پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در جریان معاملات روز دوشنبه بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل 39 واحد رشد کرد و به رقم 77 هزار و 698 رسید. در عین حال همه شاخص های بورسی به جز شاخص بازار اول، صعودی بودند. نمادهای پالایش نفت اصفهان، ارتباطات سیار، پتروشیمی جم و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص باعث رشد این متغیر شدند. در مقابل نمادهای فولاد خوزستان، مخابرات ایران و معدنی و صنعتی گل گهر با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر آن شدند.

در معاملات روز گذشته گروه های خودرو، فرآورده های نفتی و کانی غیر فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند. با پایان مهلت ارائه گزارش های مالی شرکت ها در سال آینده، شاهد انتشار گزارش های امیدوار کننده درآمد سال آتی شرکت ها هستیم. بدین ترتیب اندکی از فضای پر ابهام حاکم بر بازار سهام کاسته شده و چند روزی است که تکاپوی بیشتری را در سمت تقاضای بازار و به ویژه از سوی سهامداران حقیقی مشاهده می شود.

در این میان گزارش 9ماهه شرکت های پتروشیمی، فولاد، سنگ آهن و مس بسیار بهتر از گزارش شش ماهه و سه ماهه آنها بوده است و تقریبا در همه شرکت های کامودیتی محور، وضعیت مطلوبی را شاهد بوده ایم. علت اصلی گزارش های مثبت شرکت های کامودیتی محور هم افزایش قیمت های جهانی و دلار است.

بر این اساس و با توجه به رشد قیمت های جهانی، برای شرکت های کامودیتی آینده خوبی پیش بینی می شود و سایر صنایع هم در وضعیتی متعادل به سر می برند. با این حال همچنان به دلیل کمبود نقدینگی در بازار سهام، شاهد معاملاتی کم عمق هستیم. اگرچه به علت توقف نمادهای شرکت ها حجم قابل توجهی از نقدینگی در بازار بلوکه شده است اما گزارش های بیشتر گروه های بورسی امیدبخش هستند و بر این اساس پیش بینی می شود روند معاملات در هفته های پیش رو مثبت شود.

با گروه های بازار سهام

بورس تهران روز گذشته شاهد معاملاتی متعادل و به نسبت کم حجم بود که همسو با تحرک بازارگردان ها در گروه های شاخص ساز بازار، شاهد تکاپوی معامله گران در گروه پالایشی ها و همچنین تک سهم های بازار دوم بورس و شرکت های کوچک بازار سهام بود.

روز گذشته در گروه مواد و محصولات دارویی، نمادهایی همچون گروه دارویی برکت، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی، سرمایه گذاری البرز، سرمایه گذاری دارویی تامین ، ایران دارو از جمله نمادهایی بودند که شرایط کاهشی را تجربه کردند، اما در مقابل نمادهایی همچون داروسازی کوثر، البرز دارو، گروه دارویی رازک توانستند در قیمت پایانی رشد داشته باشند.

همچنین نماد گروه دارویی برکت در حالی افت بیش از ۳درصدی را در قیمت پایانی تجربه می کند که این سهم از نخستین روز عرضه اش در بورس تهران، حدود دو هفته می گذرد. در این مدت این نماد تنها یک روز توانست حدود ۳درصد رشد کند و در باقی روزها روند کاهشی را از خود نشان داد.

دیروز با افتی که این نماد داشت، قیمت آن از کف ارزشی که در روش ثبت سفارش برای آن گذاشته شد، پایین تر رفت. در گروه سیمانی ها که در دو روز گذشته شرایط افزایشی را تجربه کرده بودند، اکثریت نمادها شاهد شرایط ریزشی بود. در میان اکثریت قریب به اتفاق نمادهایی که در این گروه شرایط کاهشی را تجربه کردند نمادهایی همچون سیمان لار سبزوار، سیمان ارومیه، سیمان کرمان شاهد شرایط افزایشی بودند.

روز گذشته در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز تعداد زیادی از نمادها شاهد شرایط کاهشی بودند که از میان آنها می توان به نماد سایپا، ایران خودرو دیزل، زامیاد، سرمایه گذاری رنا، قطعات اتومبیل ایران، سایپا آذین و نیروی محرکه اشاره کرد اما در میان این نمادها ریخته گری تراکتورسازی ایران، رادیاتور ایران و موتورسازان تراکتورسازی ایران شاهد روند افزایشی بودند.

صعود 14 پله ای آیفکس

شاخص کل فرابورس ایران معاملات  روزگذشته را با 14واحد رشد معادل 1.75درصد به پایان رساند. بدین ترتیب در ارتفاع 864 واحدی ایستاد و نماد شرکت پتروشیمی زاگرس که دیروز بازگشایی شد، بیشترین تاثیر را در صعود آیفکس بر جای گذاشت. پس از آن نمادهای «مارون» و «شاوان» تا سقف 3.5 واحد اثر مثبت بر شاخص داشته و مانع از افت آن شدند.

بازارهای شش گانه فرابورس ایران در دومین روز معاملاتی اسفندماه میزبان دادوستد بیش از 153میلیون ورقه در 23هزار و 431 نوبت معاملاتی بودند که این حجم از مبادلات، ارزشی بالغ بر یک هزار و 629 میلیارد ریال را رقم زد. نماد «سبزوا» متعلق به سیمان لار سبزوار به بیشترین حجم و نماد «زاگرس» به بیشترین ارزش معاملاتی در این بازار دست یافت.

در ادامه نمادهای «غشهداب» و «شاوان» رتبه های دوم را به لحاظ حجم و ارزش در بازار سهام به دست آوردند. همچنین عنوان بیشترین افزایش قیمت به نام نمادهای «زاگرس»،  «اپرداز»،  «ساینا» و «زنگان» به ثبت رسید و نمادهای «غمینو» و «بکهنوج» نیز بیشترین کاهش قیمتی را در میان نمادهای فرابورسی به خود دیدند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lq7FbVtQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه