مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه جابهجایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار ارزآوری دارد، گفت: اگر از ظرفیت کریدور شمال- جنوب ایران استفاده شود، ۴۰ درصد زمان کاهش مییابد. به گزارش مهر، ابراهیم ایدنی با اعلام این مطلب که ظرفیت ترانزیتی ایران ۵۰ میلیون تن است و در حال حاضر تنها ۱۲ میلیون تن از این ظرفیت استفاده میشود، اظهار داشت: تعداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر بهعنوان بازار هدف در پسکرانه کشور ایران زندگی میکنند که باید از این بازار با استفاده از ظرفیتهای ترانزیت استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامهریزیهای صورت گرفته تا سال ۲۰۳۰ قرار است عملکرد ترانزیتی کشور به ۲۱ میلیون تن در سال برسد، افزود: بنادر هرمزگان بهویژه بندر شهید رجایی که بهعنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بینالمللی شمال- جنوب محسوب میشود، از این میزان سهم ۵۰ درصدی دارد.
وی با بیان اینکه جابهجایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار ارزآوری و بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در زمینههای مختلف بنادر و حملونقل اشتغالزایی ایجاد میکند، افزود: جریان کالا به دو شکل است؛ نخستین مورد حمل موادخام از کشورهای در حال توسعه به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و مالزی است که به فرآورده دارای ارزش افزوده تبدیل میشود. پس از آن نیز محصولات تولیدی به سمت بازارهای مصرف که عمدتا کشورهای اروپایی است، ارسال میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: در حال حاضر، عمده کالاهای تولیدی در شرق آسیا از مسیر اقیانوس هند، دریای سرخ و کانال سوئز به مدیترانه و اروپا ارسال میشود، درصورتیکه اگر از ظرفیت کریدور شمال – جنوب و کشور ایران استفاده شود، ۴۰ درصد از نظر زمان و مسافت و همچنین ۳۰درصد در بحث هزینه حمل کالا صرفهجویی به دنبال خواهد داشت.
ایدنی ادامه داد: کشور عراق که بسیاری از زیرساختهای خود را از دست داده است، در حال حاضر بازار خوبی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران محسوب میشود؛ بهگونهای که با توجه به بازار مستعد اقلیم کردستان عراق، میتوان تنها در این منطقه روی ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا سرمایهگذاری کرد.