زمانی که برای نخستین بار اقدام به استفاده از اتوماسیون ارسال ایمیل میکنید، باید یک سری پیامهای کوتاه و اطلاعدهنده ایجاد کنید تا در طول یک دوه بهطور مرتب ارسال شود. یک دوره چند روزه بین هر یک از پیامها باید لحاظ شود و پیامهای شما باید 70 تا 80 درصد اطلاعدهنده و در نهایت 20 تا 30 درصد با هدف فروش و کسب درآمد باشند.
من پیشنهاد میکنم که نخستین پیامهای شما به هیچ وجه با اهداف تجاری طراحی نشوند؛ در عوض یک سری فایلهای اطلاعاتی مرتبط را بهصورت رایگان ارائه دهید تا اعتماد مشتریان نسبت به خلاقیت و پیشگامی شما در حوزه کاری که در مورد آن مینویسید، جلب شود.
ارجاع مشتریان به یک مقاله مشهور و مرتبط با وبلاگی که شما نوشتهاید (و یا شخص دیگری آن را نوشته است) و نیز جویا شدن نظر آنها نمونه بارزی از پیامهای آگاهیبخش است که موجب میشود ارتباط متقابلی برقرار شود و سپس اعتماد و اطمینان نسبت به شما شکل گیرد. هر یک از مشتریان جدید همان مجموعه ایمیلهای مشابه را دریافت میکنند و به مقاله مشابهی نیز ارجاع داده میشوند و سپس اظهارنظرها و تبادل آرا را بهطور همزمان مشاهده میکنند. این امر موجب میشود تا حس نزدیکی و اعتماد متقابلی میان مشترکان شما برقرار شود. با این کار مشترکان پی میبرند که شما چه کسی هستید، منظور و هدفتان چیست و اینکه هرگز تنها نیستند.
در این نوع پیامها اندکی سوالات آزاد و بدون محدودیت نیز بپرسید و اگر افرادی به این سوالات پاسخ دادند، با آنها ارتباط تنگاتنگی برقرار و در خصوص مسائل مطروحه بحث و گفتوگو کنید. ارتباطات ایمیلی شما نباید همانند بروشور یک شرکت باشد، بلکه باید همانند مکالمهای با دوستان باشد.
خود را با ایمیلی که ارسال میکنید
همسان گردانید
من در همایشها و کنگرههای فراوانی که در سرتاسر دنیا مرتبط با اینترنت برگزار شده، شرکت کردهام، اما همچنان بسیار جذاب و جالب توجه است که میبینم فعالیتها و تلاشهای من در خصوص ارسال ایمیل بوده که با قدرت و تاثیر شگرفی موجب شده است نام و اعتبار من در اذهان خوانندگان پابرجا بماند. معمولا افرادی که به من مراجعه میکردند به ایمیلی که چند روز پیش از من دریافت کرده بودند، اشاره و شروع به بحث و گفتوگو در مورد آن با من میکردند. واقعیت این بود که من آن ایمیل و مقاله را بیش از دو سال پیش نوشته بودم و آن را در بخش توالی و تسلسل ایمیل خود قرار داده بودم و خوانندگان فکر میکردند که من به تازگی آن را نوشتهام و برای آنها ارسال کردهام. این یک استراتژی ارزشمند و موثر است که تقریبا تمامی کسبوکارها باید از آن استفاده کنند.
یک کار پر زحمت و پر دردسر
مزیت اتوماتیک کردن روند تسلسل و مداومت در ارسال ایمیل این است که میتوان یک بار آن را انجام داد و سپس کار را کاملا به حالت اتوماتیک خود رها کرد. هر مشتری جدید مجموعه عظیمی از پیامهایی با هدف نهایی برقراری ارتباط از شما دریافت میکند و اگر این کار را به درستی انجام دهید، در آینده مزایای فراوانی را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر این کار به نظر شما سخت است، نکتهای را به شما یادآوری میکنم. اگر میخواهید با یک مشتری احتمالی ارتباط برقرار کنید، باید از راههای گوناگون این کار را انجام دهید. تحقیقات و مطالعات انجام گرفته در خصوص بازاریابی در طول سالهای متمادی نشان میدهد که برقراری ارتباط شخصی و دوستانه با مشتریان احتمالی موجب میشود تا آنها به کسبوکار یا یک سازمان اعتماد کنند. آیا بهتر نیست که شما از طریق اتوماتیک کردن بخشی یا کامل فرآیند، از سنگینی مسئولیت این ارتباطات فراوان بکاهید؟ این کار را یک بار انجام دهید و از آن پس از مزایای آن برخوردار شوید. این بهترین استراتژی برای هر نوع کسبوکاری است.
چند روز در مورد 20 موضوعی که جزء سودمندترین و مرتبطترین موضوعات مورد علاقه مشتریان احتمالی است، بیندیشید. سپس پیامهای ایمیلی کوتاهی بسازید که مشتریان احتمالی با مراجعه به آنها اطلاعات بیشتری را حول آن موضوعات، کسب کنند. مقاله کامل میتواند در وبلاگ شما قرار گیرد یا بهصورت مقاله کوتاه از طریق ایمیل ارسال شود. اگر در مورد آنچه باید راجع به آن بنویسید اطمینان ندارید، با انجام تحقیقاتی از مشتریان برتر خود، به این نکته پی ببرید که چه چیزی تحسین آنها را برمیانگیزد.
با گذشت زمان، همواره میتوانید به مجموعه پیامهای ارسالی خود بیفزایید. پس از اتمام این کار، فروشندگان برتری در اختیار خواهید داشت که از طریق ارائه رایگان اطلاعات با کیفیت به تدریج بر مردم تسلط پیدا میکنند. وقتی زمان فروش فرا میرسد، مشتری شما با آمادگی فراوان به آنچه شما میگویید گوش میدهد، حتی اگر ابتدا به دلیل اطلاعات ارزشمندی که برای آنها ارسال کردهاید، به شما توجه نکرده باشند.