شركت صنعتی بهشهر بزرگترین و قدیمیترین واحد تولیدكننده انواع روغن گیاهی خوراكی در ایران است که در سال1330 تحت نام شركت پنبه پاكکنی بهشهر به ثبت رسیده و در سال 1373 به شركت سهامی عام تبدیل شده است.
تاریخچه شرکت
به گزارش بورس نیوز شركت صنعتی بهشهر بزرگتــرین و قدیمیترین واحد تولیدكننده انواع روغن گیاهی خوراكی در ایران است که در سال 1330 تحت نام شركت پنبه پاكکنی بهشهر به ثبت رسیده و در سال 1373 به شركت سهامی عام تبدیل شده است. موضوع فعالیت اصلی شركت عبارت است از تاسیس و بهرهبرداری ازكارخانجات پنبه پاككنی، روغنکشی، تصفیه روغن و سایر کارخانجات و تولید انواع محصولات از قبیل روغن، پنبه، لینتر و كنجاله. این شركت در حال حاضر، محصولات خود را با نامهای تجاری «لادن، لادن طلایی، بهار، نسترن، ترد سرخ، شاهپسند، عافیت، مینولا و مارال» تولید و عرضه میکند. بهرهبرداری از کارخانه با ظرفیت 250 تن در تاریخ تأسیس آغاز شده ولی ظرفیت فعلی شرکت به میزان 500هزار تن در سال است.
در حال حاضر شرکت حدود 35درصد بازار کشور را در اختیار داشته و در این زمینه رتبه نخست را در بین شرکتهای تولیدکننده روغن در ایران دارا است. همچنین از نظر تکنولوژی شرکت دارای پیشرفتهترین و کاملترین دستگاههای تصفیه و بستهبندی روغن خوراکی در سطح کل کشور است.
سرمایه
سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 6.5میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ 1023000 میلیون ریال افزایش یافته است. این شرکت که از قدیمیهای بورس تهران است، در خرداد ماه سال 1374 با نماد «غبشهر» به بورس اوراق بهادار تهران راه یافته است.
سهامداران
سهامدار عمده شرکت که بالغ بر 80درصد از سهام غبشهر را در اختیار دارد شرکت صافولا بهشهر است. هلدینگ صافولا که مالکیت و مدیریت آن بر عهده عربستانیهاست به ریاست سلیمان بن عبدالقادر المهیدب، عرضه كننده روغن خوراكی، شكر و دیگر مواد اولیه غذایی در بازارهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است که با وجود تنشهای موجود، به آرامی و بیسروصدا در ایران رونق گرفته و فعالیت میکند و هم اكنون یكی از بزرگترین شركتهای مواد غذایی جنوبغربی آسیا است. البته صافولا بهشهر پیش از این سهامدار شرکت مارگارین نیز بود که در سال گذشته طی تفاهمی با شرکت توسعه صنایع بهشهر، سهام خود را به این شرکت واگذار کرد و در عوض سهام توسعه صنایع بهشهر در غبشهر را از این شرکت خریداری کرد، بهگونهای که در حال حاضر مالکیت غمارگ از آن وبشهر و مالکیت غبشهر در دستان صافولای عربستان است. (جدول1 و 2)
مفروضات سناریو به شرح زیر است
سال 94
فروش
نرخ فروش: با فرض اینکه 5درصد افزایش نرخ فروش برای سال 94 اعمال شود و این نرخ برای شش ماهه دوم مجوز بگیرد برابر با میانگین نرخ فروش در سه ماهه واقعی اول، نرخ فروش بدون تخفیف در سه ماهه دوم و نرخ فروش با 5 درصد افزایش در شش ماهه دوم فرض شده است.
مقدار فروش: برابر با بودجه 94 در نظر گرفته شده است.
بهای تمام شده
نرخ مصرف روغن: با فرض روند افزایشی دلار مبادلاتی و روند کاهشی نرخ جهانی روغن، نرخ روغن 2864 تومان فرض شده است.
مبلغ مصرف لوازم بستهبندی و سایر نیز برابر با بودجه 94 فرض شده است.
مقدار مواد اولیه: مصرف شده برابر با میزان بودجه 94 شرکت در نظر گرفته شده است.
سال 95
سناریو1
فروش: با فرض اینکه 5 درصد افزایش نرخ برای کل سال 95 اعمال شود.
بهای تمام شده: طبق روش محاسبه نرخ خرید روغن خام در سال 94 تنها با این اختلاف که با فرض تک نرخیشدن دلار در نرخ 3300 تومان در سال 95 نرخ خرید این محصول3255 تومان فرض شده است. همچنین مبلغ مصرف لوازم بستهبندی با فرض افزایش 14 درصدی دلار به 3300 تومان و افزایش 17 درصدی تورم برای سال 95 نسبت به بودجه سال 94 افزایش دادهایم. مبلغ سایر مواد نیز با فرض تورم 17 درصدی نسبت به بودجه 94 افزایشی فرض شده است.
سناریو2
همانند مفروضات سناریو1 با این تفاوت که نرخ ارز در قیمت 3100 تومان تکنرخی شود.
سایر نکات مورد توجه در بودجه شرکت
دستمزد مستقیم با نرخ رشد 17 درصدی نسبت به سال مالی 93 فرض شده است.
هــزینــههای عمــومی، اداری و تشکیلاتی، هزینههای مالی، درآمد حاصل از سرمایهگذاریها، خالص درآمد (هزینههای) متفرقه برابر با بودجه در نظر گرفته شده است.
نرخ مالیات برابر با نرخ مالیات بودجه 25 درصد در نظر گرفته شده است.
کاهش درصد هزینههای عمومی، اداری و تشکیلاتی عمدتا ناشی ازکاهش هزینههای تبلیغات و بازاریابی است
در بودجه تهیه شده شرکت هیچگونه افزایش نرخی در قیمتهای فعلی لحاظ نشده و با توجه به افزایش هزینههای تولید، از اواخر فروردین ماه تمام تخفیفات اعطایی به مشتریان حذف شده تا بخشی از هزینههای ذکر شده در عملکرد شرکت از این طریق جبران شود. بدیهی است که در صورت تصویب افزایش نرخ، با توجه به درصد افزایش نرخ و نوع کالاهای مشمول افزایش نرخ، اثر آن بر سودآوری شرکت محاسبه و در نخستین فرصت ممکن به سازمان بررسی اوراق بهادار اعلام خواهد شد.
نرخ خرید روغن خام در سه ماهه ابتدای سال به دلیل خرید از منابع داخلی بیشتر از پیشبینی کل سال بوده است. لیکن با توجه به برطرف شدن موانع واردات عمده خرید روغن مورد نیاز برای باقیمانده سال از محل واردات خواهد بود و انتظار میرود میانگین نرخ کاهش یابد.
عوارض گمرکی واردات ورق و حلب به 15 درصد افزایش یافته و مضاف اینکه این کالا از شمول تخصیص ارز مبادلهای خارج شده است.
عوارض گمرکی واردات روغن خام از ابتدای سال 1394 برای روغن پالم از 4درصد به 10 درصد و سایر روغنهای خام از 4 به 10 درصد افزایش یافته است.
هزینههای انتقال پول 6درصد در نظر گرفته شده که با توجه به توافق هستهای امکان کاهش آن و در نتیجه افزایش سود شرکت از این محل وجود دارد. بهگونهای که اگر فرض شود هزینه نقل و انتقال پول پس از توافق احتمالی تا سطح 3درصد کاهش یابد، سود سال مالی 94 قابلیت افزایش تا سطح 2200 ریال داشته و سود سال مالی 95 نیز میتواند تا سطح 3250 ریال افزایش یابد.
پوشش 28 درصدی بودجه سال مالی جاری شرکت و تحقق 478 ریال از 1689 ریال سود پیشبینی شده، به نسبت مدت مشابه سال قبل رشدی 41 درصدی را نشان داده و حکایت از وضعیت خوب شرکت نسبت به سال گذشته میکند.
سیاست انقباضی بانک مرکزی در سال گذشته با وجود اینکه روغن در زمره کالاهای ضروری طبقهبندی شده و کم کشش است باعث ایجاد فشار نقدینگی به شرکتهای صنعتی روغن شده و شرکتها جهت فروش بیشتر به جنگ قیمتی به منظور جبران نقدینگی خود اقدام کردهاند. ولی پیشبینی میشود با انبساطیتر شدن سیاستهای دولت این ریسک برای شرکت از میان برود یا حداقل کمرنگتر شود.
محاسبات مربوط به برآورد نرخ روغن مصرفی:
با توجه به آخرین صورتهای مالی ارائه شده توسط شرکت، میزان موجودی اول دوره بیانگر این است که شرکت تقریبا هر سه ماه یکبار روغن خام مصرفی خود را تهیه میکند و بنابراین به نظر میرسد که روغن مصرفی در سه ماهه اول سال مالی94 مربوط به روغن خریداری شده در سه ماهه ماقبل یعنی پاییز سال 93 است. اگر روند خرید را بدین روال به سه ماهههای بعدی عطف دهیم و با توجه به روند کاهش قیمت جهانی روغن و روند افزایش نرخ ارز مبادلاتی نسبت به قیمتهای حاکم در فصل پاییز میتوان برآوردی تقریبی از قیمتهای مصرفی روغن شرکت تا پایان سال مالی 94 به شرح جدول 3 داشته باشیم.
*هزینه سربار در سال94 و 95 طبق روال سال قبل 2 درصد از مواد مستقیم فرض شده است.
*سال 94: با فرض افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد نسبت به سال 93
*سال 95: با فرض افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد نسبت به سال 94
تحلیل حساسیت
به دلیل بالا بودن نسبت فروش به سرمایه و در نتیجه اهرم بالای شرکت تغییرات کوچک در آیتمهای فروش و بهای تمام شده شرکت سود هر سهم میتواند دستخوش تغییرات قابل توجهی شود. همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود هم جهت با هر یک درصد تغییر در فروش شرکت سود هر سهم شرکت 13درصد تغییر و با هر یک درصد تغییر در بهای تمام شده در جهت عکس آن سود هر سهم شرکت 11 درصد تغییر مییابد.