پرسش: مدیر کسبوکاری هستم که به تازگی فعالیتم را در بازار آغاز کردهام. در راستای فعالیت کسبوکارم تعدادی بازاریاب را استخدام کردهام. بازاریابانی که از آنها میخواهم براساس بازاریابی روز دنیا فعالیت کنند. امکان دارد راهنمایی بفرمایید این بازاریابان برای اینکه خود را با بازاریابی روز دنیا منطبق کنند، باید چه مهارتهایی را کسب کنند؟
پاسخ کارشناس: نخستین نکته و ابزاری که باید بازاریابان برای فعالیت در بازارهای روز دنیا در پیش بگیرند، ابزار ارتباط است. در واقع بازاریابان باید با فنون مذاکره و ارتباطی کاملا آشنا باشند تا بتوانند شیوههای بازاریابی روز را اجرا کنند. در این باره باید چنین بازاریابانی با احساسات و نیازهای مشتریانشان آشنا باشند و ذهنیت حلاجی مسائل و نحوه برخورد با مشتریان را در لحظه داشته باشند. البته بازاریابان باید به یک نکته دقت داشته باشند و بتوانند مهارتهای اجتماعی را از مهارتهای ارتباطی تفکیک دهند. اکثر بازاریابان تلاش میکنند که مهارتهای اجتماعی خود را ارتقا دهند و دائم سعی میکنند که دایره آشنایان خود را در حوزه فعالیتشان گسترش دهند.
باید توجه داشت که کسب مهارتهای اجتماعی لازم است ولی کافی نیست، مهارتهای ارتباطی به بازاریابان کمک میکند با افرادی در ارتباط باشند که بعدها حمایتکننده یا بهنوعی جزو مشتریان وفادار کسب وکارشان باشند. کسب وکارها نیاز به مشتریان وفادار دارند، در نتیجه بازاریابان باید بدانند چگونه مشتریان بالفعل و بالقوه خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. علاوه بر ابزار ارتباطی بازاریابان باید بتوانند توانایی رصد بازار و جمعآوری اطلاعات حوزه فعالیت خود را داشته باشند. این شیوه باعث خواهد شد که بازاریابان با شناخت کاملتری در بازار فعالیت داشته باشند و بهنوعی همان مهارتهای ارتباطی را به درستی اجرا کنند.
در این راستا آنها باید با تکنولوژیهای مدرن روز و ابزارها و نرمافزارها و سختافزارهای فروش مسلط باشند و بتوانند علاوه بر استفاده از آنها بهصورت کاربردی بهرهبرداری کنند. چون بسیاری از سازمانها دورههای مختلفی برای آموزش بازاریابان خود برگزار میکنند ولی عملاً این دورهها بلااستفاده است و بازاریابان نمیتوانند از آنها بهرهبرداری خارج از سازمان خود داشته باشند.