یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در نود و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد

اژه ای: بقایی همچنان آزاد است تا تحقیقات بعدی انجام شود

8 سال پیش ( 1394/11/4 )
 

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نود و یکمین نشست خبری خود به تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های مورد بحث پرداخت. اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیگیری‌های قوه قضائیه در رابطه با سفارت عربستان تاکنون چگونه بوده و در این رابطه چند نفر دستگیر شده‌اند، گفت: حمله به سفارت عربستان کار بدی بود و از ناحیه همه مسئولان نظام محکوم شد. نظام بلافاصله با جدیت این موضوع را دنبال کرد و دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی برای اینکه متوجه شوند واقعه چه بوده به‌صورت‌جدی وارد ماجرا شدند. در رابطه با این موضوع 100 نفر بازداشت شدند که البته تعدادی از آنها آزاد شدند، اما در حال حاضر این مسئله به طور جدی دنبال می‌شود. افرادی که مقابل سفارت عربستان حضور پیدا کردند و اقدامات تخریبی و تحریقی را انجام دادند دو دسته هستند. دسته اول افرادی هستند که انگیزه ضدانقلابی و مجرمانه نداشتند و پس از آن ماجرا وارد سفارت نیز نشده و اقدامات تخریبی و تحریقی هم انجام ندادند. با این اقداماتی که عربستان در چند وقت اخیر از جمله حمایت از داعش، حادثه منا و. . . انجام داده بود عده‌ای را جریحه‌دار کرده بود و این دسته تحت عنوان اعتراض مقابل سفارت عربستان تجمع کردند که نزدیک به 200نفر بودند و با انگیزه مجرمانه تجمع انجام نداده بودند.

7695946736234763457458468468468345

محسنی اژه‌ای درباره دسته دوم افرادی که مقابل سفارت عربستان تجمع کرده بودند، گفت: این افراد مظنون هستند که آیا با انگیزه آتش زدن و ورود به سفارتخانه تجمع را انجام داده بودند یا بین آنها دشمن نفوذ کرده بود. در حال حاضر، این موضوع در دست بررسی قرار دارد اما شواهدی وجود دارد که دشمن در این ماجرا دست داشته و برای سوءاستفاده از عناصری استفاده کرده است. اژه‌ای در در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود یکی از قاتلان امام جمعه ساوجبلاغ در کرمانشاه دستگیر و پس از مراحل رسیدگی به اعدام محکوم شده و همچنین گفته می‌شود حکم اعدام وی اجرا شده، آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: بله؛ حکم اعدام این فرد اجرا شده، البته ایشان اتهامات دیگری هم داشتند. 

اژه‌ای در پاسخ به اینکه گفته می‌شود 170 نفر از کسانی که رد صلاحیت شده‌اند افرادی بودند که از معاون اول دولت دهم پول گرفتند، در این خصوص اطلاعاتی وجود دارد؟ قوه قضائیه مانند سنوات گذشته در احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات وظیفه قانونی دارد و این وظیفه طبق قانون در دادستانی کل متمرکز است. دادستانی کل براساس سیستمی که تمهید شده است به تمامی استعلامات صورت گرفته از ناحیه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در وقت مقتضی و قانونی پاسخ داده است.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ پرونده حمید بقایی گفت: در مورد پرونده آقای بقایی باید بگویم که قرار مجرمیت و کیفرخواست این پرونده صادر نشده است. وقتی قراری صادر می‌شود اگر قبل از دو ماه بازپرس تشخیص دهد که موجبات بازداشت رفع شده، همان روز قرار را تبدیل می‌کند و اگر چنانچه دو ماه گذشت و فرد همچنان بازداشت بود و بازپرس تشخیص داد که باید بازداشت موقت ادامه یابد، مجددا بازداشت موقت تمدید می‌شود. در هر دو صورت قرار را به متهم ابلاغ می‌کند و اگر به قرار صادره اعتراض شد، اعتراض آن به دادگاه می‌رود. ‌اگر دادگاه نظر بازپرس را نپذیرفت ناچار بازپرس باید نظر دادگاه را قبول کرده و قرار را تبدیل کند. در مورد آقای بقایی چندین بار این اتفاق رخ داد یعنی سه بار بازداشت موقت وی تمدید شد. تحقیقات این پرونده تمام شد و مدتی در اختیار سیستم اطلاعاتی و نیز مدتی در اختیار قوه قضاییه بود. ناگفته نماند تحقیقات که تمام شد بازپرس باید متناسب با میزان اتهامات مطروحه در پرونده و نیز شخصیت متهم قراری را صادر کند که بر طبق آن هم متهم یا وکیل می‌توانند به قرار صادره اعتراض کنند. در مورد آقای بقایی شنیده‌ام که ابتدا قرار وثیقه در مورد پرونده‌اش صادر و بعد قرار وی به قرار کفالت و وجه‌الکفاله تبدیل شده است. آقای بقایی همچنان آزاد است تا تحقیقات بعدی انجام شود که یا قرار و کیفرخواست صادر شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8KNXrUsF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه