رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تشریح زمینههای مشترک همکاری بین ایران و روسیه در تمامی حوزههای حملونقل و فرصت موجود سرمایهگذاری در این حوزه درآمدزا تأکید کرد: تأسیس شرکت حملونقل دریایی بهترین گزینه برای رونق اقتصادی دو کشور و کشورهای عضو دریای خزر به شمار میرود.
مسعود خوانساری در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان زمینههای همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه حملونقل و ساختوساز گفت: زمینههای همکاری متعددی بین ایران و روسیه در حوزه حملونقل وجود دارد زیرا این دو کشور، علاوه بر همسایگی، امکان ارتباط ریلی، زمینی، هوایی و دریایی را نیز دارند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: وجود دریای خزر پتانسیل بزرگی برای همکاریهای حملونقلی دو کشور به وجود آورده است و ایران و روسیه میتوانند فعالیتهای مشترک حملونقل دریایی داشته باشند. بهعنوان مثال، ایجاد شرکتهای حملونقل مشترک بین ایران و روسیه میتواند به تقویت حملونقل کالاهای کشورهای عضو دریای خزر و همسایه کمک کند. بدین معنا که ایران و روسیه میتوانند شرکت حملونقلی مشترک راهاندازی کرده و از آن طریق کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر را جابهجا کنند و به مقصد برسانند. رئیس سابق سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور با اشاره به اینکه ایجاد شرکت حملونقلی مستلزم همکاری در حوزه بندری دو کشور است، افزود: خوشبختانه از سالهای قبل ایران اعلام آمادگی کرده برای سرمایهگذاری در بندر اوکتاو قزاقستان و همچنین بندر آستاراخان (چنانچه یک پست اسکله در آستاراخان بهصورت اختصاصی در اختیار ایران قرار بگیرد) به تقویت همکاریهای دوطرفه در حوزه بنادر ایران و روسیه کمک کند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران در بیان همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه هوایی گفت: در حال حاضر در هفته یک پرواز بین ایران و روسیه و آن هم در شهرهای تهران و مسکو برقرار میشود درحالیکه ایران برای امور تجاری بین مشهد و آستاراخان، تبریز و آستاراخان، سنپترزبورگ و تهران و همچنین سایر شهرهای روسیه امکان حملونقل هوایی فراوانی دارد اما هنوز مذاکرهای بین شرکتهای حملونقل هوایی انجام نشده است. بنابراین اگر شرکتهای حملونقل هوایی بتوانند روی راهاندازی خطوط هوایی در شهرهای مختلف دو کشور سرمایهگذاری کنند پتانسیل بالا میرود.
خوانساری با اشاره به قطع ارتباط ریلی ایران و روسیه از زمان جنگ ارمنستان و آذربایجان افزود: منازعات بین ارمنستان و آذربایجان باعث شد خط ریلی مستقیم ایران به روسیه قطع شود و به همین خاطر برای همکاری مجدد باید روسیه یا ارمنستان روی اتصال مجدد این ریل سرمایهگذاری کنند. اگرچه ایران از طریق ترکمنستان و قزاقستان نیز میتواند ارتباط ریلی با روسیه داشته باشد اما بعد مسافتی افزایش مییابد. بنابراین بهتر است از طریق رشت- آستارا ارتباط ریلی با ارمنستان برقرار کرده و از طریق ارمنستان ارتباط ریلی با روسیه داشته باشیم.