بانک مرکزی به نمایندگی از نظام بانکی کشور برای مشکلات ایجاد شده در راهاندازی طرح چکاوک از مردم عذرخواهی کرد و از رفع سریع مشکلات و برخورد با بانکهای ارائهدهنده نامناسب خدمات این طرح خبر داد. بانک مرکزی در اطلاعیهای اعلام کرد: با توجه به تاثیر طرح چکاوک تحولات در ایجاد تحول نظام بانکی کشور و معرفی آن در استان تهران و 13 استان دیگر، پرسشها، نکات و شکایاتی از طرف مشتریان نظام بانکی مطرح شده است. بر این اساس، این بانک پاسخگویی مناسب به این ابهامات را وظیفه اصلی خود تلقی کرده و بر خود لازم میداند نکاتی چند را با هممیهنان ارجمند در میان بگذارد:
سامانه چکاوک، آخرین حلقه از نظام پرداخت الکترونیکی است که مبادله، پایاپای و پردازش و کارسازی چکها را بهصورت الکترونیکی بین بانکهای کشور بر عهده دارد. در سالهای اخیر با رشد و نفوذ شگرف پرداختهای کارتی و حوالجات الکترونیکی، بخش بزرگی از پرداختهای کشور از طریق سامانههایی نظیر شتاب، شاپرک، ساتنا و پایا انجام میشود، بنابراین چک بهعنوان ابزاری برای پرداختهای تجاری همچنان واجد اهمیت بسزایی بوده و الحاق آن به نظام پرداخت الکترونیکی کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار میرود.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: اگرچه حجم مبادلات چک بسیار کمتر از تعداد تراکنشهای سامانههایی نظیر شتاب و شاپرک است، اما نظر به لزوم پردازش فیزیکی چک در مبدا و کنترل انسانی اقلامی نظیر صحت امضا و پشتنویسی، چکاوک یکی از پرچالشترین و پیچیدهترین سامانههای الکترونیکی کشور به شمار میرود. راهاندازی چکاوک مستلزم تمهیدات لجستیکی فراوان در نزدیک به 22 هزار شعبه و آموزش قریب به 200 هزار نفر از کارکنان بانکهاست که ابعادی ملی و کم سابقه را در میان تمامی سامانههای الکترونیکی کشور و منطقه نشان میدهد.