یکشنبه, ۷ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس سازمان حسابرسی در واکنش به سخنان رئیس صندوق توسعه ملی:

بانک مرکزی حق دارد با منابع صندوق سرمایه‌گذاری کند

8 سال پیش ( 1394/6/15 )
 

رئیس سازمان حسابرسی اظهارات اخیر رئیس هیأت عامل صندوق مبنی بر اینکه «بانک مرکزی نباید از محل منابع صندوق، سرمایه‌گذاری کند‌»‌ را درست ندانست و گفت: پول‌های در اختیار بانک مرکزی مارک‌دار نیست که برای آن حدی تعیین شود. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر سهیلی‌پور، در نشستی که دیروز در وزارت اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه اظهارات آقای صفدر حسینی درباره اینکه بانک مرکزی نباید از محل منابع این صندوق سرمایه‌گذاری کند درست نیست، گفت: بانک مرکزی با سرمایه‌گذاری این منابع سود به دست آمده را به صندوق بر می‌گرداند، در عین حال که هرگاه صندوق به منابع خود نیاز داشته باشد، فورا آن را در اختیارش قرار خواهد داد.

عضو هیأت نظارت صندوق توسعه ملی همچنین در مورد دیگر اظهارات صفدر حسینی مبنی بر سوء‌برداشت‌های بانک مرکزی از صندوق توسعه ملی بیان کرد: اصولاً اعتقاد داریم که صندوق صاحب حسابی است که در بانک مرکزی دارد؛ مانند سایر کسانی که در بانک‌ها حساب دارند و صاحب اختیار آن هستند، بنابراین باید مصرف آن با مجوز صاحب حساب صورت گیرد.

345646474578585685785689

سهیلی‌پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر همواره پیش آمده که برداشت‌هایی از حساب صندوق توسعه ملی انجام شده که با اجازه مستقیم صاحب حساب نبوده است، توضیح داد: این در حالی است که برخی از دستگاه‌ها بعد از صدور مجوز مستقیم به بانک مرکزی مراجعه کرده و منابع لازم را برداشت می‌کردند، اما معتقدیم که صندوق توسعه ملی صاحب حساب است و باید دستور برداشت از سوی آن انجام شود.

به گفته وی، این هیأت نسبت به نوع برداشت از صندوق و صدور مجوز برداشت از آن پیش‌تر به بانک مرکزی تذکر داده است. رئیس سازمان حسابرسی در ادامه در مورد سهم صندوق توسعه ملی از دارایی‌های بلوکه‌شده نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سهم صندوق از محل دارایی‌های بلوکه‌شده فقط 20 درصد خواهد بود. وی با اشاره به ارقام متفاوتی که در رابطه با میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور عنوان می‌شود، افزود: تمامی این منابع فقط برای دولت نیست؛ بنابراین اگر کسی بگوید 400 میلیارد دلار هم منابع در خارج کشور داریم، این مربوط به دولت نخواهد بود و حتی نمی‌تواند اشتباه باشد اما باید توجه داشت که شخصیت حقوقی دولت و همچنین شرکت‌های دولتی با بانک مرکزی کاملا متفاوت است و نمی‌توان هر دارایی که در خارج کشور وجود دارد به دولت مرتبط دانست.

سهیلی‌پور در توضیح بیشتر بیان کرد: از سویی شرکت‌های وابسته به ایران در خارج کشور داریم که منابعی در آنها وجود دارد. همچنین یکسری از دارایی‌های ارزی از دوران گذشته برای بانک مرکزی وجود داشته که اکنون هم موجود است، در عین حال که بخش دیگر مربوط به نفتی است که دولت فروخته اما قابلیت ورود ندارد. سهیلی‌پور با بیان اینکه اگر کسی بگوید دولت کمتر از 20 میلیارد دلار منابع در خارج کشور دارد درست خواهد بود، افزود: این منابعی است که از محل فروش نفت به دست آمده و پس از وارد شدن به کشور متعلق به دولت است.

به گفته وی حدود 8 میلیارد دلار از محل فروش نفت در هند و 5 میلیارد دلار هم در امارات بلوکه شده که جزو بدهی مشتریان نفتی ما ثبت شده است. دارایی بلوکه شده ناشی از نفت حداکثر به 20 میلیارد دلار می‌رساند و از این محل 14.5 درصد برای شرکت‌ ملی نفت، 20 درصد هم برای صندوق توسعه ملی و مابقی برای خزانه دولت خواهد بود.

عضو هیأت نظارت صندوق توسعه ملی درباره‌ اینکه چرا از محل دارایی‌های بلوکه شده ناشی از فروش نفت فقط 20درصد به صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد آن هم در شرایطی که منابع مربوط به سال‌های گذشته نیز بوده و هر سال 3 درصد به میزان آن افزوده شده است توضیح داد: به‌هرحال برای سال‌جاری میزان ورودی کم شده و به 20 درصد رسیده است و در این شرایط با توجه به اینکه حساب‌های صندوق توسعه ملی تعهدی نیست، فقط 20 درصد یعنی براساس شرایط فعلی باید به حساب صندوق واریز شود.

سهیلی‌پور با اشاره به حسابرسی حساب‌های مربوط به حساب ذخیره ارزی گفت: تا پایان سال 1392 از محل حساب ذخیره ارزی 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های خصوصی از طریق بانک‌ها پرداخت شده است که در صورت برگشت، مانده‌ای 6هزار میلیارد تومان خواهد داشت که باید در آن صورت قانون‌گذار تعیین کند که این مانده به حساب بدهی دولت برود یا حساب صندوق توسعه ملی.

دلجویی صفدر حسینی از رئیس کل بانک مرکزی

در همین حال سیدصفدر حسینی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی دلجویی کرد. آنچه در این روزها و در لابه‌لای سطور رسانه‌ها مغفول واقع شد، توجه به نقش موثر نظام بانکی و در رأس آن بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت مسائل پولی کشور است. بانک مرکزی در دولت یازدهم به مدیریت دکتر سیف نقش موثری در کاهش معنادار تورم، کنترل رشد نقدینگی و به‌ویژه کاهش نوسانات نرخ ارز داشته که این مهم در آماده کردن زمینه برای سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید، بسیار اساسی است.

آقای سیف را بیش از ۲۰ سال است که می‌شناسم و دوستی و ارادت داریم. زمانی که وزیر اقتصاد دولت هشتم بودم، وی مدیرعامل بانک ملی بود و ما از نزدیک با یکدیگر تعامل داشتیم. وی مدیری کاربلد، منطقی، قانونمند، با احساس مسئولیت و در عین حال انسانی متدین است و در دو سال اخیر هم با حفظ این خصوصیات و با پشتوانه 30ساله در مدیریت بانکی و اقتصادی، دلسوزانه به یاری اقتصاد کشور آمده و نقش برجسته‌ای در هیات امنای صندوق توسعه ملی دارد.

من با ایشان در شورای پول و اعتبار هم همکاری نزدیک دارم و همواره تعامل مثبتی با یکدیگر داشته‌ایم. اصلا اعتقاد ندارم که مواضع احیانا انتقادی من متوجه شخصیت یا سوء عملکرد سیف یا همکاران وی شود و لازم می‌دانم بر این نکته تاکید کنم. البته در این میان از صحبت‌های بنده چنین استنباط شد که ۱۲‌میلیارد دلار از سوی دولت یا بانک مرکزی برداشت شده که به هیچ وجه صحت ندارد و ما جداگانه آن را تکذیب کردیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/liTw0dse
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه