با اخباری که طی هفتههای اخیر به گوشمان رسید، در آستانه رفع احتمالی تحریمها هستیم. رفع احتمالی تحریمها درهای ورود کالاهای خارجی را به کشور باز میکند. اگر با نگاه بازاریابانه به این موضوع نگاه کنیم شاید تحقق این امر چندان به مذاق برندهای داخلی خوش نیاید و آنها ورود برندهای خارجی را نوعی رقابت جدی و روی دست ماندن کالاهای خود بدانند. آیا با محقق شدن این امر و ورود برندهای خارجی و گسترش فعالیتهایشان در ایران، اوضاع برندهای ایرانی وخیمتر از وضع کنونی میشود و کسبوکارشان از رونق میافتد یا میتوانند رقابتی سالم در کنار کالاها و برندهای خارجی ایجاد کنند؟
دکتر میثم شفیعی، کارشناس بازاریابی دراینباره به «فرصت امروز» میگوید: بافت فرهنگی ایرانیان بهگونهای است که غریبه نواز و غربگرا هستند تا آنجا که در کشور خودمان وقتی بخواهیم جنس بفروشیم باید لیبل خارجی بر آن نصب کنیم. بر این اساس با توجه به اینکه، تحریمها تحت الشعاع مذاکرات در حال رفع و هموار شدن است، با ورود برندهای خارجی، برندهای ایرانی بهشدت در حال تحت تاثیر قرار گرفتن هستند (در خودرو سازی، لوازم خانگی و...) بنابراین پیشتر از اینکه تحولی در حوزه سیاسی حادث شود، برندهای داخلی باید براساس مزیت رقابتی که دارند، سعی کنند تا تصویر ذهنی مشتری را تغییر دهند. باید کاری کنند که وقتی حاشیه تحریم از بین رفت بتوانند آن را به چشم فرصت ببینند.
کما اینکه در ایران برندهایی داریم که کلاس آنها در سطح جهانی آنها بالاست، بهخصوص آنهایی که بر مزیتهای ملی و نیاز ایرانیان تکیه کردهاند. پس ضروری است که برندهای ایرانی بر مزیتهای رقابتی متمرکز شده و به سرعت سهم بازار خود را ارتقا دهند. شفیعی در پاسخ به این سوال که برندهای داخلی چطور میتوانند برای مقابله با شرایط جدیدی که ممکن است پیشروی آنها هنگام ورود رقبای خارجی قرار گیرد، برنامهریزی کنند و بتوانند با آنها به رقابت بپردازند، بیان میکند: از اساس ما نیاز به مدیریت استراتژیک برند داریم. ما باید باور کنیم که به مشتری ایرانی نیاز داریم و آن را به جد در حال از دست رفتن ببینیم. هنوز سایه برندهای رقیب خارجی را در اقتصادی آزاد باور نکردهایم. تا این باور شکل نگیرد، حرکتی آغاز نمیشود.
حال اگر این باور شکل گرفت ما در نقطه آغاز هستیم. در این مرحله باید ابتدا اقدامهای کاربردی بازارشناسی را انجام دهیم. سپس در نتیجه تحلیل بازار باید استراتژی برند، خط رقابتی، مزیت برند و... را تعیین کرد و فضای برندسازی را آنجا ببریم. باید مشتری را درگیر عملیات برندسازی و توسعه برند کنیم.