پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته روند متعادلی را در پیش گرفت و با احتیاط سهامداران برای خرید و کاهش هیجانات آنها مواجه شد. ظاهر شدن برخی سهامداران در مقام فروشنده به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز آنها به تأمین نقدینگی باعث شد تا بورس تهران در هفته گذشته از شدت روند حرکتی خود که بعد از توافق هسته‌ای تجربه کرد بکاهد و با رشد محدودی مواجه شود. همچنین در هفته گذشته در کنار عطش و علاقه سهامداران برای خرید شرکت‌های خودرویی و بازدهی چشمگیر این صنعت در یک ماه اخیر، لیدرها و پیشروهای دیگری همچون شرکت‌های پالایشگاهی، ساختمانی، بانکی، معدنی و فولادی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات وارد میدان شدند.

نکته قابل توجه معامله‌های هفته سوم اسفند ماه این بود که نه‌تنها شاهد خروج منابع و نقدینگی از بازار سهام نبودیم بلکه هر روز شاهد هستیم که به جمع سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان بازار سهام افزوده می‌شود و میلیاردها تومان نقدینگی وارد بورس می‌شود. از دیگر سو، قیمت جهانی نفت و برخی از فلزات و مواد معدنی نظیر سنگ آهن و زغال‌سنگ حدود 10 درصد بالا رفته و این امر به بهبود اوضاع بنیادی و فروش شرکت‌های کالامحور منتهی خواهد شد، به‌طوری که قیمت سهام فلزی و فولادی و سنگ آهنی طی چند روز اخیر با رشد خوبی روبه‌رو بوده است.

در عین حال زمزمه‌هایی هم از کاهش دوباره نرخ سپرده‌های بانکی و تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان در سال آینده به گوش می‌رسد که می‌تواند به کاهش هزینه‌های مالی و در نتیجه رشد سودآوری شرکت‌ها بینجامد.

رشد ارزش و حجم معالات بورس

در هفته گذشته شاخص بورس تهران بعد از فراز و فرود زیاد رشد 614 واحدی را تجربه کرد و موفق به ورود به کانال 78 هزار واحدی شد، به‌طوری که دماسنج بازار سهام در هفته گذشته از کانال 77 هزار و 697 واحدی به 78 هزار و 312 واحد رسید و بازدهی خود را در سطح 25 درصد نگه داشت.

به این ترتیب روند حرکتی بورس در هفته گذشته و همچنین تلاش سهامداران برای خرید سهم موجب شد تا ارزش و حجم معاملات روند افزایشی داشته باشد و ورود نقدینگی جدید به این بازار را به نمایش بگذارد، به‌طوری که در هفته گذشته ارزش و حجم معاملات رشد 21 و 50 درصدی را تجربه کرد و به ترتیب 10 هزار و 658 میلیون سهم به ارزش 25 هزار و 672 میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین در هفته گذشته دفعات معاملات با رشد 15 درصدی مواجه شد و به بیش از 611 هزار دفعه رسید و تعداد خریداران هم افزایش 11 درصدی را تجربه کرد و به بیش از 178 هزار نفر بالغ شد.

رشد 69 درصدی حجم معاملات هفتگی فرابورس

در هفته پنجاه و یکم سال جاری ضمن عرضه اولیه سهام دو شرکت در بازار فرابورس، حجم معاملات با رشد 69 درصدی نسبت به هفته قبل از آن مواجه شد. هفته سوم اسفندماه فرابورس در حالی به پایان رسیدکه 4 میلیون و 305 هزار ورقه بهادار در 191 هزار نوبت به ارزش 21 هزار و 447 میلیارد ریال در بازار فرابورس دادوستد شد. این وضعیت نشانگر رشد 69 درصدی حجم و افت 54 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیشین است.

در بازار اول 988 میلیون ورقه بهادار طی این مدت مورد معامله قرار گرفت و ارزش آن به 2 هزار و 809 میلیارد ریال رسید و در بازار دوم نیز یک میلیارد و 223 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3 میلیارد و 45 میلیون ریال دادوستد شد که این وضعیت از رشد 83 درصدی حجم و 105 درصدی ارزش معاملات بازار اول و همین‌طور رشد 30 درصدی حجم و 27 درصدی ارزش معاملات بازار دوم حکایت دارد. از سوی دیگر، حجم معاملات بازار پایه دو برابر شد اما ارزش معاملات این بازار با افت 75 درصدی معادل 8 میلیارد و 805 میلیون ریال شد.

در روز سه‌شنبه بازار فرابورس شاهد عرضه اولیه سهام دو شرکت دارو‌سازی سبحان انکولوژی و صنایع بهداشتی ساینا در بازار دوم بود و به این ترتیب تعداد عرضه‌های اولیه امسال فرابورس به 13 عدد رسید؛ بیشترین حجم و ارزش معاملات روزانه هم در همان روز رقم خورد. در هفته‌ای که گذشت، نماد شرکت سرمایه‌گذاری جامی و مجتمع‌های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس در بازار پایه و نماد ریل پرداز سیر در بازار دوم فرابورس ایران درج شد؛ ضمن آنکه نماد شرکت سبحان دارو از بازار اول فرابورس ایران به بازار دوم بورس تهران منتقل شد.

گروه بانک‌ها در هفته پنجاه و یکم سال 94 با در اختیار داشتن 21 درصد از معاملات بازار سهام، در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت. گروه انبوه‌سازی و مسکن سهم 14 درصدی از معاملات داشت و گروه فرآورده‌های نفتی با معاملاتی به ارزش 525 میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد.

ارتباط با نویسنده:sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yoFDEbwv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه