دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
همایش همدلی و همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال بین دولت و بخش‌خصوصی برگزار شد

بخش خصوصی و دولت از نیازها، توانایی‌ها و انتظارات‌شان گفتند

9 سال پیش ( 1394/2/29 )
 

بخش‌خصوصی در اتاق ایران، روز گذشته میزبان دولت بود تا در همایش همدلی و همزبانی هر چه بیشتر به هم نزدیک شوند. در نشست اخیر نمایندگان دولت، بخش‌خصوصی و مجلس حاضر شدند تا شاید کامل‌ترین جلسه شورای گفت‌وگو را رقم بزنند. رییس دفتر ریاست جمهوری یکی از سخنرانان حاضر در این همایش تمایل شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از آسیا، آمریکا و اروپا را به حضور در ایران نشانه مقاومت مردم ایران در دوران تحریم دانست و افزود: اقتصاد ایران اولویت‌های خودش را دارد و براساس همان اهداف و اولویت‌ها از هر فرصتی که ایجاد شود استفاده لازم را خواهد کرد. نهاوندیان با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله شکستن تحریم‌ها هستیم و از هر امکانی برای شکستن آن استفاده خواهیم کرد ادامه داد: ما باید هوشمندانه و هوشیارانه از فرصت‌هایی که افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصاد را به دنبال دارند، استفاده لازم را ببریم.

عصر جدید اقتصاد ایران

نهاوندیان گفت: در آستانه عصر جدیدی از اقتصاد ایران قرار داریم که علاوه بر گشایش‌ها در فضای تعاملات بین‌المللی، تدوین برنامه ششم توسعه نیز در دستور کار قرار دارد که به همین دلیل نگاه جدید به اقتصاد ایران همراه با طراحی و سمت و سوهای جدید خواهد بود. رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: اگر بنا باشد که برنامه ششم توسعه مانند سایر برنامه‌های قبلی از درجه تحقق پایینی برخوردار باشد، نباید به آینده اقتصاد ایران امیدوار بود اما اگر بخواهیم به برنامه‌ای برسیم که ملاک اصلی تدوین آن افزایش درجه تحقق آن باشد باید از گذشته درس بگیریم.

556899708

رییس اتاق ایران، میزبان همایش تعامل دولت و بخش‌خصوصی را بهترین راه تحقق شعار سال 94 عنوان کرد، شافعی با بیان اینکه بنگاه‌های دولتی در ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری مولد نتوانسته‌اند برای سرمایه‌گذاری‌های بخش‌خصوصی به جایگزین پایداری تبدیل شوند، گفت: اقتصادهای بسته و منزوی‌ای که تحت کنترل شدید دولت قرار داشته باشند، هرگز رشد نخواهند کرد و بخش‌خصوصی نیز در چنین اقتصادی ناکارآمد و ضعیف باقی خواهد ماند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه برای رسیدن به رشد پایدار باید این شرایط تغییر کند، اضافه کرد: ما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر بخش‌خصوصی، افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها و کاهش اعتیاد نفتی هستیم که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آنها تاکید شده است. شافعی با بیان اینکه خوشبختانه نگاه به بخش‌خصوصی در حال تغییر است و ما شاهد افزایش سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و گسترش رقابت در عرصه اقتصاد هستیم.

گسترش تشکل‌های اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر لزوم اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، گفت: رواج حمایت‌های سیاسی، ضعف اعتماد بین دولت و بخش‌خصوصی، تسلط اقتصاد تک محصولی، ارتقای کند فناوری، فساد، وجود طبقه متوسط ضعیف و انسجام اجتماعی شکننده از جمله چالش‌های پیش‌روی بخش‌خصوصی هستند. شافعی اضافه کرد: بخش‌خصوصی باید توجه داشته باشد، به هر میزان که تشکل‌های اقتصادی گسترش یابند قدرت آنها نیز برای اعمال اصلاحات افزایش پیدا خواهد کرد. وزیر اقتصاد و دارایی، با اشاره به تجربه دو سال گذشته گفت: من به شرایط خوش‌بین هستم، اگرچه دولت با مشکلات بسیاری کار را آغاز کرد اما با همدلی بین بخش‌خصوصی و دولت بسیاری از مشکلات حل شد و ما توانستیم از آن شرایط عبور کنیم. طیب‌نیا کاهش 25 واحدی تورم، تبدیل نرخ رشد اقتصادی منفی 6.8درصد به رشد مثبت 3درصد را نشانه توانایی در رشد اقتصادی با وجود تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت دانست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست جامعه ایران را شایسته سهم بیشتری از توسعه دانست و گفت: درباره بهره‌وری و تعاون، زیاد صحبت شده اما کمتر به آن پرداخته‌ایم، در حالی‌که هر که به رشد و توسعه ایران علاقه‌مند است، بر توجه بیشتر به موضوع بهره‌وری تاکید دارد.

ضرورت حمایت از بنگاه‌های کوچک

رییس اتاق اصناف یکی از نمایندگان بخش‌خصوصی حاضر در این همایش آسیب وارد شده به شبکه تولید در کشور را از سوی نظام بانکی دانست و با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی شود، افزود: 2میلیون و 170هزار بنگاه در اتاق اصناف ایران جای گرفته است درحالی‌که 630 هزار بنگاه تولیدی کوچک در کشور فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند حدود 7 میلیون شغل ایجاد کنند، بدون آنکه ریالی بر دولت تحمیل شده باشد. فاضلی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بنگاه محور است، گلایه کرد که چرا در سال‌های گذشته حمایتی از بنگاه‌های کوچک نشده است. دبیرکل تعاون دیگر سخنران نشست سهیم کردن و مشارکت مردم را باعث مقاوم کردن اقتصاد دانست و با اشاره به اینکه 180 هزار تعاونی موجود در کشور می‌توانند سهم قابل توجهی در اقتصاد داشته باشند، ادامه داد: موانع تعاونی‌ها باید رفع شده و بسترها فراهم شود تا اینکه سهم 25 درصدی تعاونی‌ها محقق شود.

وی به بهبود رتبه ایران در کسب‌وکار جهانی از 150 به 130 اشاره کرد و افزود: با تلاشی که دولت انجام می‌دهد، ما می‌توانیم شاخص ایران در حوزه کسب‌وکار را بهتر کنیم اما دولت یازدهم باید مقداری چاشنی شجاعت را به کار خود اضافه کند و مقداری نیز از محافظه کاری دست بردارد. به گزارش «فرصت امروز» همایش «همدلی و همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال» به‌صورت مشترک از سوی وزارت اقتصادی و دارایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در اتاق ایران برگزار شد. در این همایش کارگروه‌های تخصصی مقررات‌زدایی، اصلاح نظام مالی، تدوین استراتژی، تدوین استراتژی توسعه اقتصادی، اصلاح نظام تعرفه‌ای با رویکرد الحاق به سازمان تجارت جهانی و حمایت از مالکیت با نگرش به مالکیت فکری نیز تشکیل شد که گزارش این کارگروه‌ها در روزهای آینده به اطلاع خواهد رسید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IlCADdm9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه