روزنامه هفت صبح: در سال های اخیر آنقدر خودروهای شاسی بلند وارد بازار شده اند که برای بررسی آنها مجبور می شوید آنها را در امور جزیی هم بررسی کنید. یکی از این رقابت ها، نبرد دو هموطن کره ای است.اسپورتیج و توسان در بازار هر دو با قیمتی نزدیک به هم عرضه می شوند و همین نزدیکی قیمت مقایسه را سخت تر کرده است.
* بررسی فنی: اسپورتیج از یک موتور 2.4 لیتری بنزینی به همراه یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره می برد. این پیشرانه می تواند برای این خودرو کاری کند تا در 9.4 ثانیه از حاتلت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بیشترین سرعت این خودرو هم 193 کیلومتر بر ساعت است.
* کیفیت رانندگی: کیا در مورد کیفیت رانندگی پرادعا است. این ادعا برای راننده صحیح و برای سرنشینان غلط است. فرمان پذیری و هندلینگ اسپورتیج به خوبی صورت می گیرد و ثبات و پایداری خوبی در جاده و مسیرهای پر پیچ و خم دارد. احساس چابک بودن در اطراف شهر کاملا خوشحال کننده است و در طول رانندگی رضایتبخش است و مانند رقیبش هیوندای توسان، رانندگی بدون سر و صدا و دلپذیری دارد اما برای سرنشینان، مخصوصا در ردیف عقب، سفتی و خشکی ناراحت کننده ای وجود دارد.
* طراحی کابین: اگر بخواهیم به میزان تجملات به کار رفته در کابین کیا نمره بدهیم باید بگوییم در این بخش از رقابت پیروزی میدان از آن کیا است. صندلی های این خودرو با پوشش کامل چرم با دوخت سفید استاندارد، هم برای جلو و هم سرنشینان عقب فراهم شده اند.
داشبورد آن سودمندتر و تمیزتر به نظر می رسد و با استفاده از مواد نرم تر و ابزارهای نمایشگر و کنسول مرکزی، ظاهری جذاب تر و شیک تر را به شما نشان می دهد.در مورد فضای ذخیره سازی نیز همتراز با هیوندای است که با محفظه هایی روی درب های جلو و عقب، کنسول وسط جادار و نگهدارنده لیوان، فضای کافی را برای وسایل ارائه می کند.
* بررسی فنی: موتور هیوندای توسان درست مانند کیا اسپورتیج گنجایش 2.4 لیتری دارد. در این خودرو از یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته بهره می برد تا از رقیب هموطن خود عقب نماند. گفته می شود قدرت خروجی برای این حجم از موتور پایین تر از حد انتظار است اما در رانندگی جاده ای قدرت کافی و خوبی در اختیار راننده قرار می دهد. توسان در مدت 9.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و در نهایت به سقف سرعت 194 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند.
* کیفیت رانندگی: توسان ix35 در اواخر سال گذشته با تاکید مجدد بر تنظیم سیستم تعلیق و فرمان پذیری به روز شد. نتیجه آن هم یک بسته سخت و سفت تعلیق است که کمی محکم تر از اسپورتیج عمل می کند. البته هنوز هم تا حدودی گلایه هایی در بحث فرمان پذیری وجود دارد و کماکان شنیده می شود که احساس یسنگین بودن خودرو و سفتی فرمان در سرعت های پایین و بدون بازخورد سریع را به راننده القا می کند.
البته انجام مانورهای شتابی و سبقت گیری اش برای شما رضایتبخش خواهد بود. از این هم نباید گذشت که در حین رانندگی از سر و صدای موتور در امان خواهید بود اما برای اینکه به ما معترض نشوید این را اضافه می کنیم که در صعود از سربالایی ها، صدای خرخر به گوش می رسد.
* طراحی کابین: هر چند که میزان تجمل در کابین کم است و شما را مبهوت نمی کند ولی در مجموع، هیوندای یک کابین متقاعد کننده را ارائه می دهد. جنس صندلی ها ترکیبی از چرم و تودوزی های پارچه ای است و بسیاری از قطعات داشبورد و پنل درب ها از پلاستیک سخت ساخته شده است. صندلی های توسان به ویژه صندلی های عقب نسبت به کیا، کمتر احساس امنیت را به شما منتقل می کنند.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای کیا و هیوندای به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.