هسته اصلی فعالیتهای یک شرکت تجاری ویژگیها و مهارتهایی است که این شرکت را از دیگر رقبای آن در بازار متمایز میکند و زمینهای که این شرکت فعالیتهای خود را در آن متمرکز کرده فرآیندی است که شرکت مذکور باید به استانداردهای آن حوزه تجاری و صنعتی که در آن فعال است پایبند بوده و از آن عدول نکند. برقراری تعادل میان این دو بخش از فعالیتهای تجاری یک شرکت نکته بسیار مهمی است که بهوسیله آن میتوان روی اتخاذ تصمیمات و مواضع صحیح تمرکز کرد. فراموش نکنید که ایجاد تعادل میان دو مبحث مذکور میتواند کار بسیار دشواری باشد.
ایده
فعالیتهای مربوط به هسته اصلی که شرکت تجاری در آن حوزه فعالیت میکند تحت عنوان معیار ایدههای کسبوکار و فعالیتهای مربوط به زمینه کسبوکار شرکت با عنوان اقدامات تکمیلی شناخته میشوند.
برای نمونه فعالیت اصلی شرکت مایکروسافت توانایی این شرکت در توسعه نرمافزارهای کاربردی و جدید است درحالیکه پردازش و آمادهسازی سفارشها و عرضه محصولات به بازار اقدامات این شرکت در زمینه حوزه کاری است که در آن فعالیت میکند.
هر دوی این مباحث حساس و حیاتی هستند اما تنها هسته اصلی فعالیت شرکتهاست که ارزش واقعی کسبوکار در آن نهفته است. سهامداران شرکتها عموما مایلند تا بیشتر روی فعالیتهای اصلی کسبوکارشان تمرکز کنند زیرا از این طریق ارزش سهام آنها افزایش خواهد یافت. همچنین این امکان وجود دارد که کسبوکارها شدیدا درگیر اقدامات و فعالیتهای زمینهای خود شوند طوری که موجب مغفول ماندن هسته اصلی اقدامات شرکتها و آنچه موجب تمایز آنها است، شود. اگرچه انجام فعالیتهای مکمل در زمینه حوزه کاری کسبوکارها برای باقی ماندن آنها در بازار ضروری است اما توجه به هدف و هسته اصلی فعالیتهای شرکت موجب گسترش کسبوکار شما شده که این توسعه نوعی مزیت برای شرکتها در رقابت با دیگر رقبای تجاریشان در بازار هدف آنان است.
جفری مور، استراتژیست کسبوکار معتقد است ایجاد تعادل میان فعالیتهای اصلی و پیرامونی برای کسبوکارها بهتر است از طریق برونسپاری یا انجام خودکار و اتوماتیک فعالیتهای پیرامونی باشد. در این روش فعالیتهای پیرامونی شما به نحو شایسته انجام خواهد شد. استفاده از این متُد از نظر اقتصادی بسیار بهصرفه بوده و در هزینهها صرفهجویی خواهد شد، ضمن اینکه با انتخاب این روش میتوانید از امکانات و تخصص شرکتهای تجاری دیگر برای انجام بخشی از فعالیتهای تان در حوزهای که در آن فعال هستید، استفاده کنید. مزیت دیگر این شیوه آن است که شما قادر خواهید بود تا از سرمایهگذاری صورت گرفته در کسبوکارتان برای کسب برتری در بازار هدفتان استفاده کرده و از رقبای تجاری خود در آن بازار پیشی بگیرید.
کمپانیهای تجاری مطرحی نظیر سیسکو، دل، جنرالموتورز، ایبیام و کداک با برونسپاری فعالیتهای زمینهای و پیرامونی کسبوکار خود و چابکسازی آن، امکان پاسخگویی در هر دو بخش فعالیتهای اصلی و پیرامونی را برای تشکیلات تجاری خود فرآهم آوردهاند. مثال دیگری که در اینجا میتوان به آن اشاره کرد شرکت سابریکس تولیدکننده نرمافزارهای مدیریت مالیات است. این شرکت با برونسپاری فرآیند فعالیتهای پیرامونی توانسته به موفقیت قابل توجهی در حوزه کاری خود دست یابد، طوری که مدیرعامل و مدیر اجرایی این شرکت استیو آدامز در اینباره میگوید: با واگذاری برخی از فعالیتهای پیرامونی و بخشی از وظایف مالی بخش آیتی شرکت و استفاده از نیروی انسانی شرکتهای دیگر به واسطه برونسپاری قسمتی از وظایف خود به آنها توانستهایم نیروی انسانی متخصص و خبره را در مجموعه خود حفظ کرده و تمرکز بهتری روی فعالیت و اهداف اصلی خود داشته باشیم و این رمز متمایز بودن سابریکس نسبت به سایر رقبای آن در بازار است.
به جای به خدمت گماردن کارمندان خبره و کاربلد در بخش آیتی و زیرساختهای نیروی انسانی، سابریکس موفق شد تا روی رسیدن کارمندان به سطوح بالاتر در زمینه تحقیق در حوزه مالیات و رشد و پیشرفت آنها تمرکز کند. توسعه روزافزون نرمافزارهای تولیدی این شرکت و ارائه خدمات به مشتریان هسته اصلی فعالیتهای شرکت سابریکس بوده و این شرکت با استفاده از این ایده توانسته تا میان فعالیتهای اصلی و پیرامونی خود تعادل برقرار کند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
در ابتدا سعی کنید تا تشخیص درستی از فعالیتهای اصلی و پیرامونی خود داشته باشید. فراموش نکنید که برخی از این فعالیتها ممکن است پویا و سیال بوده و میان بخشهای مختلف در حال حرکت باشند. برای روبهرو شدن با مقاومتهای احتمالی در برخورد با طرحهای برونسپاری و بازتعریف مسئولیتهای مدیریتی آمادگی کامل داشته باشید. مسئولیت انجام فعالیتهای اصلی و اساسی شرکت را از مدیران ردهبالا به مدیران میانی تفویض کنید زیرا آنها درک و دید بهتری نسبت به روند موجود در بازار دارند. همچنین با پخش کردن مسئولیتهای هسته اصلی فعالیتهای شرکت به افراد و بخشهای مختلف میتوانید از افزایش فشار روی یک بخش خاص جلوگیری کنید. بکوشید تا مدیران ردهبالا را برای واگذاری و برونسپاری فعالیتهای زمینهای و پیرامونی شرکت متقاعد کنید.