جولای گذشته، ارزش هر سهم تسلا با افزایش ۴ درصدی به یک رکورد جدید یعنی بالاتر از ۱۱۲۰ دلار دست پیدا کرد تا بازار آن به ۲۱۰ میلیارد دلار برسد. با این رکورد، تسلا توانست رقبای بسیار بزرگی چون تویوتا و فولکس واگن را کنار زده و به ارزشمندترین برند خودروسازی جهان تبدیل شود. چنین اتفاقی برای شرکتی که در سال 2019 موفق به فروش تنها 367,500 خودرو شده، یک دستاورد فوق العاده مهم محسوب می شود.
به گزارش دیجیاتو، تا همین چند روز پیش مدیران خودروسازان سنتی، واکنش چندان مستقیمی به موفقیت های پی در پی تسلا از خود نشان نداده بودند، اما در مصاحبه آنلاینی که بلومبرگ با مدیرعامل تویوتا داشته، آکیو تویودا نکات جالبی را در این رابطه مطرح کرده است.
به اعتقاد آقای تویودا اگرچه تسلا می گوید نسخه این شرکت به یک استاندارد در آینده تبدیل خواهد شد، ولی این تویوتا است که «آشپزخانه و آشپز واقعی» را در اختیار داشته و می تواند «غذای واقعی» را طبخ کند. البته با وجود این مدیرعامل تویوتا پذیرفته که در حوزه هایی مثل کسب سود از تولید خودروهای الکتریکی، نرم افزار و محصولات مربوط به انرژی های جدید می توان درس های زیادی از تسلا گرفت.
مدیرعامل تویوتا در خلال صحبت هایش مبنی بر پیش بینی دو برابر شدن سود عملیاتی کمپانی در سال 2020، این صحبت ها را بر زبان آورده است. علی رغم چنین رشد قابل توجهی، خودروساز باسابقه و محبوب ژاپنی هنوز قادر نخواهد بود از نظر ارزش بازار به تسلا نزدیک شود.
آقای تویودا در ادامه صحبت های خود نیز به نوعی از تسلا انتقاد کرده و افزوده این شرکت «چیزی نمی سازد که واقعی باشد» و «مردم فقط نسخه را خریداری می کنند.»
مشخص نیست که منظور آقای تویودا از «نسخه» یا دستورالعمل دقیقا چیست. برخی معتقدند منظور مدیرعامل تویوتا از این واژه خودروهای الکتریکی متصل به اینترنت است، حال آنکه برخی دیگر آن را به نجات دنیا از طریق حمل و نقل الکتریکی نسبت می دهند.
نکته طعنه آمیز اینکه اولین آشپزخانه حرفه ای تسلا (کارخانه فریمونت) قبلا متعلق به تویوتا و جنرال موتورز بود. قبل از شکوفایی تسلا، تویوتا با خرید اجزایی مثل موتور و پک باتری برای نسخه برقی نسل دوم RAV4 نقش موثری در رشد این خودروساز کالیفرنیایی ایفا کرد. حال ورق برگشته و این تسلا است که با قرار گرفتن در جایگاهی بهتر، ارزش بیشتری پیدا کرده است!