رییس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که در صورت تسهیل شرایط وارد کردن هواپیما برای بخش خصوصی، تکلیف استانداردهای هوایی چه میشود؟ اظهار کرد: اگر سازمان این شرایط را به وجود آورده که اشخاص حقیقی و حقوقی بدون نیاز به ثبت رسمی ایرلاین اقدام به خرید هواپیما کنند به منظور بهبود وضعیت ناوگان هوایی بوده و این مسئله بههیچعنوان به معنی کنار گذاشتن استانداردها نیست.
به گزارش ایسنا، علیرضا جهانگیریان، ادامه داد: در سالهای گذشته اینطورجا افتاده بود که وارد کردن هر فروند هواپیمای جدید باید توسط شرکتهای هواپیمایی موجود صورت گیرد یا نیاز به برقراری یک شرکت رسمی هواپیمایی است. سازمان برای ازبین رفتن این تصور بحث تغییر مجوزها را مطرح کرد که امیدواریم در آینده به بالا رفتن تعداد واردکنندگان هواپیما منجر شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این مسئله به هیچ عنوان استانداردهای فنی را از صنعت هواپیمایی کشور حذف نخواهد کرد، تاکید کرد: قاعدتا پذیرش، اجازه ورود و اجازه پرواز مستقیما از سوی سازمان هواپیمایی کشور ارائه خواهد شد و هر شرکتی که این هواپیماها را به کشور وارد میکند باید طبق مقررات سازمان استانداردهای لازم را کسب کرده و در چارچوب قوانین جاری در کشور اقدام به پرواز هواپیماهای خود کند. جهانگیریان به پایین بودن تعداد هواپیماهای فعال در کشور در برابر میزان وسعت جغرافیایی و تعداد جمعیت ایران اشاره کرد و توضیح داد: در حالحاضر در ایران کمتر از 150فروند هواپیمای فعال وجود دارد که قطعا با توجه به تعداد سفرها و رقم بالای مسافران نیاز جدی به افزایش آنها وجود دارد. وی اضافه کرد: از اینرو در برنامهریزیهای کلان وجود 300فروند هواپیما درحال حاضر در ناوگان کشور قید شده که باید با برنامهریزیهای مناسب به این هدف دست پیدا کنیم.
معاون وزیرراه و شهرسازی به کمبود تعداد هواپیماهای مسافرتی در ایام پیک سفر اشاره کرد و گفت: این محدودیت باعث شده بسیاری از ایرلاینهای داخلی تعداد پروازهایی که به هواپیماهای فعالشان میدهند، بسیار بالا برود و این مسئله در بلندمدت به زمینگیر شدن بیشتر ناوگان و البته بالا رفتن تاخیرهای پروازی منجر شده است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه جمعیت محدود و فضای جغرافیایی کوچک در بین کشورهای همسایه ایران کشورمان را به یک فرصت استثنایی برای سرمایهگذاری اقتصادی تبدیل کرده، اظهار کرد: بسیاری از شرکتهای هواپیمایی بینالمللی به بازار ایران چشم دوختهاند و امید دارند با ورود به این بازار امکان سرمایهگذاری بلندمدت و سودآوری مطلوب را به دست آورند. جهانگیریان با اشاره به وظایف سازمان هواپیمایی کشوری در حفظ منافع ملی تاکید کرد: قطعا هرگونه تغییر در سیستم پروازهایی که یکسر آنها ایران و طرف دیگر کشورهای خارجی است با توجه به منافع کشور صورت خواهد گرفت و سازمان بهعنوان نماینده مردم اجازه نخواهد داد درجاییکه فعالان داخلی توان کار دارند، خارجیها سود ببرند.