جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اما و اگرهای احیای دریاچه ارومیه

8 سال پیش ( 1394/5/14 )
پدیدآورنده : گروه کشاورزی  

احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم کلید خورد و کارهای اجرایی آن از اواخر سال گذشته آغاز شد. این دریاچه شور که حوضه آبریز کوچک اما تأثیرگذاری در شمال غرب ایران تشکیل داده دارای وسعتی حدود 52 کیلومترمربع است و از آب رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌کند.

4657868969769

میزان آب دریاچه ارومیه تنها در طول دو دهه کاهش چشمگیر حدود 80 درصدی داشته و در حال خشک شدن کامل است. حفر 24 هزار حلقه چاه در زمین‌های اطراف دریاچه، ساخت بیش از 36 سد در این حوضه آبریز کوچک و تغییرات اقلیمی، دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه اعلام شده است. کارشناسان همچنین می‌گویند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و محیط زیست منطقه را تغییر خواهد داد. با این تفاسیر دولت یازدهم عزم جزم کرده است تا دریاچه را احیا کند.

عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزیر اسبق کشاورزی که البته حفر چاه‌ها و ساخت سدها در حوضه دریاچه از زمان وزارت وی رونق بسیار گرفت، در گفت‌وگو با «فرصت امروز» از عملکرد مثبت ستاد احیا خبر می‌دهد و می‌گوید: در سال نخست که تثبیت وضعیت دریاچه است نتایج خوبی به دست آمده و ارتفاع دریاچه 5 میلیمتر مثبت شده است. این روند اگر در سال دوم نیز ادامه یابد، می‌توان به احیای دریاچه بیشتر خوشبین بود.

وی به تخصیص اعتبار 1950 میلیارد تومانی دولت در سال 94 اشاره و تأکید می‌کند: ما باید براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده تا ابتدای سال 1402 دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیکی برسانیم. کلانتری در این راه خواستار کمک‌های مردم، نمایندگان مجلس، سازمان‌ها و مسئولان دولتی شده و تصریح می‌کند: نمایندگان مجلس نباید دریاچه را به بهای کرسی نمایندگی بفروشند. دریاچه سیاسی نیست و ما نیز قصد نداریم کارهای سیاسی بکنیم یا رقیب انتخاباتی نمایندگان مجلس در این حوزه شویم.

اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در یادداشتی، عملکردها در احیای دریاچه ارومیه را نامطلوب دانست و گفت: تاکنون برنامه‌های احیا موفقیت‌آمیز نبوده است. برای احیای دریاچه تنها پول کافی نیست و آب برای دریاچه نمی‌آورد بلکه باید درست مدیریت کرد. وی با اشاره به سخنان و وعده‌های شعارگونه برخی مسئولان در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، تأکید می‌کند: شعارهای وزیر نیرو تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته و آب پشت سدها به دریاچه ارومیه سرازیر نشده است. البته آقایان در پاسخ به درخواست ما می‌گویند که پشت سدها هم آب نداریم! خب اگر این طور است چرا این سدها ساخته شده و همچنان نیز ساخته می‌شوند؟

کهرم در پاسخ به پرسش خودش می‌گوید: سد‌سازی اگر برای کشور آب ندارد برای عده‌ای نان دارد. در آمریکا و برخی کشورهای دیگر تخریب سدها انجام می‌شود اما ما مدال قهرمانی سدسازی بر سینه می‌زنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Zh2HWKuX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه