پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد 61.80 واحدی در ارتفاع 76.166 هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تا حدود نیم ساعت مانده به بسته شدن معاملات افت و خیز چندانی نداشت، اما در نیم ساعت پایانی مقداری رشد کرد. نکته قابل توجه رشد ارزش و حجم معاملات بازار سهام ایران در این روز بود.

افت و خیزهای ملال آور شاخص کل

چنان که ارزش معاملات به رقم ۳۳۹میلیارد و ۸۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۶۱۱میلیون و ۲۱۸ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی نزدیک به ۴۵ هزار نوبت دادوستد بود. نمادهای گروه قند و شکر رشد قابل توجهی را شاهد بودند. در این گروه ۳۲ میلیون و ۵۴۴ سهم به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

ادامه لیدری قندی ها

روز گذشته بورس تهران شاهد تکاپوی بازارگردان ها بود؛ بازاری که با وجود رونق بازار بدهی برای اغلب معــاملــه گران کــوتاه مـدت جذابیت خرید پیدا کرد تا با شناسایی برخی سهم های بـــرخـــوردار از ظــرفیــت رشد فرصتی دوباره برای شناسایی بازدهی کوتاه مدت پیدا کنند. بازار سهام با پیشروی خودرویی ها و برخی تک سهم های گروه های شاخص ساز از جمله معدنی ها و پالایشی ها تلاش کرد تا در محدوده صفر تابلو از حمایت های شکل گرفته حمایت کند. در این بین قندی ها و سپس غذایی ها و دارویی ها در کنار برخی ساختمانی ها همچنان لیدر بازار هستند. باید در نظر داشت اگرچه روزهای آخر پایان شهریور ماه است و به ماه مهر با توجه به پایان تسویه اعتبارات کارگزاران نزدیک می شویم، اما آنچه که فعلاً از ظواهر بازار سهام پیداست خبری از ایجاد تغییرات قابل قبول در آینده ای نزدیک نمی دهد. از سوی دیگر بخشی از ماه مهر مصادف می شود با ماه محرم که طبق سنت های گذشته بورس را در یک حالت خنثی و رو به نزول قرار می دهد. بدین ترتیب امکان ادامه روند فرسایشی بازار سهام در ماه مهر دور از انتظار نیست.

مقاومت شاخص کل در کانال 76 هزار واحدی

در حالی که انتظار می رفت با نزدیکی به پایان نیمه اول سال و افزایش فشار فروش و عرضه ها در بازار، شاهد عقب نشینی قیمت ها و افت شاخص کل به درون کانال 75 هزار واحدی باشیم، ولی عملاً چنین اتفاقی طی روزهای اخیر رخ نداده و خریداران و مدافعان بازار سهام، مقاومت خوبی از خود نشان داده اند. به طوری که شاخص کل نیز نه تنها در پایان معاملات روز گذشته منفی و به رنگ سرخ نبود بلکه با افزایش توانست اقتدار خود را بر کانال 76 هزار واحدی به نمایش بگذارد و از تله نزول به درون کانال 75 هزار واحدی بگریزد. بدین ترتیب، در حالی روزهای پایانی شهریور ماه در بازار سهام سپری می شود که امیدها و انتظارات سهامداران برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و برون رفت از وضعیت رکودی فعلی، در حال افزایش است. امیدی با حمایت مسئولان بازار سهام می تواند مانع از برگشت بازار در جهت نزول شده و به تقویت ارکان بورس اوراق بهادار تهران و سهامداران منجر شود.

۵۶ درصد از حجم معاملات هفته گذشته بورس در اختیار سه صنعت

براساس گزارش هفتگی منتشر شده توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، در هفته گذشته حجم معاملات 1,997میلیون سهم و ارزش آن 4,051 میلیارد ریال بوده است. همچنین در این مدت سه صنعت «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک ها و موسسات اعتباری» و «شرکت های چند رشته ای صنعتی» به ترتیب با 31، 16 و 9درصد از حجم معاملات، در مجموع 56 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند. این گزارش می افزاید: در میان شاخص های بورس های معتبر بین المللی نیز در هفته گذشته شاخص بورس عربستان سعودی (TASI) با رشد 0.6درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس آمستردام (AEX) با افت 4.8درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0G82VjCk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه