رنگها میبایست در كنار سایر عناصر بازاریابی به دقت مورد استفاده قرار گیرند. بازاریابان بایستی رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار داده و رنگ بستهبندی و هر رنگ را كه مربوط به محصولات در تبلیغات میشود، بهعنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود تحت نظر داشته باشند. این عوامل تحت كنترل بازاریاب است. صنعت به تدریج درمییابد كه رنگ باید نقشی اساسیتر در فرآیند طراحی تا تولید، بازی كند. همانطور كه در این مسیر مشاهده میشود اكثر مزیتهای رقابتی ناشی از احساس است، در واقع در این اصل به سازمانها توصیه میشود در عصری كه فناوری آن را هدایت میكند اگر خواهان پیشی گرفتن از رقبا هستند باید به جای فكر از احساس کمک بگیرند.
در فرآیند تبلیغات به روشهای مختلف، مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنیم. رنگها نه تنها ظاهر کالا را زیباتر جلوه میدهند بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تاثیر میگذارند. بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفاده ما بر مخاطب چه تاثیری میگذارد. اهمیت زیادی که به رنگ در بستهبندی محصولات داده میشود نشان میدهد که سازندگان پاسخ سریعی از مشتریان نسبت به بستهبندی و رنگ آن مشاهده کردهاند تا به آنچه که روی آن نوشته شده است.
هنگامی که یک شرکت درصدد معرفی محصول یا خدمتی است که یکی از ویژگیهای اصلی آن با خاصیت روانی یکی از رنگها سازگاری دارد، بهتر است که در نامگذاری آن از رنگ متناسب استفاده شود. برای اثربخش کردن جایگاه محصول یا خدمت در ذهن مشتری، هماهنگی میان تمامی عوامل مربوط به آن جایگاه، میتواند در بلندمدت تاثیرات عمیقتری بر جای بگذارد. هر اقدامی که موافق با احساس افراد از رنگ آن محصول یا خدمت باشد، میتواند باعث یادآوری بهتر آن در ذهن مخاطبان شود. لكن قبل از هر اقدامی میبایست به ویژگیهای بازار هدف توجه كامل داشت اینكه بازار هدف مورد نظر متشكل از چه افرادی با چه ویژگیهایی است میتواند راهنمای موثری برای بهرهگیری از ابزار قدرتمند رنگ در بازاریابی باشد.
از میان كاربردهای مختلف رنگها در بازاریابی، استفاده مناسب از آن در برند شرکت، از بقیه مهمتر است و مهمترین چیزی که این نام را در ذهن مخاطبان تداعی میکند، رنگ برند است. رنگها مجسمکننده برندها هستند و به یادآوری یک نام تجاری در ذهن مخاطب کمک میکنند. یکی از ویژگیهایی که در بازاریابی خدمات اهمیت زیادی پیدا میکند، فضایی است که در آن به ارائه خدمت پرداخته میشود یا لباسی که کارکنان به تن میکنند. این عامل حتی در توزیع محصولات نیز به چشم میخورد و میتوان در طراحی فضای فروشگاهی که محصولات خاصی را میفروشند از رنگ متناسب با آن استفاده کرد. این نکته را نیز باید در خاطر داشت که زیادهروی در استفاده از رنگها، مانند هر چیز دیگر، کار درستی نیست.
بنابراین باید توجه کنیم که برای کالاهای تجاری خود از چه رنگهایی استفاده کردهایم، دلیل ما برای این انتخاب چه بوده است و آیا با استفاده از این رنگ یک پیام خاص تجاری در ذهن داریم. در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری کالا بسیار مهم است، انتخاب رنگ نیز میتواند پیام خاصی را به ذهنشان بیاورد، پس بهتر است رنگها و خواص آنها و تاثیرات آنها را بشناسیم و از رنگها بهترین سود را در فرآیند بازاریابی خود ببریم.