معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکاران و راهسازان بخشخصوصی از ورود به هیچ پروژهای استقبال نمیکنند و به پول گرفتن از دولت عادت کردهاند، گفت: بخشخصوصی کارمند دولت شده است و اگر دولت پول نداشته باشد، ریسک ورود به پروژه را نمیپذیرند. علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در گفتوگو با ایلنا با تاکید بر اینکه راهسازان و پیمانکاران بخش خصوصی خود را وابسته به دولت میدانند، اظهار کرد: قانون، اجازه واگذاری پروژههای نیمهتمام به بخش خصوصی را میدهد اما بخش خصوصی خود را وابسته به دولت میداند و تا دولت اعتباری تخصیص ندهد به هیچ پروژهای ورود نمیکنند.
وی با بیان اینکه سیاست دولت، شروع پروژه جدید نیست، ادامه داد: آماده واگذاری پروژههای نیمهتمام به بخشخصوصی هستیم اما بخشخصوصی میخواهد همچنان کارمند دولت باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت میتوانیم پروژهها و طرحهای نیمهتمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم و چندین بار هم درباره این واگذاریها با شرایط مناسب فراخوان زدهایم اما راهسازان استقبال نمیکنند.
نورزاد با تاکید بر اینکه بخش پیمانکاری هنوز یاد نگرفته است که باید تامین مالی پروژهها را هم بر عهده بگیرد، گفت: بخش خصوصی وابسته به دولت شده و اگر دولت توانست اعتباراتی تخصیص دهد، وارد پروژه میشوند و اگر پول نداشته باشد هم کاری نمیکنند. وی ادامه داد: در حال حاضر راهسازان با توجه به قانون تنظیم میتوانند وارد طرحهای نیمهتمام شوند و خودشان سرمایهگذاری و خودشان هم با شرایطی که در قانون مشخص شده و آییننامه اجرایی آن هم آمده، بهرهبرداری کنند اما عادت کردند که کارمند دولت باشند و با دولت کارمندی کار کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به معنای واقعی در این بخش فعال نیست، گفت: وقتی که پول نفت به ۲۷ دلار میرسد به طور قطع دولت با محدودیتهای مالی قابل توجهی مواجه میشود بنابراین سرمایهگذاران و بخش خصوصی برای تجهیز منابع مالی و تنوع بخشی به تامین مالی فکر اساسی کنند. وی ادامه داد: در حالی که تسهیلات قانونی هم برای سرمایهگذاران فراهم کردهایم اما بخش خصوصی و پیمانکاران حاضر به هیچ گونه ریسکی نیستند.
نورزاد با بیان اینکه بخش خصوصی کشورمان در این حوزه میتوانند از تجربیات بخش خصوصی ترکیه و هند استفاده کنند، گفت: تامین مالی از طریق بانکها، تامین مالی از طریق راهاندازی صندوق توسعه پروژههای زیرساختی از سوی دولت، جذب سرمایهگذاری خارجی بهصورت اعطای مجوز سرمایهگذاری تا ۱۰۰درصد، شراکت عمومی- خصوصی (PPP) در تامین مالی زیرساختها از جمله تجربه کشور هند برای بهبود تامین مالی طرحهای نیمهتمام است.
وی با اشاره به راهکارهای برون رفت از مشکلات و چالشهای طرحهای نیمهتمام در ترکیه، اظهار کرد: اولویتبندی طرحها براساس پیشرفت فیزیکی، جذب سرمایهگذاری خارجی برای تکمیل طرحهای نیمهتمام از طریق امضای قرارداد توسعه و حفاظت از سرمایهگذاری با ۵۶ کشور و تضمینهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی شامل معافیت از حقوق و عوارض گمرکی واردات ماشینآلات و تجهیزات و معافیت مالیاتی سرمایهگذار، معافیت مالیاتی ارزش افزوده برای خرید ماشینآلات و تجهیزات وارداتی یا محلی و ارائه خدمات پوشش بیمه ریسک سرمایهگذاری مستقیم خارجی در طرحهای عمرانی و همچنین شراکت عمومی- خصوصی (PPP) در تامین مالی زیرساختها از راهکارهای برونرفت از مشکلات طرحهای نیمهتمام ترکیه است.