شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بعد از تصویب وام‌های 80 و 60میلیونی مسکن در ابتدای سال‌جاری، افزایش وام 35میلیونی به 50 میلیون تومان می‌تواند سومین مصوبه تسهیلات مسکن امسال باشد؛ طرحی که فعلا بانک مرکزی در حال بررسی آن است. به گزارش ایسنا، درحالی‌که از سال 1384 با تصویب وام 20میلیونی مسکن با یک فاصله حدود هشت ساله و با وجود افزایش تورم و رشد قیمت مسکن، مبلغ وام مسکن تغییری نکرد که در دی ماه 1392 شورای پول و اعتبار طرح بانک مسکن برای افزایش وام تا 35 میلیون تومان را بررسی و مصوب کرد. این در حالی است که به فاصله حدود دو سال از این تغییر بانک مسکن باز هم پیشنهاد افزایش وام را مطرح کرده است. آن‌طور که چندی پیش مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد در صورت موافقت بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار وام 35میلیون تومانی فعلی تا 50میلیون تومان افزایش خواهد یافت. بت شکن این را هم گفت که سقف وام خرید برای زوج‌های جوان که در حال حاضر 50میلیون تومان است تا 60میلیون تومان افزایش می‌یابد.

در شرایطی با وجود گذشت چند ماه از ارائه این طرح به بانک مرکزی، به نظر می‌رسد بخش اعتبارات این بانک فعلا در حال بررسی ابعاد این وام بوده و هنوز جزییاتی در رابطه با پیشبرد آن مطرح نشده که در صورت موافقت با افزایش وام 35 میلیونی (با جعاله حدود 45 میلیون)، متقاضیان عام می‌توانند از سقف وام 50 میلیونی که به‌علاوه 10میلیون جعاله تا 60میلیون افزایش می‌یابد استفاده کنند. در عین حال که وام پرداختی به زوج‌های جوان هم از 50میلیون فعلی به 60میلیون و به‌علاوه جعاله تا 70 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

باید یادآور شد که شرایط فعلی پرداخت وام 35میلیون تومانی خرید مسکن براساس خرید اوراق در بازار سرمایه است به‌گونه‌ای که متقاضیان استفاده از این تسهیلات باید در ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند. یعنی برای دریافت وام 45 میلیونی مسکن باید 90 ورقه حق تقدم تسهیلات خریداری شود که بسته به تغییرات قیمتی اوراق، ارقام مجموع متفاوت خواهد بود ولی به‌طور معمول هزینه‌ای حدود 7 تا 8میلیون تومان را به متقاضی تحمیل می‌کند.

اما درحالی‌که بعد از فرازو نشیب بسیار برای افزایش سقف وام خرید مسکن در سال گذشته، از میان پیشنهادهای مطرح شده دو طرح راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم و وام 60 میلیونی در ابتدای امسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسیدکه هر یک شرایط خاص برای پرداخت داشته و عموم مردم را در بر نمی‌گیرد؛ از این رو وام 35میلیونی مصوب سال 1392 با وجود اینکه رقم قابل توجهی در مقابل قیمت فعلی مسکن محسوب نمی‌شود ولی همچنان از گزینه‌های اصلی متقاضیان در مقابل دو طرح دیگر است. وام‌های پرداختی صندوق پس‌انداز مسکن شرایط عام نداشته و برای همه متقاضیان کارساز نیست. در عین حال با وجود اینکه این وام از سوی بانک مسکن و با سود 14درصد پرداخت می‌شود، بازپرداخت آن تا حدی سنگین و تا حدود یک میلیون و 200هزار تومان در ماه بوده و به اذعان مدیران بانک مرکزی افرادی با درآمد سطح پایین از عهده پرداخت آن برنمی‌آیند.

مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار، باز کردن دست بانک‌های تجاری در پرداخت تسهیلات مسکن بود که طبق آن به ازای هر واحد مسکونی در شهر تهران تا 60میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای 200هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. ولی باید توجه داشت که سود این تسهیلات تا 21 درصد بوده و بازپرداخت سنگینی تا بیش از دو برابر را برای گیرنده به دنبال دارد. البته این تنها مشکل وام 60 میلیونی نیست و در شرایط سخت تر، تاکنون بانک‌های تجاری به ارائه این تسهیلات وارد نشده‌اند و وجود خارجی ندارد چراکه وقتی در حالت عادی بانک‌ها منابع کافی برای تسهیلات‌دهی نداشته باشند و تولید را هم نمی‌توانند به‌طور کامل تامین مالی کنند، مشخص است که فعلا توان پرداخت تسهیلات 60 میلیونی مسکن را نخواهند داشت.

بر این اساس گرچه با موافقت بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام 35میلیون تومانی، سومین مصوبه وام مسکن در سال‌جاری رقم خواهد خورد ولی به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط خاص تسهیلات اعطایی صندوق پس‌انداز مسکن همچنین وام 60میلیونی، وام افزایش یافته 35 میلیونی که احتمالا تا 50 میلیون تومان باشد شرایط مطلوب‌تری را برای متقاضیان فراهم آورد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WgQRS40E
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه