پرسش: تولیدکننده محصولات موادغذایی در داخل کشور هستیم که قصد ارائه محصولات جدید به بازار را داریم اما در راستای قیمتگذاری این محصولات با مشکلات جدی مواجه شدهایم، چون برخی شرکتها که کیفیت پایینتری دارند، با قیمت پایینتری محصولات را به بازار عرضه میکنند. از نظر شما برای کسب سهم بازار مناسب از چه استراتژی قیمتگذاری استفاده کنیم که بتوانیم از این طریق سهم بازار مناسبی را کسب کنیم؟
پاسخ کارشناس: به صورت کلی سازمانها چند نوع قیمتگذاری دارند و هر سازمانی با توجه به شرایط سازمان باید یکی از استراتژیها را انتخاب کند؛ بهعنوان نمونه برخی از این استراتژیها شامل قیمتگذاری بر مبنای هزینه، قیمتگذاری بر مبنای مشتریان، قیمتگذاری بر مبنای ارزش، قیمتگذاری بر حسب بازار و قیمتگذاری بر حسب قیمت رهبر بازار میشود.
پیشنهاد میشود سازمانهایی که درصدد کسب سهم بالایی از بازار هستند، قیمتگذاری خود را بر مبنای بازار انجام دهند و در تلاش باشند محصولات خود را با قیمت پایینی وارد بازار کنند؛ هنگامی که محصولی با قیمت پایینتر وارد بازار شد و جایگاهی را در بازار کسب کرد، قیمت آن را افزایش دهند، البته در این میان توجه به مسائل تبلیغاتی و بازاریابی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی اگر محصولات شما کیفیت و قیمت پایینی داشته باشد اما شبکه توزیع مناسبی نداشته باشد، طبیعتاً محصول به درستی در فروشگاهها جایگاهی را کسب نمیکند. با توجه به این موضوع پیشنهاد میشود فعالیتهای ترویجی را در راستای تعامل با فروشگاهها انجام دهید.