چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مدیرعامل شرکت نفت ایتالیایی اِنی:

ایران کشوری بزرگ با فرصت‌های اقتصادی بسیار است

8 سال پیش ( 1394/5/16 )
 

اکنون فضای مذاکرات کاملا دوستانه است؛ هیچ تنشی وجود ندارد و فضای جدیدی برای همکاری ترسیم شده است. به گزارش ایسنا، دسکالزی مدیرعامل شرکت انی با اعلام این نکته گفت: «اِنی از نخستین شرکت‌هایی بود که پس از توافق وین از تمایل به حضور در ایران سخن گفت. صادقانه باید بگویم ما اول به دنبال وصول طلب‌مان از ایران هستیم و بعد هم مایلیم در ایران فعالیت‌مان را از سر بگیریم. فکر می‌کنم آنچه در گذشته وجود داشته، گذشته و اکنون زمان صحبت درباره شرایط حال و آینده است.»

او افزود: ما در عملیات توسعه فازهایی از پارس جنوبی حضور داشته ایم، در دارخوین و برخی دیگر از پروژه‌های ایران فعال بوده‌ایم و بنابراین در هر دو زمینه نفت و گاز با ایران سابقه همکاری داریم. حتی در دورانی که به دلیل آغاز زمزمه تحریم‌ها، خیلی از پروژه‌های ایران رها شده بود، این پروژه‌ها روند توسعه خود را ادامه دادند. اکنون صحبت درباره آینده همکاری‌ها با ایران تاحدودی ناپخته است و باید دید شرایط دولت ایران برای پروژه‌های این کشور چگونه است.

دسکالزی تاکید کرد: حالا که توافق حاصل شده و به امضا رسیده، هرچند هنوز به مرحله اجرایی نرسیده؛ مراحل مقدماتی برای حضور در ایران از جانب دولت ایتالیا شروع شده و ما که همواره حضورمان را در ایران حفظ کرده‌ایم، همچنان در ایران خواهیم بود. اکنون که شرایط برای ادامه همکاری فراهم است سعی می‌کنیم در جلسات مشترک بیشتر از شرایط و نیازهای یکدیگر مطلع شویم. ما در مدت پنج ماه سه بار با ایرانی‌ها ملاقات داشتیم که این دیدارها دوبار اینجا و یک بار در وین برگزار شده است.

دسکالزی درباره زمینه‌های حضور شرکتش در ایران پساتحریم می‌گوید: سیستم ایران خیلی به سرمایه‌گذاری در بخش گاز، نفت و پتروشیمی نیاز دارد و ما امیدواریم ایران بررسی‌ها و مطالعات لازم را انجام دهد تا مشخص شود چه راه‌هایی برای جلب سرمایه‌گذاران در این زمینه‌ها پیاده می‌کنند. در مورد حجم و مقدار سرمایه‌گذاری در ایران هیچ صحبتی نشده و بیشتر زمینه‌های جلب سرمایه‌گذاران را مورد مذاکره قرار داده‌ایم. ایران کشوری خیلی بزرگ و با فرصت‌های تجاری زیاد است و برای همه کسانی که قصد حضور و سرمایه‌گذاری در ایران را دارند فرصت و زمینه فعالیت وجود دارد و زمینه‌های فعالیت به قدری زیاد است که حتی می‌توان این فرصت‌ها را میان چند سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی به اشتراک گذاشت.

مدیرعامل اِنی با اشاره به اینکه ایران هنوز قراردادهای جدید خود را رونمایی نکرده گفت: ما هنوز قراردادهای جدید نفت ایران را ندیده‌ایم و شروط و ابعاد جدید قراردادهای نفتی ایران در اختیار ما قرار نگرفته و امیدواریم که این اتفاق در آینده برای اِنی هم رخ دهد. فکر می‌کنم که تا پایان سال میلادی و اوایل سال آینده مراسم معرفی قراردادهای جدید از جانب ایران برگزار شود و امیدواریم که قبل از آن این فرصت را داشته باشیم که این قراردادها را بررسی کنیم. ما همواره در ایران بودیم؛ هیچ‌گاه ایران را ترک نکردیم؛ دفتر ما همیشه در ایران باز بوده و آماده هستیم که همکاری‌های سابق را بسط و توسعه بدهیم و براساس قراردادهای نوینی که در سطح بین‌المللی معرفی خواهد شد، آماده ازسرگیری همکاری‌های نفتی با ایران هستیم.

او درباره جزییاتی از مذاکرات دوروزه در تهران گفت: در این مدت با مدیرعامل شرکت ملی نفت و وزیر نفت درباره آینده محتمل همکاری میان دوطرف صحبت کردیم و موضوع یا پروژه مشخصی در مذاکرات مورد توجه قرار نگرفت. چون مباحث و جزییات فنی پروژه‌ها در مذاکرات مورد بحث قرار نگرفت؛ اما محدوده اصلی مورد علاقه همکاری به بحث گذاشته شد که در این زمینه می‌توان به مواردی همچون همکاری در مناطق فراساحل دریای خزر، پروژه‌های ازدیاد برداشت نفت (EOR) و افزایش ضریب بازیافت و حضور در میادین قدیمی نفتی اشاره کرد؛ ولی هیچ پروژه یا میدان مشخصی در این سفر مورد مذاکره دوطرف قرار نگرفت.

دسکالزی با تاکید بر اینکه شرکت اِنی هرگز ایران را ترک نکرده است، توضیح داد: در طول سال‌های گذشته شرایط و پتانسیل‌های همکاری در ایران را مورد مطالعه قرار داده‌ایم و ایده‌های مشخصی برای حضور در ایران داریم. اما باید در نظر داشت که رقبای مشخصی در ایران داریم، بنابراین نمی‌توانم به‌طور شفاف اعلام کنم که اهداف دقیق اِنی از حضور در ایران چیست. اما درباره اینکه برای حضور در ایران «نفت» اولویت ماست یا «گاز»؟ باید بگویم که اولویت‌بندی خاصی در این زمینه نکرده‌ایم. در این منطقه بازار و پتانسیل خوبی هم برای نفت و هم برای گاز وجود دارد و به همین دلیل زمینه همکاری در هر دو بخش وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال مشخص که آیا اِنی همکاری با ایران را برای فروش نفت و گاز به بازار اروپا در دستور کار خود دارد یا نه؟ نیز صراحتا گفت: باید بگویم در بخش نفت قطعا چنین برنامه‌ای را در ذهن داریم؛ نفت‌خام ایران نفت خوبی در بازار است و می‌توانیم با حل مشکلات سوییفت بار دیگر شاهد بازار خوبی برای نفت ایران باشیم. اما نمی‌توانم به‌طور مشخص بگویم در این زمینه قراردادهای بلندمدتی امضا خواهد شد یا خریدوفروش نفت در بازار تک‌محموله یا کوتاه‌مدت خواهد بود. اما از سوی دیگر در بخش گاز به نظرم ایران می‌تواند در منطقه مشتریانی با قیمت بهتری را در نظر بگیرد. درست است که برخی از ایران به‌عنوان آلترناتیوی به جای روسیه برای تامین گاز اروپا نام می‌برند، اما ایران برای صادرات گاز با خط لوله خیلی به مقصد استفاده از گاز دور است و بهتر است که در بازار اطراف فعالیت انتقال گاز را متمرکز کند تا هزینه انتقال گاز را پایین ‌آورد. درباره ال. ان. جی هم بهتر است که برنامه‌ها را از وزیر نفت ایران بپرسید، اما مذاکره‌ای در این سفر با ایران درباره ال. ان. جی نداشته‌ایم.

وی درباره اینکه چه زمینه‌هایی از همکاری ممکن است در آینده بین اِنی و ایران رخ دهد که پیش‌تر تجربه نشده است، توضیح داد: ما در مورد آینده صحبت کرده‌ایم؛ ایران یکی از کشورهای بسیار مهم در زمینه نفت و گاز است؛ هرچند که ما یک دیدگاه جدید را برای مقام‌های ایرانی مطرح کرده‌ایم و از نظر ما در ایران فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه میادین جدید (Green Fields) مطرح است که این مسئله به‌خصوص در حوزه دریای خزر بیشتر مورد توجه ما قرار دارد. ایرانی‌ها در حال کار در این زمینه هستند و ما نیز دیدگاه‌های خود را در این زمینه به ایرانی‌ها انتقال می‌دهیم تا نظر ما را هم در این خصوص داشته باشند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oCqfgVcw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه