یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

محمد فطانت‌فرد، رییس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست خبری خود با خبرنگاران حوزه بازار سهام ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ارکان تحت نظارت این مجموعه در چهار ماه ابتدایی امسال در پاسخ به سوال خبرنگار «فرصت امروز» در‌خصوص مشاوران عرضه که نقش بازاریابی را بر عهده دارند و شرکت‌ها و فعالان را نسبت به آخرین قوانین و مقررات مطلع می‌کنند و در عین حال آنها را با نحوه استفاده از ابزارهای بازار سهام آشنا می‌کنند گفت: ما مشاوران عرضه را ترویج دادیم و آمادگی این را داریم به کسانی که متقاضی مجوز هستند، در این زمینه مجوز ارائه دهیم، ولی کماکان بحث بازاریابی و اینکه در خصوص بازار سهام بازاریابی تخصصی داشته باشیم در‌آینده مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد.

5768686877

وی همچنین در خصوص چارت سازمانی که قرار است شش معاونتی شود به «فرصت امروز» گفت: چارت سازمانی، به دلیل اینکه اولویت بازار اولیه و در عین حال تامین مالی بازار اولیه به‌عنوان نکته مورد انتظار سیاست‌گذاران کشور در بخش‌های مختلف است نیاز به تمرکز ویژه‌ای دارد و پیشنهاداتی مبنی بر اینکه بازار اولیه و روش‌ها و سیکل‌ها در قالب تشکیلات ساختار سازمانی جدید تسهیل شود و هم در بخش‌هایی که لازم است مقررات‌زدایی و قوانین به روز شود، ارائه شده است. بنابراین بخشی در نظر گرفته شده تا بر این موضوع متمرکز شود و به‌عنوان یک مطالبه قطعی که از سازمان است بتواند عهده‌دار این مطلب باشد که در این خصوص نیز در چارت سازمانی بخشی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از آغاز سال‌جاری تاکنون میانگین نسبت قیمت بر درآمدی (P/E) در بورس تهران به 5.5مرتبه و در فرابورس نیز به‌حدود همین رقم رسیده است. جمع کل دارایی‌های بورسی و فرابورسی بالغ بر 943 هزار میلیارد تومان است که 80درصد آن از محل بدهی‌ها و 20درصد نیز از محل حقوق صاحبان سهام تامین شده است.

برجام فرصت‌های جدیدی برای بازار سهام ایجاد می‌کند

به گزارش «فرصت امروز» وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، کسری بودجه، ابلاغ بودجه‌های عمرانی و کاهش قیمت نفت، ادامه داد: با وجود این وضعیت اما در یک تحلیل کلی می‌توان گفت که این برجام در صورت تحقق، فرصت‌های جدیدی را برای بازار سهام ایجاد می‌کند که با مدیریت مناسب باید آثار عملیاتی آن مشخص شود. به گفته وی، فرصت‌ها به‌تنهایی قادر به اثرگذاری نیستند بلکه باید به‌خوبی شناسایی شده و از آنها بهره‌گیری شود.

وی درباره دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای در بازار سهام نیز گفت: امروز شاهدیم که شاخص‌های بازار هر آن چیزی را که در واقعیت بازار و در بخش کلان اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد و مهم‌ترین دستاوردی که در بازار سهام محقق شده این است که تحلیل کنیم آن چیزی که نوسانات شاخص گفته می‌شود و در هر مقطعی وجود دارد باید توسط تحلیلگران بازار و افراد حرفه‌ای ارائه تا راهکار مناسب‌تری به سهامداران ارائه شود.

کاهش سود تقسیمی مجامع شرکت‌ها

فطانت‌فرد درخصوص عدم تاثیرپذیری مثبت بورس از توافق هسته‌ای گفت: در چهار‌ماه نخست امسال 363 مجمع برگزار شده که از این تعداد 212 مجمع در تیرماه بوده که از این میان 169 مجمع در هفته آخر تیرماه و پس از انتشار توافق تشکیل شده است. بنابراین برگزاری مجمع گروه‌های مختلف بازار از جمله بانک‌ها که 13درصد ارزش کل بازار را تشکیل می‌دهند از یک‌سو و نیز این اتفاق که سود تقسیمی بانک‌ها از 8هزار میلیارد تومان به هزار و 600میلیارد تومان کاهش یافته می‌تواند این نتیجه را عنوان کند که یکی از دلایل اصلی افت بازار کاهش سود تقسیمی مجامع شرکت‌ها بوده است.

تعجب از سودهای27 درصدی بانکی

در بخش دیگری از نشست، فطانت‌فرد ضمن اشاره به کاهش قیمت‌های جهانی نفت، گاز، فلزات، طلا، مس، فولاد و... تصریح کرد: وقتی به بازارهای رقیب بازار سهام ازجمله بخش مسکن نگاه می‌کنیم، همه از کم‌رونقی و کاهش رنج می‌برند. نرخ دلار با کاهش یا حداقل ثبات روبه‌رو است، همچنین سودهای پرداختی قابل توجه سیستم بانکی برخی فرصت‌ها را از بازار سهام سلب کرده است. جای تعجب است که وقتی بخش واقعی اقتصاد نمی‌تواند سودی کسب کند، چگونه تسهیلاتی با نرخ‌های ۲۷درصد به بالا توسط برخی موسسات داده می‌شود.

کاهش ریسک سیستماتیک بازار سهام

وی با بیان اینکه ریسک سیستماتیک از بازار با این توافقات کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر یک عارضه در بازار سهام قابل تحلیل است و آن این است که بازار دچار کم‌واکنشی شده و نه‌تنها این اتفاق بلکه هر اتفاق مثبت دیگری که رخ می‌دهد، به همین دلیل آثارش را در حد کمتری بر بازار می‌گذارد، البته این موضوع در یک دوره زمانی خود را اصلاح خواهد کرد. مهم‌ترین دستاورد توافق، آرامش بازار و رفع دغدغه است. فطانت‌فرد از انجام عرضه‌های اولیه از ابتدای شهریورماه به روش «بوک بیلدینگ» خبر داد و گفت: از تاریخ مذکور ثبت سفارش برای انجام عرضه‌های اولیه به این روش خواهد بود که با شرکت‌های کوچک آغاز می‌شود، البته برای دوره‌ای به‌صورت اختیاری پیش خواهد رفت و پس از آن تمام عرضه‌های اولیه به این روش انجام خواهد شد. حق انتخاب به این معناست که این شرکت‌ها می‌توانند یا به روش گذشته عرضه را انجام دهند یا به روش اعلام شده و این به انتخاب ناشر خواهد بود.

راه‌اندازی سیستم جدید کدال

وی در بخش دیگری از راه‌اندازی سیستم جدید کدال در هفته آینده خبر داد و گفت: سیستم جدید کدال قابلیت‌هایی دارد که با تمام مرورگرهای بازار قابل انطباق است و از سوی دیگر سرعت و امکان جست‌وجوی سریع‌تر را داراست که هر فرد می‌تواند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و ارسال کند. وی خاطرنشان کرد: سیستم قدیمی در سه ماه آینده وجود نخواهد داشت و تمامی اقداماتی که شرکت‌ها از سیستم کدال منتشر می‌کنند براساس سیستم جدید خواهد بود که این سیستم در مرحله تست نهایی قرار دارد. رییس سازمان بورس اوراق بهادار اضافه کرد: همچنین نسخه مربوط به تلفن همراه که بتواند سیستم اندروید و اپل و سایر سیستم‌های هوشمند را تحت پوشش قرار دهد در دست اقدام است تا سیستم کدال را بتوانیم در تلفن همراه داشته باشیم.

وی درخصوص لغو نمایشگاه بین‌المللی بورس نیز اذعان داشت: برگزاری این نمایشگاه وظیفه سازمان بورس نیست و باید به کانون‌ها و سایر نهادهای بورسی محول شود. با این حال تمام حمایت‌ها از طریق سازمان بورس در این زمینه ادامه خواهد داشت و براین اساس قصد داریم همایش بین‌المللی بورس را تا پایان سال برگزار کنیم و نمایشگاه بین‌المللی را همزمان با آن داشته باشیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XvhafK8W
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه