یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رییس کل اسبق بانک مرکزی مطرح کرد

اعلام تورم صفر درصدی بهمن قلب واقعیت بود

9 سال پیش ( 1393/12/13 )
 

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی با انتقاد از اعلام تورم صفر درصدی نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه امسال گفت: نباید واقعیتی را که در جامعه وجود دارد، به شکل دیگر نشان داد و دولتی که بخواهد انتخابی یک شاخص اقتصادی را اعلام کند، خطا کرده است. به گزارش تسنیم به نقل از تراز، طهماسب مظاهری درخصوص اعلــام تـــورم صفردرصدی نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه امسال توسط دولت، اظهار کرد: شاخص‌های کلان اقتصادی یک همبستگی باهم دارند. همبستگی بین شاخص‌های اقتصادی باید باهم دیده شود وی افزود: مثلا فردی نزد پزشک رفته و آزمایش خون می‌دهد. در آن آزمایش یکسری شاخص‌ها به او ارائه می‌دهند و این آزمایش شاخص‌هایی مانند قند، کلسترول و... دارد و پزشک وقتی شاخص‌ها را بررسی می‌کند، همه شاخص‌ها را باهم می‌بیند و تصویری از وضعیت فرد به دست می‌آورد. 

مظاهری با بیان اینکه دیدن همه این شاخص‌ها باهم معنی می‌دهد، گفت: اگر همه آنها باهم دیده نشود و فقط یکی از شاخص‌ها مدنظر قرار گیرد پزشک قضاوت نادرستی کرده است. در شاخص‌های اقتصادی هم این‌گونه است. کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: باید همه شاخص‌های اقتصادی را باهم دید و بررسی کرد. برای کارشناسان همه شاخص‌ها باهم معنا دارد و از همه آنها تصویر درست به دست می‌آید. وی با بیان اینکه کاربرد دوم شاخص‌ها این است که دولت آن را تهیه و به مردم اعلام می‌کند، عنوان کرد: دولت در این مورد هم باید این همبستگی و مجموعه شاخص‌های اقتصادی را باهم اعلام کند تا یک تصویر واقعی از اقتصاد نشان دهد و دولتی که بخواهد صادق باشد، باید این کار را انجام دهد و مجموعه شاخص‌ها را باهم اعلام کند تا تصویر منطقی ارائه کرده باشد.

مظاهری تصریح کرد: دولتی که بخواهد انتخابی یکی از شاخص‌های اقتصادی را اعلام کند و با ‌یک نوع چشم‌بندی تصویر دلخواه خود را از درون شاخص‌ها نشان دهد همان‌طور که دولت‌های قبلی و دولت قبل آن را انجام می‌دادند، خطا کرده است. رییس‌کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: این دولت و شخص رییس‌جمهور هم در ابتدای سال با اعلام شاخص رشد اقتصادی این کار را انجام دادند که به نظر من این خطاست و رییس‌جمهور از آن درس نگرفت و این بار هم با اعلام شاخص تورم نقطه به نقطه دوباره این کار را تکرار کرد.

وی با بیان اینکه تورم مجموعه‌ای از شاخص‌هایی است که باهم کار می‌کنند، گفت: تورم نقطه‌به‌نقطه (تورم ماهانه) نشان می‌دهد در این ماه نسبت به ماه قبل تغییرات چقدر بوده و با آن تورم سالانه یک ماه از این سال را نسبت به ماه مشابه سال قبل بررسی می‌کنند که چه میزان بوده یا مثلا متوسط شاخص تورم را بررسی و اعلام می‌کنند. کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شاخص‌ تورم عمده‌فروشی در تورم خرده‌فروشی تاثیر می‌گذارد، بیان داشت: اگر نرخ رشد تورم عمده‌فروشی از خرده‌فروشی سبقت بگیرد، نشان داده می‌شود که پتانسیلی برای گران شدن کالا و خدمات در ماه‌های آینده وجود دارد یا بالعکس اگر نرخ رشد تورم عمده‌فروشی از خرده‌فروشی کمتر شود در آینده به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رویم.

مظاهری اضافه کرد: در تولید هم همین‌طور است، بررسی تولید ناخالص داخلی یعنی اینکه ماه قبل نسبت به ماه مشابه سال قبل روند آن چگونه بوده است یا نسبت به تفکیک بین اجزای شاخص رشد اقتصادی در بخش‌های مسکن، نفت و بخش‌های دیگر می‌تواند معنی‌دار باشد و باید شاخص‌های اقتصادی را با همدیگر دید تا یک تصویر واقعی ارائه داد. رییس‌کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه در یک ماه رشد شاخص GMP نسبت به چهار روز قبل افزایش را نشان دهد با فرض اینکه درست محاسبه کرده و عدد‌سازی نکرده باشند، گفت: در عدد‌سازی و آمار‌سازی تجربه ‌داریم که قبلی نرخ رشد اقتصادی 5 یا 6 درصد اعلام می‌شد، اما معلوم شد که رشد اقتصادی 1.5- بوده که عدد‌سازی کردند و این خیانت به مردم است.

وی با بیان اینکه فرض می‌کنیم این دولت ‌عدد‌سازی نمی‌کند که ماه آینده معلوم می‌شود و ان‌شاالله که این‌طور باشد، بیان کرد: به‌صورت انتخاب شده یک شاخص را مدنظر گرفتن و اعلام‌کردن و بعد براساس این شاخص نتیجه‌گیری کلی کردن، کار خبط و خطایی است که متاسفانه شاهد آن بودیم و انجام دادند. مظاهری با اشاره به اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای که بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه قبل (دی‌ماه) صفر بوده است، گفت: این را به‌عنوان یک تورم صفردرصدی اعلام کردند که کار صحیحی نیست یا با غفلت و بی‌توجهی یا باهدف فریب مردم بوده که همه این موارد بد است.

وی با بیان اینکه از رییس‌جمهور انتظار نمی‌رود که چنین کاری را انجام دهد، افزود: از رییس‌جمهور قبل انتظار می‌رفت و او این کار را انجام می‌داد مثلا شاخص گرانی را براساس قیمت گوجه‌فرنگی مقابل در منزل خود محاسبه می‌کرد و البته با نرخی که به او می‌فروختند نه با قیمتی که در آن منطقه بود و این را مبنای گرانی در مملکت قرار می‌داد. رییس‌کل سابق بانک مرکزی با اعلام اینکه فرض کنیم این دولت هم در اعلام شاخص رشد اقتصادی در ابتدای سال صادقانه عمل کرده و عدد آن را به دست آورده باشد، گفت: انتخابی نشان دادن و نتیجه‌گیری کلی کردن، خطاست؛ خطایی غیرقابل‌قبول.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/znu51gte
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه