در پایان هفته گذشته، نخستین سمینار تخصصی کارت و پرداخت آغاز به کار کرد و در این سمینار به نیازها و شرایط استفاده از کارتهای هوشمند، اسمارتفونها و چرخه نوآوری و الزامات خدمات نوین، تازههای فناوری پرداخت الکترونیک، چالشهای امروز – رویکردهای فردا برای آینده پرداخت بررسی شد.
به گزارش «فرصت امروز»، در نخستین سمینار تخصصی کارت و پرداخت مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به اینکه کارتهای هوشمند در آستانه جایگزینی با کارتهای مغناطیسی بانک هستند، اظهار کرد: درحال حاضر، نزدیک به 290 میلیون کارت بدهی و پیش پرداخت در کشور وجود دارد، در حالی که تنها حدود یک تا دو میلیون کارتاعتباری و با ویژگیهای خاص در کشور داریم بنابراین، مشاهده میشود که ایران روند عکس دنیا را طی میکند.
ناصرحکیمی، با اشاره به لزوم تغییر روند کنونی گفت: با حل مشکلات اعتبارات خرد میتوان به افزایش رضایت مشتریان از بانکها کمک کرد.
وی با اشاره به لزوم اصلاح نظام کارمزد و زمینهسازی برای تعامل با شبکههای بینالمللی اظهار کرد: طراحی ابزار پرداختهای خرد سومین محور برنامههای آینده در حوزه کسبوکار است؛ درحال حاضر دو نوع کیف پول الکترونیک طراحی شده، اما میتوان در آینده از پرداختهای خرد فراتر رفت و با وجود کارمزد کمتر، بخشی از تراکنشهای آنلاین به این سمت جاری شوند.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به گستردگی استفاده از گوشیهای هوشمند و تثبیت جایگاه NFC بهعنوان فناوری پرداخت پس از رونمایی Apple Pay تاکید کرد و گفت: با توجه به اختلاف قیمت زیاد بین کارتهای الکترونیکی و هوشمند، استفاده از گوشیهای هوشمند یکی از راهکارهای مناسب برای جایگزینی کارتهای مغناطیسی است، اما در این حوزه بحث احراز هویت، امنیت و غیره مطرح میشود که از اهمیت بالایی برخوردارند.
شرکتهای مالی باید مستقل باشند
مدیرعامل مرکز فابا، در این سمینار با اشاره به اینکه سمینار کارت و پرداخت را به رویدادی ملی و منطقهای تبدیل میکنیم، اظهار کرد: عدم استقلال مالی شرکتهای پرداخت الکترونیک، رقابتهای ناسالم در بازار، غفلت از تنوع و کیفیت خدمات، عدم ارتباط با بازار جهانی و نبود ارتباط عمیق با لایههای اجتماعی جامعه از جمله مشکلات صنعت کارت و پرداخت بوده و است.
محمد مراد بیات، تضارب آرا بین متخصصان و فعالان این صنعت و نهادهای مرتبط، مدیریت و چرخه دانش در بین صنعت و در نهایت پر کردن خلأ یک رویداد ملی را از جمله اهداف برگزاری سمینار کارت و پرداخت دانست. مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اینکه صنعت پرداخت در اوایل پیدایش خود کاملا به بانکها متکی بود، اظهار کرد: با تاسیس شاپرک انتظار میرود این صنعت به استقلال برسد و مشکلات آن حل شود، به این معنا که درآمد شرکتها از محل خدمات شکل گیرد.
محمد ابراهیم مقدم، با اشاره به اعتراضهای صورت گرفته نسبت به اخذ کارمزد از تراکنشهای پرداخت الکترونیک اظهار کرد: باید جامعه از سرمایهگذاری سنگینی که بانکها در این زمینه انجام دادهاند مطلع شود.
نوآوری وارد عرصه پرداخت شود
در ادامه سمینار در نشست چرخه نوآوری و الزامات خدمات نوین با رویکرد ضرورتها و فرآیندهای نوآوری و خلق محصولات جدید در حوزه کارت و پرداخت بر ایجاد نوآوری در نظام پرداخت با به کارگیری روشهایی چون استفاده از کارتخوانهای ابری، حذف کارت از سیستم بانکی و جایگزینی آن با ابزارهای جدید، اعمال سقف تراکنش و پذیرش ریسک تراکنشهای خرد، اشاره شد. همچنین با اشاره به لزوم خلاقیت و ارائه محصولات خاص برای بازیگران مختلف گفته شد، خدمات ارزش افزوده پرداخت الکترونیک و ارائه خدمات به شیوه مشعوف کردن مشتری، از جمله راهکارهای نوآوری در خدمت پرداخت است.از سوی دیگر، تاکید شد که نقش بانک مرکزی در توسعه یا عدم توسعه خدمات حائز اهمیت است.
در ادامه سمینار در نشست تازههای فناوری پرداخت الکترونیک با اشاره به تغییر سهم کانالهای ارائه خدمات پرداخت و بانکداری تاکید شد که با این وجود هر کانالی هویت خود را حفظ میکند و از چرخه خدترسانی حذف نمیشود. در مجموع سمینار کارت و پرداخت با بیان اولویتهای بانک مرکزی، توجه بسیار بانک مرکزی به تسریع در استفاده از کارتهای هوشمند یا اسمارت فونها، تاکید بر لزوم نوآوری در صنعت پرداخت و ارائه راهکارهای حل مشکلات صنعت پرداخت به پایان رسید.