پرسش: مدیر کسب وکاری هستم که تصمیم به صادر کردن برخی از محصولاتم به خارج کشور گرفتهام اما در این باره با چالش بزرگی روبهرو شدهام. چالش کسبوکارم این است که شیوههای بازاریابی که در داخل کشور برای ارائه محصولاتم اجرا میکردم قابلیت تعمیم به خارج کشور را ندارد و باید در این راستا شیوههای جدیدتری را اجرا کنم، در این باره راهنمایی بفرمایید که باید چه شیوهای را در پیش بگیرم؟
پاسخ کارشناس: در بازار روز دنیا آنچه از اهمیت زیادی در مباحث بازاریابی برخوردار است، شناخت مشتری است. درواقع یکی از کاربردیترین شیوههای بازاریابی دنیا مشتریمداری است. براین اساس است که در دنیا و بازارهای جهانی، بازاریابان و کسبوکارها به سمت استفاده از بازاریابی حسی در حرکت هستند و هر روز در تلاشند که از خصوصیات و ویژگیهای مشتریان استفاده کنند. درواقع آنها دائم آزمایشهایی را روی مشتریان انجام میدهند تا ببینند که مشتریان دربرابر محرکها و شیوههای بازاریابی چه عکسالعملهایی را از خود نشان میدهند. آنها در تلاش هستند که با تشخیص ویژگیهای مشتریان بهتر از رقبایشان نیازهای آنها را برطرف کنند و از این طریق مشتریان را بیشتر به سمت خود جذب کنند. بهنوعی کسبوکارها از این طریق میتوانند مشتریان را بهتر وفادار کنند.
در بازارهای جهانی هر کسبوکاری که مشتریان وفادارتری داشته باشد، از اعتبار بالاتری برخوردار است و مطمئناً از فروش بیشتری برخوردار خواهد بود. درنتیجه اگر این کسبوکار میخواهد در بازارهای جهانی حضور فعالی داشته باشد، باید براساس نیاز مشتریان محصولات خود را ارائه کند، موضوعی که در کشورمان آنچنان به آن اهمیت نمیدهند.
البته کسب وکارهای داخلی دائم در مورد این موضوع سخنرانی میکنند ولی به عمق آن توجهی نمیکنند. در این باره همایشهای تخصصی زیادی هم برگزار میشوند. همایشهایی که خروجی آنچنانی برای کسبوکارها ندارند و آنها باز بیتوجه به نیاز مشتریان محصولات را به بازار ارائه میکنند، براین اساس این کسبوکار برای بقا باید بداند که برای چه مشتریانی محصول ارائه میکند و براساس نیاز آنها محصولات را عرضه کند.