با شناخت مزیتهای مدیریت یک کسبوکار کوچک، بازاریابان درمییابند که اندازه کوچک کسبوکار جزو مزیتهای آن است. برای بازاریابی در این نوع کسبوکارهای میتوان از روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیتهای ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم استفاده کرد. چنین ترفیعات و پیشرفتهایی گاهی اوقات بهگونهای طراحی میشود که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بیاطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است که «بازاریابی مخفیانه» یا «بازاریابی پارتیزانی» نامیده میشود.
بازاریاب میتواند همچون یک پارتیزان در جنگ، ماهرانه در بازار نفوذکند، راههای خلاقی که کسبوکارهای بزرگ توانایی استفاده از آنها را ندارند به کار بندد. کارآفرینان چیز اندکی برای باخت یا از دست دادن دارند و هر چیزی را از طریق تعقیب صمیمانه و صادقانه مشتریان به دست میآورند.
از آنجایی که دنیای کسبوکار آنها تا اندازهای کوچکتر از کسبوکار بزرگ است، بازاریابان پارتیزانی میتوانند شور و شوق و اشتیاق مشتری را به مزیتهای محصول بهتر تحریک کنند و مانع از فرار مشتری شوند. توانایی آنها در متمرکزسازی توجه بر جزییات و اجزای فرآیند بازاریابی میتواند به آسانی میزان سود قابل حصول را تعریف کند. بازاریابی پارتیزانی میتواند فرصتها را سریعتر به چنگ آورد و هر یک از آنها را از طریق استراتژیهای خلاق استخراج کند، در حالی که بازاریابی سنتی به دنبال روش اجرایی قابل پیشبینی و دیکته شده توسط برنامه بازاریابی است. پارتیزانها مشکلات را بهعنوان فرصتهایی قلمداد کرده و راهکارهایی را برای آنها بهمنظور یادگیری بیشتر در مورد بازار جستوجو میکنند.
بازاریاب چریکی تاجری است که به دنبال هدفهای از پیش تعیین شده مانند سودآوری بوده و برای رسیدن به آن از ابزاری غیرمتعارف بهره میبرد. بازاریابهای چریکی خود را به منابع عظیم مالی و بودجههای سنگین وابسته نمیکنند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی میدانند.
در مورد شرایط و ویژگیهای این نوع بازاریابی میتوان گفت، بازاریابی پارتیزانی غالبا در کسبوکارهای کوچک کاربرد دارد و باید بر مبنای روانشناسی انسانی باشد تا تجربه، قضاوت و حدس یا گمان. سرمایهگذاریهای اولیه در بازاریابی به جای پول باید زمان، انرژی و قوه تخیل یا تصویرسازی ذهنی باشد. بهجای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجاد کند و بهجای تمرکز بر کسب مشتریان جدید، مشتریان فعلی و داشتن معاملات بیشتر و بزرگتر با آنها را هدف قرار دهد. بازاریابان پارتیزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روشهای بازاریابی را در یک رشته اقدامات و عملیات بهکارگیرند.
بهکارگیری تکنولوژی روز بهعنوان ابزاری برای توانمندسازی بازاریابی
بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول ارتقا و پیشبرد را طراحی وتدبیرکند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را- چه حرفهای و چه شخصی - بهکارگیرد و نیز شرکت و محصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. بسیاری از اشکال تبلیغ، میتوانند بسیار ارزان و آزاد باشند. این روش نوعی از بازاریابی است که بر استقبال غیرمعمول یک جمعیت از کاروکسب شما تمرکز میکند. البته اینترنت، اجازه داده با بازاریابی چریکی هزاران و حتی میلیونها نفر بتوانند یک کسبوکار را مشاهده کنند؛ ولی دیدن یک مسئله است و خریدن و گردش مالی و در نهایت افزایش فروش مسئله مهمتر دیگر. مطلب بسیار مهم این است که در بازاریابی چریکی، باید همیشه شتاب داشت و البته متفاوت و خلاق بود تا به هدف این نوع از بازاریابی دست یافت.