ارتباطات مهمترین عنصر هر سازمانی است. بدون ارتباطات، سازمان فقط مجموعهای از افراد، مواد و فرآیندهایی است که غیرقابل استفاده خواهد بود. اثربخشی سازمان به کیفیت ارتباطات وابسته است. مدیران ناچارند با مافوق و مرئوسان ارتباط برقرار کنند. آنها بیش از 75 درصد زمان اثربخش خود را صرف برقراری ارتباط میکنند.
ارتباطات عاملی است که تمام واحدهای اصلی و فرعی، فرآیندها، سیستم و فرهنگ را به هم مرتبط میسازد. آنچه خواندید مقدمه کتاب ارتباطات سازمانی؛ مفاهیم، الگوها، ابزارها تالیف دکتر امید مهدیه، عضو هیاتعلمی دانشگاه زنجان است. در این کتاب، او تعریف ارتباطات، جهت، شبکههای رسمی و غیررسمی ارتباطات، موانع ارتباطات و انواع دیدگاه شامل دیدگاه سنتی، تفسیری و انتقادی و فرآیند ارتباطات با توجه به دیدگاه محققان مختلف را به رشته تحریر درآورده است. در بخشی از این کتاب میخوانیم که در مدل تعاملی ارتباطات که مدلی دوسویه است، پس از ارسال پیام توسط منبع و دریافت آن توسط گیرنده، دریافتکننده بازخورد را نیز به رمز تبدیل کرده و آن را مجددا به منبع باز میگرداند.
سپس منبع، پیام بازخورد را رمزگشایی کرده مجددا براساس آن یک پیام جدید را به رمز تبدیل میکند که با بازخورد سازگار است (سازگاری).
فرآیند ارتباطات و الگوهای مختلف آن در این کتاب با مدلسازی به تصویر کشیده شده و از این رو به درک بهتر مخاطب کمک میکند. در انتهای کتاب دو پیوست موجود است که شامل پرسشنامه ارتباطات سازمانی مهدیه مشتمل بر 24 سوال در شش شاخص ارتباطی و پرسشنامه رضایت از ارتباطات داونز و هازن به همراه نحوه امتیازدهی موجود است. این کتاب در 80 صفحه به قیمت 3500 تومان توسط موسسه مهربان نشر به چاپ رسیده است.