معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سالانه به بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخش حملونقل نیاز داریم، گفت: در ۱۰ سال گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایهگذاری شده است. به گزارش مهر، امیر امینی با اشاره به اینکه حملونقل و مسکن سهم ۴۰درصدی در زندگی مردم دارد، گفت: حملونقل پایدار سه ویژگی پاک بودن، ایمنی و یکپارچه را باید داشته باشد. وی با بیان اینکه اگرچه رویکرد وزارت راه این است که حوزه برنامهریزی یک تسری کلان به مسکن داشته باشد اما ما در ساختار فعلی مسکن را بهصورت جدی وارد این معاونت نکردیم، گفت: ما از نظر زیرساخت حملونقل پس از انقلاب تلاشهای زیادی کردیم که حاصل آن زیرساختهایی است که از نظر رتبهبندی بینالمللی جایگاه مناسبی دارد.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اما زیرساختهای ما از نظر عملکرد، جایگاه مناسبی ندارد که مهمترین مشکل ما عدم هماهنگی بیندستگاهی است که حل این مشکل از اولویتهای وزیر است. امینی با بیان اینکه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در دهه گذشته در بخش حملونقل سرمایهگذاری شده است، گفت: سهم بخشخصوصی از این سرمایهگذاریها رقمی حدود ۱۷ درصد است، درحالیکه ما سالانه به بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان در حملونقل و زیرساخت نیاز داریم.
وی با بیان اینکه از ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری، ۵۱ درصد از منابع عمومی تأمین شده است، گفت: ۱۸درصد آن توسط منابع داخلی سازمان و شرکتهای تابعه وزارت راه، ۱۷ درصد توسط بخشخصوصی و ۱۴ درصد از محل عمران، مشارکت و اوراق بدهی تأمین شده است. معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۵۷ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز داریم، افزود: تاکنون ۹۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در قالب ۱۱۸ پروژه به ما پیشنهاد شده که از این تعداد حدود ۲۵ هزار میلیاردتومان در حوزه زیرساخت بوده است.
امینی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه ریلی و ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه سازمان هواپیمایی ایران به ما برای سرمایهگذاری پیشنهاد شده است، گفت: شرکت عمران شهرهای جدید هم ۲۰ هزار میلیارد تومان در شهرهای جدید پروژه تعریف کرده است. وی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه پیشنهاد داده است، افزود: در مجموع ۱۱۸ پروژه با رقم ۹۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷۲ طرح حملونقل در وزارت راه وجود دارد که از این تعداد ۱۶۶ طرح کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: ۲۸هزار کیلومتر انواع راه و ریل جزو این طرحها است که ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام آنها نیاز است.
امینی با اشاره به اینکه حدود ۱۰هزار کیلومتر در قالب ۶۰ طرح با رقمی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان پول برای پروژههای ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی لازم داریم، افزود: برای طرحهای بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی که ۳۵طرح است، ۳۴۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم. وی با اشاره به اینکه برای توسعه ناوگان ریلی و جادهای از شورای اقتصاد برای ۱۰.۲ میلیارد دلار مجوز گرفتیم، افزود: پیمانکاران ما در حال حاضر بهشدت وابسته به منابع عمومی دولت هستند که این راه ورود سرمایهگذاران خارجی را به زیرساختها باز میکند.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور و توان پیمانکاران، کشور ما میتواند اغلب پروژههای حوزه زیرساخت را پوشش دهد، گفت: برای جذب سرمایهگذاری خارجی، چند کشور را هدف قرار دادیم که کشورهایی که در تحریم ما را رها نکردند، در اولویت هستند که در این رابطه با کشورهای تایلند، ترکیه، آلمان، کره جنوبی و فرانسه مذاکراتی شده است.
امینی با بیان اینکه ۱۰ کریدور حملونقلی داریم که ۱۶ هزار کیلومتر طول دارد، اظهار داشت: یک شرکت ترکیهای برای سرمایهگذاری ۱.۴ میلیارد دلاری در آزادراه بازرگان به تبریز اعلام آمادگی کرده است. وی انباشت تقاضا در حوزه حملونقل و عدم توجه کافی به این پروژهها را از مشکلات این حوزه دانست و گفت: حدود ۱۶ هزار کیلومتر راه از کریدور نوع یک، ۱۰هزار کیلومتر از کریدور نوع دو و ۲۶هزار کیلومتر از کریدور نوع سه داریم که در کریدور نوع سه پیشرفت فیزیکی پروژهها کمتر از ۳۰ درصد است.