شنبه, ۱۲ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 2 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

گستردگی تجارت مد، این صنعت را به یكی از بزرگ‌ترین، رقابتــی‌ترین، پویاترین و خلاق‌ترین جنبه‌های تجارت در جهان بدل كرده است. امروزه مد پدیده‌‌ای بی‌حد و مرز است که انسان‌ها را بیش از گذشته به هم نزدیک می‌كند و در کنار شخصیت و هویت بخشی، آنها را به هم شبیه می‌كند. آنچه در مجموعه عظیم فعالیت‌های این صنعت بیش از همه بارز و آشكار است نقش بازاریابی در ایجاد و توسعه مد است. به کلامی دیگر بازاریابی، موتور محرك تجارت مد است و جای پای آن در تمامی مراحل مدپروری، مدگستری و مدگرایی مشهود است. این صنعت برای شکوفایی در ایران نیازمند حمایت سازمان‌های متولی است تا بتواند آثار جذاب طراحان ایرانی را در سطحی وسیع به نمایش بگذارد.

هفته مد تهران در همین راستا مجموعه رویدادی است که قرار است به‌صورت سالانه و هر سال دو بار در تهران برگزار شود. هفته مد تهران می‌کوشد با برگزاری رویدادی پویا نقشی موثر در رشد صنعت مد و بازاریابی موثر برای فعالان این عرصه و معرفی آن در سطح بین‌المللی ایفا کند. در ادامه، گزارش «فرصت امروز» را از برگزاری آخرین روز این رویداد در مرکز سام سنتر در خیابان فرشته که با حضور چهره‌های هنری همچون سحر دولتشاهی و بابک ریاحی‌پور و با حمایت برندهای بزرگی چون لورئال و سونی همراه بود بخوانید.

رویدادی برای شکوفایی صنعت مد در ایران

امین دوایی مدیر شرکت لاین، برگزارکننده هفته مد به استفاده از نیروهای جوان و متخصص در دومین دوره برگزاری این رویداد اشاره کرده و می‌گوید: هفته مد تهران می‌تواند سرآغاز شکوفایی صنعت و کسب‌وکارهای مرتبط با مد در ایران باشد و تداوم چنین رویدادهایی می‌تواند دریچه‌ای نو به صنعت نوپای مد و تسریع روند بازاریابی آن برای فعالان این حوزه بگشاید. او مدعوین و مخاطبان این همایش را افرادی می‌داند که پتانسیل سرمایه‌گذاری را در این صنعت دارند و اضافه می‌کند: حلقه‌های این صنعت مخاطبان ما هستند که این مخاطبان اولا شامل رسانه‌هاست که فضاسازی و نیازی را که جامعه به این صنعت دارد، پوشش دهند و همچنین شامل طراحان و سرمایه‌گذاران و افرادی است که هدف کمک به این صنعت و پتانسیل سرمایه‌گذاری در این صنعت را داشته باشند.

تلاش برای رسیدن به استانداردهای جهانی

او این صنعت را صنعت نوپایی می‌داند که در یکی دو سال اخیر توجه به آن بیشتر شده است و با اینکه اکنون در ایران رشد کرده اما مشکلات خاص خودش را دارد. در سراسر دنیا برای هفته‌های مد مانند هفته مد لندن و پاریس استانداردهایی همچون برگزاری رویداد فصلی برای این کار وجود دارد، ولی ما از استانداردهای جهانی عقب هستیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا خودمان را به معیارهــای جهــانی نزدیــــک کنیـــم. هم‌افزایی و تجربه ما در برگزاری رویدادهای این چنینی سبب کاهش هزینه و رشد این صنعت و بازاریابی موفق فعالان در این حوزه می‌شود. اطلاع‌رسانی این جریان به باز شدن فضا در این صنعت منجر خواهد شد.

پیوند میان حلقه‌های گم شده صنعتی نوپا

دوایی هدف هفته مد تهران را فرصتی برای بهره‌گیری از ظرفیــت‌ها و استعدادهای داخلی این صنعت و ایجاد پیوند مستحکم بین حلقه‌های گم شده آن مانند برندها، شرکت‌های طراحی و فشن و بازاریابان این حوزه دانسته و ادامه می‌دهد: تلاش چنین رویدادهایی این است که فرصتی برای طراحان و سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم و ابزارهای لازم را برای پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های ضروری این صنعت همچون ارتباط با رسانه‌ها، تولید‌کنندگان و کانال‌های توزیع در اختیار طراحان خلاق قرار دهیم. ما به دنبال بستری مناسب برای تعامل سبک‌های زندگی و تبادل فرهنگ‌های مختلف هستیم و باور داریم هفته مد تهران با حمایت تمام مخاطبان به این هدف خواهد رسید.

نگاهی عمیق به سرمایه‌گذاری در صنعت مد 

در حاشیه این رویداد، نظر محمد مهدی تشرفی، کارشناس بازاریابی را در مورد بازاریابی صنعت مد پرسیدیم. تشرفی با اشاره به اینکه به‌خاطر مسائل فرهنگی و هنجاری این صنعت در ایران جای چندانی ندارد، تاکید کرد: باید با این مسئله در کشور کنار بیاییم. دنیای مد نیاز به مدل و سوپراستارهایی دارد که بتوانند مخاطب را جذب کنند. اگر در کشورمان روی این مسائل سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم سودی سرشار از این صنعت به مشاغل داخلی خودمان برسانیم. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهایی که از نظر فرهنگی به ما نزدیک‌ترند می‌توانند در این قضیه با ما ارتباط برقرار کنند. ما قانونی در کشور داریم که طی آن اجازه استفاده از بانوان را در این صنعت زیاد نداریم. معیارهای فرهنگ ایرانی مشخص است و تعامل باید دو طرفه باشد، حتی کشورهای اسلامی دیگر با این قضیه کنار آمده‌اند. می‌توانیم از الگوهای اسلامی که مقبول است در طراحی لباس استفاده کنیم.

هموارسازی مشکلات

تشرفی اعتقاد دارد که فضا در این صنعت باید از جانب جامعه و حکومت هموار شود. او می‌گوید: بسیاری از شوهای لباس در ایران غیر‌قانونی است. خوب است رویدادهای مجاز مانند رویداد هفته مد تهران بیشتر در سراسر کشور دیده شود. همچنین امکان حضور مدل‌های زن با پوشش اسلامی در این رویدادها فراهم شود، چرا که بازار هدف عمده خرید لباس در دنیا بانوان هستند. یک مرد شاید چند بار در سال لباس بخرد، اما بانوان بیشتر خریدار لباس در دنیا هستند. بنده برای هموار‌سازی این قبیل مشکلات مذاکره متولیان فرهنگی و مذهبی را پیشنهاد می‌کنم تا راهی را پیدا کنند که همگام با رویکردهای روز دنیا و به نفع اقتصاد کشور باشد. در ایران ظرفیت این کار وجود دارد و می‌توان آن را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.

بازخورد مشتری با استفاده از سیستم‌های CRM

او در مورد موثر بودن این روش برای فعالان این حوزه و بازخورد مشتریان به «فرصت امروز» می‌گوید: موثر بودن امری نسبی است. باید دید نسبت هزینه به بازخورد و خرید چقدر است. آیا سود به‌دست آمده ارزش هزینه کردن دارد یا خیر. همه ارگان‌های برگزار‌کننده این رویدادها سیستم ارتباط با مشتری دارند. سیستم‌های CRM می‌توانند بازخورد یک رویداد را بررسی کنند. اکثر نمایشگاه‌ها واحد نظر‌سنجی دارند و با استفاده از پرسش‌هایی افکار‌سنجی کرده و به تحلیل کلی از بازار می‌رسند. اگر آمار درست باشد میزان محبوبیت محصول نزد مشتری را نشان می‌دهد. یک شرکت تولید‌کننده باید چیزی را تولید کند که بازار می‌خواهد نه چیزی که خودش می‌خواهد و باید به نیاز مشتری در صنعت مد و در همان بازه توجه کند.

استفاده از ظرفیت‌های نهان

این کارشناس در انتها مخاطبان رویدادهایی همچون هفته‌مد را عامه مردم دانسته و می‌گوید: بخشی از جامعه ما که بیشتر نسل جوان هستند لباس‌های برند می‌پوشند و به اصطلاح برندباز هستند. بنابراین سطح نمایشگاه‌های مد باید با مد روز در دنیا هماهنگ باشد. سهم بازار برندهای ایرانی از بازارهای جهانی سهم ناچیزی است. باید سعی کنیم در این عرصه به سطح کشورهای اروپایی برسیم. این کار یک‌شبه انجام نمی‌شود و نیاز به برنامه‌ریزی دارد. ما ملتی هستیم که توانایی زیادی داریم و می‌توانیم در این حوزه به حد و اندازه‌های جهانی برسیم. برای شروع این کار می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه‌هایی برندهای جهانی را به ارائه طرح‌های اسلامی در ایران دعوت کنیم. مسلما برندهای مطرح از اینکه سهمی در بازار کشورهای اسلامی به‌دست آورند، استقبال می‌کنند. همچنین هزینه تولید در ایران پایین است و آنها از اینکه در ایران کارخانه داشته باشند، راضی هستند. اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم با مقایسه برندهای پوشاک ایرانی با آنها نقاط ضعف‌مان را یادآور شویم و سطح عملکردمان را بهبود بخشیم و به استانداردهای جهانی برسیم. برای مثال، اگر مشکل از طراحی است از طراحان کشورهای دیگر کمک بگیریم، یا اگر ضعف در صنعت پارچه داریم، با وارد‌کردن پارچه از کشورهای دیگر آن را تقویت کنیم. سرمایه زیادی که در این صنعت از کشور خارج می‌شود، به دلیل بی‌برنامگی است. این ظرفیت درکشور ما وجود دارد و باید از آن در جهت رشد خود استفاده کنیم. وقتی می‌توانیم خودمان در ایران این فرصت‌ها را به بهره‌برداری برسانیم چرا باید آن را به دیگران واگذار کنیم. امروز می‌توانیم با همکاری و تجربه برند کشورهای دیگر، صنعت مد را در ایران پیش برده و به سطح جهانی برسانیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/t5TYI0RE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه