سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران به تشریح عوامل بازدهی مطلوب فرابورس نسبت به بورس تهران پرداخت. وی وضعیت فرابورس را رو به رشد توصیف کرد و گفت: فرابورس ایران وضعیت خوب و رو به‌ رشدی را پشت سر می‌گذارد، به‌طوری که از ابتدای سال تا پایان هفته سوم مرداد‌ماه بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان در این بازار معامله شده است.

به گفته وی، بورس تهران نیز در این مدت حدود 14 هزار و 400 میلیارد تومان و بورس کالا 16 هزار و 800 میلیارد تومان معامله داشته‌اند، بنابراین این سه بورس از لحاظ ارزش معاملات تقریبا با یکدیگر برابری می‌کنند،این در حالی است که فرابورس در سال گذشته سهم یک‌سومی در ارزش معاملات نسبت به بورس تهران داشته است. هامونی با بیان اینکه بالغ بر 280 نماد معاملاتی در پنج بازار فرابورس فعال هستند، خاطرنشان کرد: از لحاظ وضعیت شاخص از ابتدای سال 1394 تا پایان هفته سوم مردادماه، شاخص فرابورس با رشد 1.4 درصدی مواجه شده است.

وی درخصوص اینکه گفته می‌شود در شرایط رونق، بازدهی فرابورس از بازدهی بورس تهران بیشتر است، خاطرنشان کرد: این وضعیت طبیعی است، زیرا ریسک شرکت‌هایی که در فرابورس حضور دارند نسبت به شرکت‌های حاضر در بورس تهران بیشتر است بر این اساس ریسک بیشتر، بازدهی بیشتر به دنبال دارد لذا طبیعی است که بازدهی فرابورس از شرکت‌هایی که کم‌ریسک‌تر هستند در این بازار بیشتر باشد. مدیرعامل فرابورس ایران افزود: از سوی دیگر در شرایط رکودی به‌طور طبیعی شرکت‌های دارای ریسک بیشتر با افت بیشتری مواجه می‌شوند اما جالب اینجاست که در فرابورس و در شرایط رکودی این اتفاق رخ نداده، به‌طوری که شاخص بورس تهران در سال گذشته با کاهش 20درصدی مواجه شده و فرابورس کاهش 13 درصدی را تجربه کرده که قرار است مطالعه‌ای در این خصوص صورت گیرد.

هامونی یکی از علل اساسی این اتفاق را پرتفوی سهام فرابورس عنوان کرد و گفت: انتخاب شرکت‌ها توسط هیأت پذیرش فرابورس قطعا می‌تواند تأثیر‌گذار باشد، علاوه بر این یکی از عوامل تأثیر‌گذار عدم وجود حجم مبنا و دامنه‌ نوسان بیشتر در فرابورس بوده که در حال حاضر نسبت به بورس برابر شده است. وی اضافه کرد: عدم وجود حجم مبنا در بازار توانسته فرابورس را راحت‌تر با شرایط موجود اقتصادی تطبیق دهد. به‌عنوان مثال با انتشار اخبار منفی، بازار فرابورس راحت‌تر خود را به نسبت شرکت‌هایی که حجم مبنا دارند و این موضوع فرآیند فرسایشی برای آنها به وجود آورده است، تطبیق می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه نداشتن حجم مبنا موجب به تعادل ‌رسیدن بازار فرابورس متناسب با شرایط واقعی اقتصاد شده است، تصریح کرد: در این راستا قرار است مطالعاتی انجام شود تا در صورت نیاز بازنگری اساسی در زیرساخت‌های بازار صورت گیرد، زیرا بازاری تحت عنوان فرابورس توانسته است از لحاظ بازدهی در شرایط رونق و رکود عملکرد بهتری داشته باشد و افت کمتری را مشاهده کند.

منبع : ایسنا
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cJWDkBem
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه