با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات، امروزه بیش از هر زمان دیگری نقش اینترنت در تسریع و تسهیل فعالیتهای روزانه افراد و همچنین بهبود فرآیندهای کسب وکار نمایان میشود. از دیدگاه کسب وکار، اینترنت برای بنگاهها مزایایی چون افزایش رضایت مشتریان و کارکنان، فروش بیشترمحصولات و خدمات و کاهش هزینهها را به همراه داشته است. اینترنت نحوه تعامل شرکتها با مشتریان و شرکای تجاری را تغییرداده است.
برای نمونه میتوان به مباحثی چون مدیریت ارتباط با مشتریان اشاره کرد که امروزه با گسترش رسانههای اجتماعی در اینترنت، به سوی مدیریت ارتباط با مشتریان اجتماعی حرکت کرده است. بر این اساس میتوان از کتاب بازاریابی الکترونیکی نوشته استراوس و فراست و ترجمه ابراهیم اولیاء بهعنوان یکی از کتب تخصصی در زمینه مفاهیم مرتبط با بازاریابی اینترنتی نام برد. از ویژگیهای اصلی این کتاب میتوان به پویایی مطالب کتاب و ارتباط مباحث آن با مسائل روز در حوزه بازاریابی آنلاین اشاره کرد. در این کتاب ضمن مرور مفاهیمی چون نحوه تعیین قیمت کالا و خدمات در فضای مجازی، بر نقش رسانههای اجتماعی در تغییرنگرش و الگوهای رفتاری مشتریان تاکید خاصی شده است.
در بخشی از کتاب چنین آورده شده است: اکثر بازاریابان اعتقاد دارند که اطلاعات جمعیتی به پیشبینی خرید آنلاین یا آفلاین یک فرد کمکی نخواهد کرد. این اطلاعات در یافتن ارتباط بازار هدف با بازاریابان کمک میکند، اما متغیرهای دیگر برای پیشبینی از ارزش بیشتری برخوردار هستند. بنابراین بازاریابان سعی در استفاده برابر از این دو نوع متغیر برای شناسایی و ایجاد بخشهای مختلف دارند. نگرشهای یک بخش نسبت به فناوری، یک طرح روانشناختی ارزشمند است که با هدف پیشبینی احتمال خرید آنلاین یک مشتری از سوی موسسه تحقیقاتی فورستر مطرح شد.
این کتاب در 387 صفحه و به قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات سامان اندیشه به چاپ رسیده است.