تماشای تلاش سازمانهای خیریه برای تبلیغات چریكی و راهاندازی یك كمپین موفق و مبتكرانه از دیدگاه بازاریابی جذاب و دوستداشتنی است. كمپینهای تبلیغكننده اقدامات خیرخواهانه، یكی از سختترین كارهای دنیا را باید انجام دهند و آن تشویق مردم به دادن چیزی بدون دریافت هر گونه پاداشی در ازای آن است اما جدیدترین كمپین صلیب سرخ لهستان به نام «رفتارهای خیلی خوب» را آژانس تبلیغاتی Cheil راهاندازی كرده که فراتر از انتظارات ما پیش میرود.
رفتارهای خیلی خوب
كمپین رفتارهای خیلی خوب در رستورانهای سرتاسر لهستان برگزار شده و راهی برای تضمین رسیدن كمكهای منظم افراد به دست محرومان و نیل به هدف تغذیه 700 هزار كودك مبتلا به سوءتغذیه با روندی باقاعده به شمار میرود. برگزارکنندگان در راستای برگزاری یك كمپین بلندمدت، با همكاری رستورانها اقدام به پخش یكسری زیر بشقابی با چاپ اطلاعاتی درباره كمك به سازمانهای خیریه از سوی صلیب سرخ كردند.
برای ابراز تمایل به اعطای كمكهای مالی، مشتریان فقط باید پس از صرف شام قاشق و چنگال خود را روی هم قرار داده و به این ترتیب مبلغ اضافی 50/1 یورو را علاوه بر صورتحساب خود بپردازند.
این پول جهت خرید یك وعده غذای گرم برای یك كودك نیازمند كافی است. این كمپین در سرتاسر كشور برگزار شده، در دل 15 میلیون نفر نفوذ كرده و بیش از 800 هزار یورو از طریق شبكههای اجتماعی به دست آورده است.
برگزاری یك كمپین مرتبط
یكی از بزرگترین دلایل موفقیت این كمپین مرتبط بودن آن با موضوع مورد چالش است. تمام جنبههای مختلف این كمپین با هم ارتباط داشته و ترسیم ارتباطی قوی و ساده میان همه سطوح این كمپین برای شركتكنندگان و عموم مردم آسان است.
در وهله نخست، استفاده از زیر بشقابیها روی میز یك روش هوشمندانه در راستای برقراری ارتباط بوده و همچنین ابزاری متناسب با ظاهر یك رستوران بدون هیچ گونه تاكید خاصی به شمار میرود. زیر بشقابیها اتمسفر رستوران را تغییر نداده اما بین دادن سفارش و خوردن غذا اطلاعاتی جالب را در قالب محاوره منتقل میكنند.
برگزاری كمپین در رستورانها و غذاخوریها نیز حركتی هوشمندانه بوده و انسجام كمپین را حفظ میكند. مشتریان به تغذیه بچههای نیازمند كمك میكنند. ذرهای از آن گرسنگی در فاصله بین سفارش دادن غذا و خوردن آن احساس میشود. در این حین افراد میتوانند اطلاعات را خوانده و برای كمك به بچهها تصمیم بگیرند.
ارتباط بین غذای آنها و غذایی كه به كودكان كمك میكنند قوی بوده و این در حالی است كه بسیاری از كمپینهای خیریه بدون ذكر اهداف بلندمدت مشخص فقط تقاضای پرداخت پول میكنند. این هدف قابل فهمی است كه شركتكننده میتواند با توجه به آن رفتار كند.
برندینگ پایدار
استفاده از كارد و چنگال برای ایجاد مجدد سمبل صلیب سرخ، به چشم ما، یكی از هوشمندانهترین چیزهایی است كه این كمپین دست به نوآوری در این زمینه زده است.
با به كارگیری ابزارهای جهانی واقعی برای ساخت مجدد تصویر برند به شیوهای مشاركتی لحظاتی قبل از اعطای كمك، صلیب سرخ خود را طلایهدار ذهن افراد میكند. اقدام ساده سازماندهی كارد و چنگال كه میتواند چنین معانی پرمفهومی داشته باشد، مثالی عالی از جای دادن برند خود در واقعیت اعطای كمكهای مالی به سازمانهای خیریه است.
آینده این كمپین هنوز مشخص نیست، اگرچه بسیاری از فعالان عرصه بازاریابی و تبلیغات علاقهمند به مشاهده احتمال راهاندازی آن در دیگر كشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.
آژانس تبلیغاتی: Cheil، ورشو، لهستان
مدیر خلاقیت: مارسین تالارك
ذهنهای خلاق: ووجسیچ كووالیك و ماسیج كوزینا
مدیر هنری: ووجسیچ كووالیك
نویسنده: ماسیج كوزینا
طراح: پیوتر زاوالو
طراحی وب: جاكوب كوزینا
مدیریت پروژه: باربارا مارزك، ماریا اسمولنسكا، ماسیج سوبیسكی و الكساندرا مونسزاك
هنرمند طراح: كرزیسزتف كورولوسكی
روابط عمومی: مارتا روسزكاوسكا