پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

دماسنج بازار سهام ایران روز یکشنبه پس از ۱۹۱ واحد افت رقم ۷۷ هزار و ۲۸۷ واحدی را تجربه کرد. شاخص کل از ابتدای باز شدن معاملات تا رقم ۷۷ هزار و ۵۳۳ واحد بالا رفت، اما پس از آن سیر نزولی به خود گرفت و در مجموع با ۱۹۱ واحد افت نسبت به روز گذشته در رقم ۷۷ هزار و ۲۸۷ واحدی نشست. روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و با افزایش تدریجی و نامحسوس خریداران سهام در نمادهای معاملاتی پیشرو بود که در این بین ریسک ناشی از برگزاری مجامع سالانه برخی بانک های بزرگ در روزهای آینده و احتمال گشایش نمادهای معاملاتی آنها با قیمت های پایین، فعالان بازار سهام را برای خرید بیشتر سهم دچار تردید کرد؛ بازاری که به نظر می رسد نماگرهای منتخب آن کمی استراحت داشته باشند.

بازار سهام در فاز استراحت

ادامه رشد قیمت نمادهای گروه پالایشگاهی

در گروه خودرویی ها معاملات سهام در حالی به سمت واگذاری صف های خرید در این گروه و افزایش عرضه بر تقاضای سهام پیش رفت که انتظار برای رشد قیمت سهام سایپا باعث شد تا همچنان این نماد معاملاتی برخلاف جریان خودرویی ها گام بردارد. در گروه بانک ها اما بحث پیرامون مجمع سالانه بانک ملت و عدم تقسیم سود در این بانک به تبع آنچه به عنوان ذخایر مورد توجه بانک مرکزی عنوان شده، در حالی همچنان ذهن معامله گران را مشغول کرده که طی روزهای آینده برپایی مجامع سالانه بانک های صادرات و تجارت و انتظار برای گشایش نمادهای معاملاتی این بانک ها به کمتر از قیمت اسمی 100تومانی باعث شده تا بازار به پیشواز شوک برود.

در گروه معدنی ها نیز انتظار برای رشد قیمت های جهانی باعث شد تا اقبال به این گروه به ویژه در گروه سرب، روی و سنگ آهنی ها افزایش یابد. در گروه پالایشی ها نیز توافق اوپک باعث شد تا این گروه دوباره مورد اقبال قرار گیرد و در گروه تولیدکنندگان لاستیک و تایر نیز انگیزه های سفته بازی باعث شد تا در آستانه انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه این شرکت ها و همزمان با افزایش عرضه سهام در گروه قندی ها، این گروه جایگزینی مناسب برای معامله گران نوسان گیر باشد.

کاهش 3.5واحدی شاخص کل فرابورس

معاملات فرابورس ایران در یازدهمین روز از مهرماه با دادوستد 154 میلیون ورقه بهادار در 20 هزار و 135 دفعه پایان یافت. نقل و انتقال 154 میلیون ورقه ارزش معاملات را در بازارهای پنج گانه به حدود رقم یک هزار و 190 میلیارد ریال رساند تا ارزش بازار نیز در پایان معاملات رقم 977 هزار و 404 میلیارد ریال را ثبت کند. بررسی معاملات صورت گرفته در بازار سهام فرابورس متشکل از بازارهای اول، دوم و پایه حاکی از آن است که تعداد 106.7 میلیون سهم در حالی در این بازار دست به دست شد که ارزش آن 328 میلیارد ریال و 27درصد از ارزش کل معاملات بود.

در این بازار نماد معاملاتی شرکت توکاریل با تجربه دادوستد 19 میلیون سهم به ارزش حدود 49 میلیارد ریال در صدر سایر نمادهای مورد مبادله در این بازار قرار گرفت. دو نماد «زگلدشت» و «غگلستا» نیز که به تازگی در فرابورس ایران عرضه اولیه شده اند در حالی بالاترین رشد قیمتی را تجربه کردند که نمادهای «غفارس»، «ثتران» و «خدیزل» با بیشترین افت قیمتی روبه رو شدند. همچنین نمادهای «ذوب»، «دماوند»، «وهور» و «شتران» نیز به عنوان پــربــازدیدتریـن نمـادهـای معاملاتی شناخته شدند. در این بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران پس از ارائه اطلاعات پیش بینی سال مالی 1396 و نماد معاملاتی شرکت کی بی سی پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملات و ارائه اطلاعات پیش بینی بازگشایی شدند.

در همین حال اوراق اجاره مپنا با ثبت معامله 203 هزار ورقه به ارزش 205میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در بازار اوراق با درآمد ثابت کسب کرد. پس از اوراق اجاره مپنا، نماد اسناد خزانه اسلامی مراحل 6 و 7 نیز به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفتند.

در مجموع در این بازار نیز تعداد 734 هزار و 137 ورقه به ارزش 707 میلیارد ریال معامله شد که سهم 59درصدی از ارزش معاملات فرابورس ایران را به خود اختصاص می داد. در این بازار، نماد معاملاتی اوراق رهنی بانک مسکن نیز در نماد رهن97041 به منظور پرداخت سود علی الحساب سه ماهه اوراق در روز سه شنبه مورخ 13 مهرماه متوقف شد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز شاهد معامله هر ورقه تسه در بازه قیمتی 805 تا 867هزار ریال بودیم که از سقوط آزاد قیمت این اوراق به زیر 900 هزار ریال حکایت می کند.

در نهایت در پایان بازار نیز شاخص کل پس از تجربه افت و خیزهای مکرر با کاهش 3.5واحدی در ارتفاع 819 واحد متوقف شد تا نمادهای «شتران»، «هرمز» و «زاگرس» به عنوان نمادهایی شناخته شوند که بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشته اند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/d7Bm1AtC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه