یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر راه و شهرسازی:

امکانات زیستی تهران را فروختند تا ظاهر شهر را آباد کنند

9 سال پیش ( 1393/12/13 )
 

یکی از انتقادهای وزیر راه و شهرسازی در دوره بیش از یک سال وزارت خود همواره تراکم‌فروشی و ضابطه‌فروشی در شهر بوده و همواره مخاطب این انتقاد خود را شهرداری‌ها قرار داده است، همچنین از دیگر انتقادهای این دولت به نحوه مدیریت مسئولان در حوزه توزیع نامتعادل جمعیت در کشور بوده و یکی از اولویت‌های برنامه‌های مسئولان این دولت افزایش جمعیت حواشی دریای جنوب کشورمان است که روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای با تاکید بر اینکه باید مدیریت دوگانه فرمانداری و شهرداری‌ها از بین برود، از مسئولان وزارت کشور خواست مقامات سیاسی در مدیریت محلی مداخله نکنند.

به گزارش «فرصت امروز»، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای با بیان اینکه با هر شاخصی که بنگریم در حوزه توزیع جمعیت دچار نواقص و ضعف‌های زیادی هستیم، گفت: درحالی‌که امروز جمعیت تهران و حومه آن و کرج به 15 میلیون نفر می‌رسد، در زمان مرحوم کازرونی قرار بود جمعیت این کلانشهر را در حد 7 میلیون نفر کنترل کنیم. وی با اشاره به عدم توزیع متعادل جمعیت در شهرهای مختلف کشور ادامه داد: امروز جمعیت مشهد به 5 میلیون نفر و جمعیت اصفهان هم به چیزی حدود 5 میلیون نفر رسیده است که جمعیت شهرهای تبریز و شیراز هم نزدیک به همین عدد است و درحالی‌که 50 درصد جمعیت کشور در 10 نقطه کشور متمرکز شده کمتر از 50 درصد بقیه جمعیت در 1100 شهر توزیع شده است.

آخوندی با تاکید بر اینکه مسکن مهر حاشیه‌نشینی مدرن است، اظهار کرد: امروز حاشیه‌نشینی شهر مشهد چیزی حدود 30 درصد و حاشیه‌نشینی بندرعباس 40 درصد است و در تهران هم هرچند آمار رسمی از میزان حاشیه‌نشینی وجود ندارد اما شهرهای جدید مانند پرند و پردیس هم حاشیه‌نشینی مدرن محسوب می‌شوند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود اینکه سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه عمران برای آبادانی شهرها انجام دادیم اما در طول یک سال گذشته تهرانی‌ها تنها 10 روز هوای پاک داشتند.

وی با اشاره به عدم توزیع متوازن در نقاط مختلف کشور تاکید کرد: در حاشیه دریای خلیج‌فارس و عمان تراکم جمعیت کمتر از پنج‌نفر در یک کیلومترمربع است و در حالی که در دهه 70 شمال شهر تهران از خلوت‌ترین مناطق تهران بود، امروز به برکت فروش شهر این منطقه به شلوغ‌ترین نقطه شهر تبدیل شده است. آخوندی با بیان اینکه یکی از نازل‌ترین زندگی‌ها در شمال شهر تهران به وجود آمده است، گفت: خانه‌های شمال شهر تهران، قفس‌هایی مجلل بدون امکانات زیستی هستند. این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه هزینه آبادانی ظاهر شهرها به قیمت فروش امکان زندگی مردم تامین شد، گفت: شهر باید از جهات مختلف اجتماعی، امنیتی، ایمنی، فرهنگی و... قابلیت زندگی داشته باشد اما امروز عمده منابع مدیریت شهری با فروش امکانات زیستی تامین می‌شود.

وی با انتقاد بر عملکرد مقامات سیاسی و مداخله این مقامات در صدور پروانه‌های ساختمانی گفت: استانداران مدیران منطقه نیستند بلکه نماینده دولت مرکزی در یک منطقه محسوب می‌شوند. قطعا در مدیریت سیاسی راحت‌ترین اقدام برای تامین منابع و درآمدزایی فروش ضوابط است. موضوعی که در هشت سال گذشته به اوج خود رسیده است. در حال حاضر ضوابط تهران را می‌فروشیم که شهر را آباد کنیم اما با فروش ضوابط، تهران غیر‌قابل زندگی شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید تکلیف مدیریت محلی را روشن کنیم، گفت: دولت مرکزی را نباید تا حد دهیاری پایین بیاوریم، در حال حاضر دهیاری‌ها روی اراضی روستایی ارزش‌گذاری می‌کنند و این‌گونه می‌شود قیمت زمینی در روستایی نزدیک به تهران از متری 1000 تومان به چند میلیون تومان می‌رسد یا دهیاری پروانه ساخت را برای 100هزار مترمربع در روستایی در اطراف مشهد صادر می‌کند.

آخوندی ادامه داد: در این دولت قسم خورده‌ایم که راست بگوییم بنابراین باید حقیقت را بگوییم که دوگانه فرمانداری و شهرداری که فاجعه آفریده باید از بین برود و فرمانداری یا حداقل بخشداری باید حذف شود. وی تاکید کرد: مقامات سیاسی نباید در مدیریت شهری مداخله کنند حال در هر سطحی که قرار دارند. منافع محلی تنها باید با مداخله شهروندان شکل گیرد و اجرا و مدیریت شود و شهروندان باید بر این پروسه نظارت داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: وزارت کشور باید ایجاد‌کننده نظم اجتماعی باشد و در واقع استاندار و وزارت کشور بزرگ‌ترین ضامن حقوق فرهنگی شهروندان هستند اما اگر قرار شد مرکز صدور مجوز بر همه اینها متراکم شود حق شهروندی متراکم می‌شود و نمی‌توان یک سرزمین را فرمانداری، بخشداری و شهرداری مدیریت کند. وقتی قرار باشد این نهادها خودشان مرجع صدور مجوز باشند، انتظار نظارت دیگر وجود ندارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Oqzg6yxo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه