خالص در حالی به رقم 785 میلیون دلار رسید كه بازدهی با 4 درصد رشد رقم 7.69 میلیارد دلار را ثبت كرد. افزایش 11 درصدی موجودی انبارها كنار موفقیتهای قبلی تا حدی به علت افزایش متوسط قیمت فروش و رشد درآمدها از طریق فروش مستقیم كالا به مصرفكننده در كانالهای متعلق به نایك بود. در اروپای غربی رشد 12 درصدی درآمد در سهماهه دوم سال گذشته و افزایش 25 درصدی تعداد سفارشها برای آینده، عملكرد قویتر نایك را در پی داشت.
رشد 26 درصدی فروش مستقیم پوشاك ورزشی و لباس و كفش بازیكنان فوتبال به مصرفكننده امتیاز بالایی را نصیب این برند كرد. این حركت باعث شد تا نایك بهعنوان پرطرفدارترین برند ورزشی در منطقه در همه كشورها نیز رشد زیادی را تجربه كند. توسعه بینالمللی كنار افزایش سهام در بازار، حاكی از موفقیت واضح تلاشهای نایك در غرب اروپا و ظرفیت بالای آن از لحاظ جغرافیای برای ارائه محصولات و خدمات به مصرفكنندگان است.