چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، الگوهای تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را مورد بررسی قرار داد. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که امروزه توسعه کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط به‌عنوان رمز توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است، افزود: این کسب‌وکارها از طریق ایجاد کارآفرینی، خلق نوآوری و تحول در فناوری، پویایی بخشیدن به صنعت، ایجاد اشتغال و رشد درآمدها، بر اقتصاد ملی کشورها و متعاقبا بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند. با وجود این، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، با چالش‌های اساسی و دشواری‌هایی در زمینه تأمین مالی مواجهند. بنابراین با توجه به اهمیت نقش‌آفرینی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در اقتصاد، مرتفع ساختن تنگناهای موجود در حوزه تأمین مالی این کسب‌وکارها امری ضروری است و به منزله پیش نیاز اثربخشی فعالیت‌های آنها در اقتصاد محسوب می‌شود.

با توجه به بانک محور بودن نظام تأمین مالی تولید در ایران، توسعه بانکداری به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌تواند با شناسایی دقیق نیازهای این بخش و ارائه مجموعه‌ای از خدمات (فراتر از صرفاً ارائه تسهیلات بانکی)، نقشی مؤثر در تأمین مالی این کسب‌وکارها ایفا کند. این در حالی است که بانک‌های تجاری به‌طور معمول، ارائه خدمات بانکی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را امری پرخطر و چالش برانگیز تلقی می‌کنند. بدین ترتیب، تحقق بانکداری ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، مستلزم ریشه‌یابی مشکلات و مهیاسازی بسترسازی‌های اجرایی لازم است.

در گزارش حاضر، تلاش شده ضمن مروری بر تجارب موفق جهانی، سازوکار بانکداری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، بررسی شده و تصویری قابل درک از نحوه تعامل نظام بانکی و این کسب‌وکارها در ایران ترسیم شود. به نظر می‌رسد برای تسهیل و توسعه بانکداری ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، بیش از هر اقدامی، باید بسته حمایتی قانونی و سیاستی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در ایران تدوین و اجرا و محیط کسب‌وکار اصلاح شود و نیز سازوکارهای مدیریتی بانک‌های تجاری در مواجهه با کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مورد بازنگری واقع شوند تا باوری مشترک درخصوص قابلیت‌های این کسب‌وکارها حاصل آید.

علاوه بر این، تقویت زیرساخت‌های اطلاعاتی و گسترش بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، کاستن از دیوان سالاری اداری، همچنین استفاده از ابزارهای مالی جدید، پشتوانه‌هایی قدرتمند برای توسعه این نوع بانکداری محسوب می‌شوند. در مقابل، پایبندی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به تعهدات خود در قبال بانک‌ها، رابطه‌ای بلندمدت و اثربخش میان نظام بانکی و این بخش از نظام تولید به ارمغان خواهد آورد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4opw1fAK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه