شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پایگاه خبری بلومبرگ در تحلیلی به قلم ریچ میلر نوشت: عصر جدید ارزانی نفت، برتری ژئوپلیتیکی را برای امریکا به ارمغان می‌آورد. به گزارش ایرنا از بلومبرگ، عصر جدید فراوانی و ارزانی نفت، در حال ترسیم چشم‌انداز ژئوپلیتیکی جدیدی برای جهان است که در آن، قدرت برخی دولت‌ها تضعیف و بر قدرت برخی دیگر افزوده می‌شود.

برخی تغییرات نمایان است، افزایش تولید نفت در امریکا، این کشور و متحدانش را قادر کرد، بدون آنکه نگرانی چندانی در مورد حذف واردات نفت از ایران داشته باشند، تحریم‌های سختی علیه آن اعمال کنند.

در این میان، روسیه با آنچه که ولادیمیر پوتین آن را یک کاهش احتمالی فاجعه‌بار قیمت نفت این کشور نامید، روبه‌رو است؛ زیرا اقتصاد روسیه به دلیل نقش این کشور در بحران اوکراین، توسط تحریم‌های امریکا و اروپا تضعیف شد.

 

اد موریس، رییس بخش تحقیقات بین‌الملل بانک امریکایی سیتی گروپ در نیویورک از طریق پست الکترونیکی به بلومبرگ گفت: دوران جدید کاهش قیمت که عامل آن انقلاب نفت و گاز شیل در امریکا بود، در حال طلوع است و بی‌شک، تغییرات ژئوپلیتیکی مهمی به همراه خواهد داشت.

25 سال پیش، سقوط قیمت نفت در اواخر نیمه دوم دهه 1980، درآمد نفتی که اتحاد جماهیر شوروی برای بقا نیاز داشت، کاهش داد و راه را برای تجزیه این کشور هموار کرد.

همچنین کاهش قیمت نفت ممکن است بر تصمیم صدام حسین رهبر عراق برای حمله به کویت در سال 1990 که به جنگ اول خلیج فارس منجر شد، تاثیر گذاشته باشد.

در حالی که روسیه احتمالا بار دیگر به همراه ایران و ونزوئلا از اتفاقات بازار نفت، با مشکل مواجه خواهند شد، اما امریکا و چین در رأس کشورهایی خواهند بود که از آن سود می‌برند.

ریوا بالا، معاون بخش تحقیقات جهانی شرکت خدمات مشاوره‌ای استارت فور در تگزاس گفت: نفت به لحاظ ژئوپلیتیکی، مهم‌ترین کالا است. نفت اقتصاد کشورها در سراسر جهان را حرکت می‌دهد.

قیمت نفت پایه امریکا در پنج ماه گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته و به حدود 75 دلار در هر بشکه رسیده، این در حالی است که تولید نفت این کشور به 9 میلیون و 60هزار بشکه در روز یا بالاترین سطح خود در بیش از سه‌دهه اخیر رسیده است.

دانیل یرجین، معاون شرکت خدمات مشاوره‌ای انگلوود در کلورادو گفت: به مدت 10 سال، عوامل تعیین‌کننده بازار نفت، رشد اقتصادی چین و تقاضای نفت این کشور بودند و اکنون عامل تعیین‌کننده، رشد حیرت آور تولید نفت در امریکا است.

عربستان سعودی و کویت، آنچه که فیلیپ ورلگر آن را «جنگ قیمت به خاطر نیاز» می‌نامد را راه انداخته‌اند که هدف آن حفاظت از سهم بازار و مجبور کردن امریکا و تولیدکنندگان دیگر، به کاهش تولید نفت است.

تا به اینجا، شرکت‌های نفتی امریکا از میدان خارج نشده‌اند و بر این باورند که توان مقاومت آنها در برابر کاهش قیمت نفت، بسیار بیشتر از 11 کشور همکار عربستان سعودی در اوپک است.

آرشه دانهام، رییس شرکت نفتی چساپیکه در شهر اوکلاهاما، گفت: عربستان سعودی واقعا ریسک بزرگی کرد. اگر آنها قیمت نفت را به 60 تا 70 دلار در هر بشکه کاهش دهند، شاهد کاهش تولید نفت در امریکا خواهیم بود، اما (به دلیل پایین بودن توان مقاومت کشورهای اوپک)، قیمت نفت هرگز به چنین سطحی کاهش نخواهد یافت.

لئوناردو ماجری، مدیر سابق شرکت نفتی ایتالیایی که اکنون در دانشگاه هاروارد کمبریج تدریس می‌کند، گفت: بازار وارد منطقه خاکستری شده است. یک حمله تروریستی در میدان‌های نفتی واقع در منطقه خاورمیانه می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VxBdo5GR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه