مفهومی که بیشترین نقش را در موفقیت من در فضای مجازی داشته است، ایده برد سهجانبه است.
شما پیش از این در مورد روش برد/ برد شنیدهاید، اما من یک برنده دیگر به استراتژی خود اضافه میکنم؛ زمانی که با سرعت یک لیست ایمیل مناسب تهیه میکنم یا هر نوع پیامی را به تمامی اعضای گروه جدیدی از مخاطبین ارسال میکنم، با افزودن برنده سوم میتوانم بهطور فعال از فرصتهای مربوط به روش برد/ برد/ برد استفاده کنم و از این طریق است که یک تسلط همه جانبه در فضای مجازی بهدست میآورم.
استراتژی برد/ برد/ برد چیست؟
زمانی که از تعداد بیشمار گروهها و اجتماعات جدید در اینترنت و نیز لیدرهای تاثیرگذار آگاهی کسب کنید، مفهوم این استراتژی را به راحتی درک میکنید. از طریق مشارکت با این لیدرها در فضای مجازی میتوانید به سرعت کارهای بزرگ و مهمی انجام دهید. امروزه بسیاری از کسبوکارها مدیرانی را استخدام میکنند تا بهطور خاص روابط آنها را با تاثیرگذاران قدرتمند فضای مجازی مدیریت کنند؛ چرا که به این نتیجه رسیدهاند که این لیدرهای با نفوذ و تاثیرگذار در اینترنت، چگونگی به سرعت قرار گرفتن در معرض دید را میدانند.
لیدرها چه کسانی هستند و اجتماعات آنها کجاست؟
اگر پاسخ به این پرسش را کاملا درک نمیکنید، باید این مطلب را دریابید که امروزه بیش از هر زمان دیگری جوامع بیشتری در سراسر دنیا وجود دارد. در 50 سال اخیر یک اجتماع بهعنوان تمام افرادی بود که در مجاورت یکدیگر زندگی میکردند. تا همین اواخر نیز جغرافیا جوامع را تعریف میکرد. اکنون اجتماع محدود به مرزهای جغرافیایی نیست.
جوامع و اجتماعاتی هستند که براساس هر مفهوم قابل تصوری شکل میگیرند و هر یک از ما در زمانهای گوناگون بدون آنکه بدانیم به دهها یا حتی صدها اجتماع مختلف تعلق داریم. ما تقریبا هر روز گروهها و اجتماعاتی را در زندگی خود اضافه میکنیم. مهمتر اینکه، اینترنت این امکان را برای ما فراهم میآورد تا بهصورت آنلاین در قالب این گروههای مجازی جمعی را تشکیل دهیم. این موضوع باعث ظهور سوپراستارهای قدرتمندی در فضای مجازی میشود.
این سوپر استارها صاحبان یا رهبران تاثیرگذار در اجتماعات و گروههای گوناگون هستند. شرکایی هستند که در همان حوزه کاری شما فعالیت میکنند یا حتی کسبوکارهایی وجود دارند که با کسب کار شما نقاط مشترکی دارند (البته نه بهطور کامل) و هر دو مورد فرصتهای شراکت و همکاری را فراهم میآورند. اکنون که مفهوم گروهها یا اجتماعات بیشمار را درک کردهاید، به راحتی میتوانم منظور خود را از استراتژی برد سهجانبه بیان کنم.
سه طرفی که باید برنده باشند
1- گروه یا اجتماع (به عبارت دیگر خوانندگان، مشترکان، اعضا و...)
2- رهبر یا مدیر گروه (شخص تاثیرگذار، صاحب وبلاگ، دارنده لیست ایمیل و شخصی که وب سایتهای معروفی داشته باشد.) در این مثال، شخصی را در نظر بگیرید که یک لیست ایمیل با تعداد اعضای فراوان از جامعه هدف در اختیار دارد.
3- «شما» (شخصی که اطلاعات فراوان و ارزشمندی را برای به اشتراکگذاری دارد و خواهان بازدیدکنندگان، ترافیک و توجه بیشتری نسبت به سایت خود و محتوای آن است).