شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آکیو تویودا، مدیرعامل شرکت تویوتا اخیرا در کنفرانس پایان سال انجمن خودروسازان ژاپن، در اظهاراتی غیرمنتظره شدیدا به انتقاد از خودروهای الکتریکی و روندی که شرکت های مختلف در پیش گرفته اند، پرداخته است. به اعتقاد آقای تویودا، پیشرانه های برقی نیاز به سرمایه گذاری بسیار کلان دارند، تولید دی اکسید کربن را افزایش می دهند و مهم تر از همه صنعت خودرو را نابود می کنند.

به گزارش دیجیاتو، برخی معتقدند آقای تویودا اظهارات عجیب خود را به خاطر این مطرح کرده که دولت ژاپن مثل سایر دولت ها، نسبت به ممنوعیت فروش خودروهای درون سوز اقدامی نکند. همانطور که قبلا به اطلاع‎تان رسانده ایم، شنیده ها حکایت از آن دارد ژاپن هم از حوالی سال 2035 فروش خودروهای درون سوز را در داخل مرزهای خود ممنوع خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست در صورت اتخاذ این تصمیم، آیا مدل های هیبریدی و هیبریدی شارژی اجازه فروش خواهند داشت یا خیر.

اعتراض شدید مدیرعامل تویوتا نسبت به انقلاب خودروهای برقی

حتما می دانید تویوتا در زمینه خودروهای هیبریدی جزو شرکت های پیشگام محسوب می شود. این شرکت گام هایی را در راستای تولید مدل های تمام الکتریکی نیز برداشته و قول داده تا سال 2025 محصولاتی را با باتری جامد راهی بازار برخی کشورها خواهد کرد.

با وجود این، برخی از رقبای بزرگ تویوتا از الان به تولید مدل های برقی رو آورده و در سبد محصولات خود گزینه ای تمام الکتریکی دارند. از این رو اگر تویوتا نمی خواهد از رقبا عقب بماند، باید هرچه زودتر و نهایتا سال آینده مدل های برقی خود را وارد بازار کشورهای پیشرفته کند. پیش از این تویوتا و لکسوس با ارائه نسخه برقی UX و C-HR در بازار چین، رسما به جمع سازندگان مدل های الکتریکی پیوسته است.

نکته جالب اینکه تویوتا قبلا قصد داشت مدل هایی را برمبنای موتور و پک باتری تسلا توسعه دهد، اما بنا به دلایلی نامعلوم این امر هرگز عملی نشد. این شرکت پرطرفدار ژاپنی، در زمینه خودروهای پیل سوختی نیز سرمایه گذاری های زیادی انجام داده و چندی پیش نسل دوم میرای را با پیشرانه هیدروژنی معرفی کرد.

با در نظر گرفتن همه موارد، به ویژه تجربه تویوتا در زمینه پیشرانه های هیبریدی، می توان گفت این کمپانی کمی از قافله خودروهای برقی عقب افتاده و باید با شتاب بیشتری توسعه این مدل ها را دنبال کند.

ناگفته نماند تحقیقات مختلف ادعای آزاد شدن دی اکسیدکربن بیشتر به واسطه تولید مدل های برقی را رد کرده اند. شاید اگر آقای تویودا به دلایل دیگری مثل ایمنی باتری های لیتیوم یونی، زیان های زیست محیطی یا شرایط کاری بسیار بد کارگران شاغل در معادن استخراج مواد اولیه موردنیاز باتری ها متوسل می شد، کمتر اعتبارش را خدشه دار می کرد. البته شاید از آنجایی که تویوتا پیش از عرضه مدل های مجهز به باتری جامد، خودروهای برقی خود را با باتری لیتیوم یونی تولید خواهد کرد، آقای تویودا اشاره ای به دلایل فوق نداشته است!

اما سایر ادعاهای آقای تویودا کمابیش درست هستند. فراگیر شدن خودروهای برقی نیازمند سرمایه گذاری های عظیم است و از سوی دیگر روز به روز بر شمار کشورهایی که خواهان ممنوعیت مدل های درون سوز هستند، افزوده می شود. با توجه به مشکلات مربوط به آلودگی هوا و عزم کشورها برای رفع این مسئله، شاید بخشی از سرمایه های لازم توسط دولت ها تامین شوند.

مطلب مرتبط: مدیرعامل تویوتا: تسلا آینده را می شناسد، اما آینده متعلق به تویوتاست

نابودی صنعت خودرو در صورت ظهور مدل های برقی هم می تواند تا حدودی درست باشد، هرچند بهتر است به جای واژه نابودی از عبارت پوست اندازی و دگرگونی کامل استفاده کنیم. بشر در هر صورت نیاز به جابه‎جایی دارد و خودروها همواره بخشی از این نیاز را برآورده خواهند کرد، حال اینکه تامین کننده نیروی خودروها در آینده چه نوع پیشرانه ای خواهد بود، بحث جداگانه ای است.

آیا برقی شدن خودروها باعث حذف شغل های زیادی خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت: حتما. اما این فرآیند در مقابل شغل های جدید فراوانی را نیز ایجاد خواهد کرد و بیکاری برخی افراد نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای مقاومت در برابر پیشرفت باشد. برای درک بهتر این موضوع کافی است سرنوشت جنبش لادیت ها (Luddites) را مرور کرد.

آنچه روشن است این است جهان مدام رو به پیشرفت بوده و اگر شرکتی خود را با تکنولوژی های روز همگام نکند، محکوم به شکست خواهد بود. وقتی دوربین های دیجیتال راهی بازار شدند، هیچ کس برای حمایت از کداک یا دیگر شرکت های سازنده فیلم عکاسی از خرید آنها امتناع نکرد. مقاومت در برابر اندروید و نوکیایی که از عرش به فرش کشیده شد، دیگر مثال عینی در این زمینه است.

اگر اجداد آقای تویودا توانستند کارخانه تولید ماشین آلات نساجی را به یکی از ارزشمندترین کمپانی های خودروساز تبدیل کنند، یقینا او نیز می تواند تویوتای کنونی را به برندی پیشتاز در زمینه تولید اتومبیل های الکتریکی تبدیل کند. هرچند حق اعتراض برای آقای تویودا محفوظ است، اما در آستانه انقلاب الکتریکی اعتراض مسئله ای را حل نکرده و باعث پیشرفت تویوتا نمی شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MjWI4fTn
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه