وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم به اقتصاد جهانی متصل شویم چارهای نداریم که تولید، عرضه و تجارت و بازرگانی ما در سطح جهانی باشد و مصرفکنندگان نیز نظرات خیرخواهانه خود را مطرح کنند.
به گزارش شاتا؛ محمدرضا نعمتزاده در پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان افزود: تولیدکنندگان و عرضهکنندگان نیز باید در جهت بهبود شرایط حرکت کنند. وی اضافه کرد: متولی اقتصاد مردم هستند و دولت باید راه را برای فعالیت فعالان اقتصادی هموار کند. نعمتزاده ادامه داد: اگر تولیدکننده، توزیعکننده و مصرفکننده که سه ضلع یک مثلث هستند، کار خود را به خوبی انجام ندهند این مثلث کامل نمیشود.
سیدمحمود نوابی، معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این همایش گفت: مشتریان راضی باعث نشاط و کامیابی تولیدکننده میشوند و مشتریان ناراضی پیام میدهند اما مشتریان خاموش و ساکت همانند تیانتی خطرناک هستند.
نوابی با اشاره به سابقه تشکیل سازمان حمایت که از ادغام سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات تشکیل شده است، تصریح کرد: این سازمان قیمتگذار نیست و اشتباه جاافتاده است چرا که سازمانی در درون حاکمیت است و نگاه حاکمیتی دارد. بررسی قیمت را انجام میدهد و تنها سازمان حرفهای در این زمینه است. وی در عین حال افزود: بر مبنای مصوبه امسال سازمان هدفمندی یارانهها، سازمان حمایت تا 6 درصد افزایش قیمتها را عهدهدار شده است.
مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به اینکه مصوبات خلق الساعه به مشکلی بزرگ در زمینه قیمتگذاری تبدیل شده است، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در نظام قیمتگذاری این است که با مصوبات خلقالساعه روبهرو هستیم و نمیگذارد بازار مکانیزم خودش را پیش ببرد. بخشی از نوسانات قیمت اخلال در نظام تصمیمسازی است و باید سعی شود فضای تجاری کشور از روانی مناسب برخوردار باشد و با تصمیمات ناگهانی شوک ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه برای مصرفکننده بحث قیمت، کیفیت و خدمات مورد انتظار است، افزود: یکی از موارد مورد توجه در بحث قیمت که از حقوق قطعی مصرفکنندگان به شمار میرود، بحث اطلاعرسانی از قیمتها، تولیدات و محصولات است تا فرصت انتخاب برای مصرفکننده ایجاد شود که بخش عمده آن بر عهده تشکلهای ذیربط، اتحادیهها، سندیکاها و انجمنهاست که مصرفکننده قدرت انتخاب داشته باشد.
به گفته وی، نکته مهم دیگر در بحث قیمت، فضای رقابتی است و در این راستا باید از نظرات بخش دولتی و تشکلها و واحدهای تولیدی کمک گرفته شود که چگونه میتوان زمینههای رقابت را ایجاد کرد تا کاهش قیمت ایجاد و مصرفکننده حمایت شود. خسروتاج ادامه داد: وظایف سازمان حمایت در سالهای اول انقلاب و جنگ ، هماکنون کارایی ندارد و ساختار و وظایف چه در بخش قیمت، بازرسی و نظارت باید متفاوت باشد.
به گفته وی، ایجاد فضای رقابتی بهعنوان یک موضوع محوری در حوزه قیمت باید مورد توجه باشد و نظارت و بازرسی به تشکلهای ذیربط واگذار شود چرا که در قانون هم پیشبینی شده که میتوان بخشی از وظایف نظارتی دولت را به تشکلها واگذار کرد. وی تاکید کرد: این حق طبیعی مصرفکنندگان است که مرجعی برای رسیدگی به شکایت وجود داشته باشد.
خسروتاج تصریح کرد: در بحث کیفیت چند عامل از جمله فضای رقابتی مهم است و آنچه که امروز بهعنوان خواسته مشتری مورد توجه است، در فضای رقابتی شکل میگیرد. قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: جایگاه دستگاههای کنترل کیفیت نظیر وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و... در بحث کیفیت بسیار مهم است و باید مورد توجه باشد.