پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
هشدار رئیس اتاق ایران به سیاستمداران:

اقتصاد، تاب تنش سیاسی را ندارد

8 سال پیش ( 1395/1/29 )
پدیدآورنده : مینو گله  

رئیس اتاق بازرگانی ایران که سال گذشته در کنار دولت تمام تلاشش را کرد تا علاوه بر همگام بودن با آن، انگیزه از دست رفته دربخش خصوصی را احیا کند، امسال در موضع پیشین خود باقی نماند، فراتر از آن گام برداشت و سال 95 را به‌گونه‌ای دیگر برای این بخش کلید زد.

جلال‌پور که در اغلب نشست‌های سال 94 - سال سخت برای بخش‌خصوصی - این بخش را به آرامش و تعامل و همراهی با دولت دعوت کرد، در نخستین نشست سال جاری پیکان انتقادش را به سوی دولت نشانه گرفت و از چندین چالش به‌عنوان نگرانی‌های بزرگ بخش خصوصی در سال 95 نام برد.

43585484894658358538383583578358548468944

مـحـسـن جـلال‌پور در توضیح اولین دغدغه‌ بخش خصوصی با اشاره به تنش‌ها و بی‌ثباتی‌های موجود در منطقه تسری رقابت‌های جناحی و سابقه سیاسی به فضای اقتصادی کشور را از دیگر نگرانی‌های بخش خصوصی عنوان کرد. او توضیح داد: فضای شکننده کسب‌و‌کار ما تحمل تنش‌های سیاسی را ندارد. سیاسی بازی در عرصه اقتصاد می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد. سیاه نمایی جذب سرمایه‌گذاری را کاهش داده و در نهایت موجب کاهش اشتغال و افزایش بیکاری است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی دیروز در جلسه اتاق ایران «رکود»، «فشارهای جدی بر بنگاه‌ها» و «عدم پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران به دلیل افت قیمت نفت» را بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی کشور در دو سال گذشته برشمرد و از پیام‌های جدید بخش‌خصوصی به دنبال گشایش‌های اخیر در عرصه اقتصادی خبر داد که از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شود.

او گفت: با همه تمهیداتی که اتاق ایران در ماه‌های اخیر داشت و با فضای جدیدی که در عرصه بین‌المللی فراهم شده، باید میدان برای توسعه این بخش باز شود اما متاسفانه در بسیاری از رفت‌و‌آمدها، قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها باز هم شرکت‌های دولتی و خصولتی و مجموعه‌هایی که با بخش خصوصی واقعی ارتباطی ندارند پیشرو هستند و در گام اول مشکلات آنها حل می‌شود.

جلال‌پور گفت: این دغدغه ما است که دولت بداند بخش خصوصی درطول سال‌های گذشته به ضعف بیشتری دچار شده و اینکه شرایط را امروز با توجه به فضای ایجاد شده برای پشتیبانی از بخش‌خصوصی بهتر از گذشته کند با آنچه شرایط را مانند گذشته محدود کند کاملا متفاوت است.

رئیس اتاق ایران از دولت خواست همان‌طور که در تضمین فاینانس‌ها بخش دولتی و نیمه دولتی را پشتیبانی می‌کند، از بخش خصوصی هم حمایت کند. جلال‌پور تجربه سفر هیأت اقتصادی به اتریش را نمودی از بلوغ بخش خصوصی عنوان کرد و توضیح داد: با وجود لغو شدن سفر ریاست جمهوری و هیأت سیاسی که برای ما شرایط سختی را پیش‌رو گذاشت، همه فعالان بخش خصوصی خواستار انجام سفر منطبق بر برنامه شدند و این سفر بیش از همه سفرها برای ما دستاورد داشت. 

رئیس اتاق ایران به شروع برنامه ششم اشاره کرد و گفت: تورم برنامه در کشور سبب برنامه‌زدگی شده و به همین دلیل برخی مدیران برنامه‌ها را رها کرده و اقتضایی عمل می‌کنند. او برنامه‌زدایی را از مهم‌ترین نیازهای کشور دانست تا بتوان به برنامه محوری دست یافت.

جلال‌پور پیش از آنکه تریبون را به وزیر جهاد کشاورزی بسپارد از تلاش‌های این مقام در حذف بیش از 344بخشنامه و ماندن تنها 90بخشنامه در حوزه کاری این وزارتخانه قدردانی کرد. محمود حجتی مهمان اتاق ایران، پیش از آنکه صحبت‌هایش را آغاز کند، شنونده سوالات و انتقادات فعالان اقتصادی به عملکرد این وزارتخانه و جویا شدن از برنامه و سیاست‌هایش در سال جاری بود. بحث درباره شکر، گندم، برنج و مرغ بیشترین سهم را در صحبت‌های رد و بدل شده بین نمایندگان و وزیر جهاد کشاورزی به خود اختصاص داد. 

وزیر جهاد کشاورزی در تشریح برنامه‌های سال جاری این وزارتخانه، حفظ آب و خاک و تعادل بخشی به منابع را از مهم‌ترین دغدغه‌ها برشمرد و از کشت گلخانه‌ای به جای کشت مزرعه‌ای در جهت صرفه‌جویی آب نام برد. وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اجرای طرح‌‌های بذرهای مقاوم به شوری و کشت پاییزه خبر داد. 

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی هیچ کشتی را نفی نمی‌کند، گفت: مزیت نسبی کشت‌های مختلف برای ما اهمیت دارد، چرا که کشوری چهار فصل داریم و در هر منطقه‌ای محصولی ویژه دارای مزیت نسبی است. 

حجتی در توضیح مسائل مطرح شده توسط نمایندگان گفت: در مورد تعرفه اختصاصی به محصولات مختلف کشاورزی، شرایط متفاوتی وجود دارد و باید در این زمینه به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که در نهایت به سود همه باشد. 

حجتی در مورد تولید مرغ توضیح داد: ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید مرغ خیلی بیشتر از تقاضا بوده و همه تلاش ما در وزارتخانه، برقرار کردن مشوق‌های صادراتی برای مرغ بوده است اما سازو کار صادراتی محصولات کشاورزی در کشور ما وجود ندارد. حجتی پیرامون واردات شکر به کشور گفت: ما با واردات شکر هیچ مشکلی نداریم، اما با اینکه این محصول وارد شده و رسوب داده شود، مخالف هستیم. 

وزیر جهاد کشاورزی به فعالان اقتصادی پیشنهاد داد با تاسیس سه کارخانه 10 هزارتنی در خوزستان مشکلات این حوزه را حل کنند. همچنین اعطای تسهیلات ارزی، ریالی و حمایت‌های لازم را در این خصوص قول داد. وزیر جهاد کشاورزی به فعالان اقتصادی امیدواری داد تا یارانه صادراتی برای کمک به صادرات محصولات کشاورزی که رقمی حدود هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده در دولت تخصیص یابد تا دیگر دسترنج کشاورزان روی دست آنها نمانده و به بازارهای جهانی عرضه شود. 

به گزارش «فرصت امروز» یازدهمین نشست ماهانه اتاق بازرگانی ایران و در واقع نخستین نشست این نهاد در سال جاری روز گذشته با حضور حداکثری این نمایندگان برگزار شد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی مهمان این نشست بود و به سوالات و مشکلات نمایندگان پاسخ داد.

* ارتباط با کارشناس: minoo.galeh@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XqxzS6kM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه