شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مشاور معاون اول رییس‌جمهوری:

اضافه برداشت 75‌میلیارد متر مکعبی از آب در دولت قبل

8 سال پیش ( 1394/5/23 )
 

مشاور معاون اول رییس‌جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست، هشدار داد: در 20 سال گذشته متوسط 18 درصد بارندگی‌های کشور کاهش یافته است. همچنین 62 درصد آب‌های روان کشور هم کم شده و هیچ‌کدام از سدهای کشور تا 50 درصد ظرفیت خودشان نیز آب ندارند. به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در همایش کشاورزی استان کرمان گفت: در زمان تاسیس وزارت نیرو (سال 1345)، میزان برآورد آب‌های تجدیدپذیر کشور در حدود 139 میلیارد مترمکعب در سال بود و تا زمانی که مدیریت آب دست مردم بود بیلان منفی نداشتیم.

وی با بیان اینکه حدود 200 میلیارد مترمکعب از آب‌های کشور شیرین و بقیه آنها شور است، تصریح کرد: از این مقدار، تاکنون 240 میلیارد مترمکعب مصرف شده است. ما به‌گونه‌ای با آب برخورد کرده‌ایم که گویا فرزندان ما متعلق به این سرزمین نیستند. ما نسل‌های آینده خود را از آب محروم خواهیم کرد. در دولت قبل شاهد اضافه برداشت 75‌میلیارد متر مکعبی از منابع آبی کشور بودیم.

کلانتری با اشاره به اینکه سد سیمره و زاینده رود اکنون خالی از آب هستند، افزود: وضعیت آب‌های زیرزمینی کشور بدتر از وضعیت آب پشت سدهایمان است. آب‌های تجدید‌پذیر زیرزمینی کشور نیز در حدود 47 میلیارد مترمکعب بود که اکنون به 33‌میلیارد مترمکعب رسیده است، اما برداشت ما از آب‌های زیرزمینی حدود 58 میلیارد مترمکعب است. وی تاکید کرد: هیچ کشوری در دنیا حق ندارد از آب‌های زیرزمینی خود بیش از مقدار تزریق شده آن برداشت کند. هم‌اکنون 25 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب در کشور داریم و همین برداشت بی‌رویه در مصرف آب باعث شده است که دشت مشهد بسوزد. ضمن آنکه دشت‌های کرمان، آذربایجان اصفهان، یزد و شیراز نیز شرایط بد آبی دارند.

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه وقتی صحبت از کشاورزی می‌شود مسئله آب فراموش می‌شود، تاکید کرد: حد کشاورزی را باید با آب تعیین کنند نه اینکه حد آب را کشاورزی تعیین کند. معتقدیم ما نسلی بودیم که بیشترین خیانت را به نسل‌های آینده خود در طول 7000 سال قدمت این سرزمین کرده‌ایم.  کلانتری با اشاره به تبخیر بالای 2200 میلی‌متر آب در استان کرمان گفت: متوسط تبخیر آب در استان کرمان بالاتر از میانگین کشوری است و استان کرمان با این تبخیر، حق ندارد بیش از 4/5تا 5 میلیارد مترمکعب آب برداشت کند اما اکنون حدود 6/5 میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌شود که نشان می‌دهد آینده امیدوار‌کننده‌ای ندارد.

وی اظهار کرد: باید کشاورزی پایدار را در استان‌ها پیگیری کنیم و طرح‌های وزات نیرو و دولت نمی‌تواند هیچ کاری برای حل این بحران صورت دهد، بلکه همه باید دست به دست هم بدهند تا این سرزمین را نجات دهند. کلانتری افزود: باید کشاورزی استان کرمان برمبنای اقتصادی و محیط‌زیست باشد و نمی‌توان به هر شکلی که دوست داریم آب را مصرف کنیم بلکه مصرف برخی محصولات تولیدی بسیار بالاست که باید فکری اساسی برای آن شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UhtM3wYC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه