پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان دادوستدهای نخستین روز معاملاتی هفته جاری ۳۴ واحد رشد کرد. شاخص کل بورس برخلاف دو روز کاری قبل، از همان ابتدا با افزایش تقاضا روبه رو شد و در ساعات میانی تا حدود ساعت11 شاهد تعادل عرضه و تقاضا در بازار بودیم و از ساعات 11 به بعد، عرضه تقویت شد که منجر به نزول شاخص شد اما در پنج دقیقه پایانی مجددا مانند گذشته با انجام معامله بلوکی منجر به مثبت شدن شاخص کل شد.

بازگشت شاخص کل بر مدار صعود

روز گذشته همچنین شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات نسبت به روز کاری قبل بودیم. این مهم در حالی اتفاق افتاد که در پایان هفته گذشته قرارداد پژو سیتروئن و سایپا به صورت واقعی به مرحله اجرا درآمد و مدیرعامل این شرکت فرانسوی در ادامه سفر خود به ایران بازدیدی هم از ایران خودرو داشت تا فصل جدیدی در صنعت خودروی کشور کلید بخورد. با این حال بورس در گروه خودرو شاهد معاملات متعادل در دامنه نوسان منفی بود. به این ترتیب بازار سهام ترجیح داد با پیش خور شدن قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی این گروه، فرصتی برای اصلاح قیمتی و جمع آوری سهام برای معامله گران حرفه ای فراهم آورد.

گروه پالایشی مثبت شد

در عین حال و با توجه به در پیش بودن تعطیلات این هفته، معامله گران بازار سهام معاملاتی کم حجم را به نظاره نشستند که همسو با نوسانی شدن قیمت دلار در بازار آزاد و در عین حال انتظار برای انتشار گزارش های عملکردی قابل اتکا در گروه پالایشی ها شاهد متعادل شدن قیمت ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی و شکل گیری صف خریدهای نه چندان پایدار در این گروه بود. در گروه فلزات اساسی اما انتظار برای انتشار گزارش های عملکردی شش ماهه باعث شد گروه فولادی در کنار صنایع ملی مس ایران برای خریداران دوباره جذاب شوند. گروه دارویی نیز در برخی تک سهم ها شاهد نوسانی شدن قیمت سهام بود. در گروه قطعه سازی ها نیز تک سهم های این گروه از جمله چرخشگر، کمک فنر ایندامین و الکتریک خودروی شرق شاهد اقبال خریداران بود.

افزایش 3.7واحدی شاخص کل فرابورس

نخستین روز معاملاتی هفته جاری در بازار فرابورس ایران با معامله 205میلیون ورقه بهادار در 40 هزار و 322 دفعه پایان پذیرفت. در جریان بازار شنبه 17 مهرماه، با دادوستد 205 میلیون ورقه، ارزش معاملات به بیش از 946 میلیاردریال رسید.

شاخص کل فرابورس نیز هفته را صعودی آغاز و افزایش 3.7واحدی را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس تا رقم 815.5واحدی رشد کند. نمادهای «شتران»، «شراز» و «شاوان» در حالی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند که نمادهای «دماوند» و «بمپنا» تا نزدیک به یک واحد تاثیر منفی بر آیفکس گذاشته و از رشد بیشتر آن جلوگیری کردند. نماد شرکت پالایش نفت تهران نیز در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه به دنبال معامله 26میلیون سهم به ارزش 88 میلیارد ریال در صدر سایر نمادهای مورد معامله در این بازارها ایستاد.

در بازار سهام فرابورس همچنین نمادهای «شلیا»، «فولای» و «میهن» با بیشترین رشد روزانه قیمت روبه رو و تا حداکثر 5 درصد رشد کردند و در مقابل نمادهای «خفناور»، «زنگان»، «خدیزل» و «کیمیا» بیشترین افت روزانه قیمت را تا سقف حداکثر 4.6واحد به ثبت رساندند. در جریان بازار همچنین نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان1)، پس از ارائه اطلاعات پیش بینی شده با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، بازگشایی شد. به بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس می رویم؛ بازاری که مبادله 270هزار ورقه بهادار به ارزش 244 میلیارد ریال را در عملکرد روزانه خود به ثبت رساند.

بررسی معاملات در این بازار نشان می دهد نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را تجربه کرده، به طوری که تعداد 101 هزار و 765 ورقه به ارزش 93 میلیارد ریال در نماد «اخزا 6» مورد مبادله قرار گرفته است. پس از آن نماد اخزا 7 و 8 نیز به ترتیب با بیشترین حجم و ارزش معاملات در این بازار روبه رو شدند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز قیمت هر ورقه تسه بنا به تاریخ انتشاری که دارد، در بازه های قیمتی متفاوتی مورد مبادله قرار گرفت. بر این اساس اوراق تسهیلات مسکن در محدوده قیمتی 856 تا 879 هزار ریال دست به دست شد. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز روز جاری دادوستد نزدیک به 22 میلیارد ریال را تجربه کردند. در میانETFها، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با مبادله 770هزار ورقه به ارزش نزدیک به 11میلیارد ریال درصدر سایر صندوق ها قرار گرفت.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6WiqBtJa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه