پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه با افت 494 واحدی به رقم 77 هزار و 733 واحد عقب‌نشینی کرد. سهامداران بورسی با توجه به مشخص نبودن نتایج قطعی مجلس خبرگان، با احتیاط به معامله پرداختند چنان که در میان حقوقی‌ها نیز شاهد تقویت عرضه‌ها بودیم. روز گذشته اکثر سهامداران ترجیح دادند با ذخیره بازدهی‌های به‌دست آمده در بازه‌های کوتاه‌مدت به دنبال جابه‌جایی برخی تک‌سهم‌ها باشند. به طوری که در اغلب نمادهای معاملاتی بزرگ بازار، معامله‌گران حقیقی فرصت خرید سهام برخی شرکت‌ها را غنیمت شمرده و با واگذاری سهام نوسانی خود به دنبال جمع‌آوری این سهم‌ها در دامنه منفی بودند.

از نکته‌های قابل توجه این روزهای بازار سهام می‌توان به اقبال سهامداران به گروه ساختمانی اشاره کرد که این استقبال از سهام شرکت‌های گروه انبوه‌سازی، بی‌ارتباط با شایعه‌هایی پیرامون موافقت اصولی بانک مرکزی با وام 100میلیونی مسکن نیست. روز گذشته معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از موافقت اصولی بانک مرکزی با وام 100 میلیون تومانی خرید مسکن خبر داد که با تاثیر این خبر، تمام نمادهای گروه انبوه‌سازی مثبت و اکثرا در حوالی سقف قیمت معامله شدند.

با گروه‌های بازار سهام

معاملات گروه بانک مثبت اما نزولی آغاز شد و در نهایت به جز بانک دی تمام نمادها در بازه منفی معاملات را به پایان رساندند. در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات در بازه مثبت کامل آغاز شد و به بازه منفی کامل نزول کرد. در گروه فرآورده‌های نفتی، نمادهای گروه پالایشی که از سه روز کاری گذشته با تقاضا مواجه هستند روز گذشته هم مورد توجه سرمایه‌گذاران بودند. شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی در صورت تک‌نرخی شدن ارز و رشد بهای جهانی نفت، از پتانسیل رشد برخوردارند و در مقابل با توجه به وضعیت قیمت‌های جهانی سنگ آهن و فولاد این امید وجود دارد تا اتفاقات مثبتی در اقتصاد چین رخ دهد تا شاهد افزایش قیمت‌ها در این گروه باشیم.

در گروه محصولات دارویی، گشایش اعتبارات LC و دریافت فاینانس در حالی موجب کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌ها در این گروه می‌شود که تبعات مثبتی را بر وضعیت سودآوری آنها به دنبال دارد. پیرامون این گروه خبر می‌رسد شرکت داروسازی سبحان انکولوژی از 26 بهمن با نماد معاملاتی «دسانکو» و به‌عنوان شصت‌و‌ششمین شرکت بازار دوم معاملات فرابورس درج شده و آماده عرضه اولیه در روزهای آینده و تا قبل از پایان سال جاری است.

در گروه عرضه برق و گاز، پتروشیمی فجر سهم ارزنده‌ای است که در هفتمین روز پس از عرضه اولیه بالاخره صف خرید آن عرضه شد اما با حمایت حقوقی همچنان در حوالی سقف قیمت معامله شد و در سقف قیمت معاملات را به پایان رساند، معاملات نماد بسیار پر حجم بود به طوری که با معامله 124 میلیون سهم به ارزش 200 میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات کل بازار بورس را به خود اختصاص داد.

ادامه افت و خیزهای شاخص آیفکس

روز گذشته بازار فرابورس با دادوستد 362 میلیون و 40 هزار ورقه بهادار در 29 هزار و 376 نوبت به ارزش 3 هزار و ‏‏792 میلیارد و 260 ریال به کار خود پایان داد. ‏ گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با مبادله 54 میلیون و 670 هزار سهم بیشترین حجم و پالایش نفت لاوان با 130 میلیارد ‏ریال معامله، بالاترین ارزش معاملات سهام را در بازار فرابورس به نام خود ثبت کردند. ‏

شاخص کل در اوایل معاملات روز گذشته حدود 10 واحد رشد کرد اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت و در نهایت با افزایش ‏نامحسوس نسبت به روز گذشته به عدد 839.98 واحد رسید. ‏مهندسی تاسیسات راه‌آهن در کنار توسعه و عمران کرمان و عمران و توسعه شاهد بیشترین افزایش قیمت را ‏داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های صنعتی مینو، گروه فن آوا و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با بیشترین افت ‏قیمت روبه‌رو شد. ‏ همچنین، نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تهران از پربیننده‌ترین نمادهای بازار ‏بودند.

‏ در بازار اول 52میلیون و 880 هزار ورقه بهادار به ارزش 134 میلیارد و 40 میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات ‏سهام در نماد سرمایه‌گذاری مسکن تهران رخ داد.همچنین، 200 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 572 میلیارد ریال خریدوفروش شد و بالاترین افزایش قیمت در این ‏بازار مربوط به توسعه و عمران کرمان، پگاه فارس و قند چهارمحال بود.

‏ بیشترین حجم و ارزش معاملات (صندوق‌های قابل معامله) ‏ETF‏ نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خریدوفروش 488 هزار سهم به ‏ارزش 6 میلیارد ریال اختصاص یافت. ‏ علاوه بر این، بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به خریدوفروش 528 هزار ورقه اجاره پترو ‏امید آسیا در نماد «صامیا» و بیشترین ارزش معاملات مربوط به همین اوراق در نماد «صامیا2» به میزان 531 میلیارد ریال بود. ‏

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EC6yz2ZK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه