دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
بهاره نقیب، کارآفرین حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی از کسب وکارش می‌گوید

اراده کارآفرین مهم‌تر از سرمایه‌اش است

8 سال پیش ( 1394/5/3 )
پدیدآورنده : گروه زنان  

رشته تحصیلی‌اش معماری است و فوق‌لیسانس این رشته را دارد. بنابه گفته خودش به دلیل اشباع بودن اشتغال دراین حوزه به سمت حرفه پدرش که در زمینه تولید محصولات بهداشتی فعالیت می‌کند، کشیده می‌شود، اما با کمی تفاوت رشته لوازم آرایشی را انتخاب می‌کند و در کنار پدر کارش را ادامه می‌دهد و الان عضو هیات‌مدیره است. نخستین دپارتمان تولید کرم ارگانیک ایران را هم ایجاد کرده‌اند و قرار است به‌زودی محصولاتی را در این زمینه وارد بازار کنند.

465858

اینها همه در حالی رخ داده که بهاره نقیب فقط 26 سال سن دارد. وقتی در مورد شروع کار و دلیل علاقه‌مندی‌اش به فعالیت اقتصادی و اجرایی‌کردن ایده‌های جدیدش می‌پرسم، می‌گوید: پدرم می‌گوید از همان بچگی وارد کارخانه که می‌شدی، کنجکاو بودی که دستگاه‌ها چگونه کار می‌کنند. سوال‌های جالبی می‌پرسیدی و می‌خواستی از شیوه کار دستگاه‌ها سر دربیاوری. با اینکه بچه‌های دیگر دنبال بازی کردن می‌رفتن اما تو پا به پای من خط تولید را رصد می‌کردی. بهاره نقیب، با گفتن این حرف‌ها به‌نوعی معتقد است که گاه از بچگی مشخص است که چه کسانی می‌خواهند در آینده با چالش‌های اقتصادی و چم و خم کسب وکارها به‌نوعی دربیفتند و فعالیت اقتصادی داشته باشند.

آغاز به کار در کنار پدر

پدرش تولیدات مواد بهداشتی دارد و چهار سال است که با پدرش همکاری می‌کند. اما کار دیگر تولید مواد بهداشتی نیست، بلکه در کنار کار پدر بخش جداگانه‌ای برای تولید لوازم آرایشی راه‌اندازی کرده است. دلیل این کار را هم این مسئله می‌داند که چون مشتریان بازار لوازم آرایشی و بهداشتی خانم‌ها هستند، او بهتر توانسته با شناختی که از روحیه زنان دارد ابتکاراتی در زمینه تولید و حتی بسته‌بندی این مواد داشته باشد: با ورودم به شرکت به‌عنوان یک زن، حتی رنگ‌ها در بسته‌بندی محصولات را هم تغییر دادم و در ادامه بخش تولید کرم‌های ارگانیک را دنبال کردم.

نشانه‌های کار در دوران کودکی

پدرم به من اعتماد کرد. با رشته متفاوت و در سن 22 سالگی وارد این مجموعه شدم. من در خانواده‌ای بزرگ شدم که کارآفرینی در اطراف من رخ داده بود و پدرم در این زمینه فعالیت داشت. اما از زمان کودکی هم کارخانه که می‌رفتم از نوع سوالاتی که از پدرم می‌پرسیدم مشخص شده بود که به مقوله کار و کارآفرینی علاقه‌مند هستم. پدرم می‌گوید بچه‌های دیگر به دنبال بازی کردن بودند اما تو توجه خاصی به محیط اطرافت داشتی و سوال‌های تخصصی می‌پرسیدی. برای شروع کار هم سرمایه‌ را پدرم در اختیارم گذاشت، اما ابتکار ایجاد لوازم آرایشی به‌ویژه از نوع ارگانیکش را من پیش می‌برم.

کیفیت مهم‌ترین تمایز رقابتی

از آنجا که همگام بودن با فرمول محصولات آرایشی روز دنیا از جمله اهدافی است که این کارآفرین و فعال اقتصادی جوان دنبال می‌کند، به همین دلیل هم هست که وقتی از او در مورد میزان مطالعه‌اش در این زمینه می‌پرسم ضمن تایید مطالعه و لزوم همگام بودن با محصولات روز دنیا می‌گوید روزی یک تا دو ساعت را به این کار اختصاص می‌دهد. وی همچنین ادامه می‌دهد که مهم‌ترین کاری که باید به آن توجه می‌کردیم شیوه رقابت در بازار بوده است. زیرا بازاری با رقیبان بسیار و مشتریان میلیونی پیش‌رو داریم. از طرفی مشتریان ایرانی به محصولات خارجی اعتماد زیادی دارند. بنابراین باید سراغ تمایز رقابتی تعیین‌کننده‌ای می‌رفتیم و کیفیت را به‌عنوان مهم‌ترین تمایز رقابتی در بازار انتخاب می‌کردیم. زیرا اعتقاد داریم که حتی اگر مشتری برندی را نشناسد اما کافی است که تنها یک بار آن را مصرف کند تا نسبت به خرید آن ترغیب شود.

653463456

بنابراین کیفیت محصولات بسیار مهم است. برای به‌دست آوردن مشتریان ایرانی باید کیفیت محصولات ایرانی به استانداردهای جهانی نزدیک شود. در این صورت دیگر کسی خریدار محصولات متفرقه خارجی و تقلبی وارداتی نمی‌شود و البته کیفیتی که به آن اشاره می‌کند حتی بسته‌بندی و رنگ‌بندی محصولات را هم در برمی‌گیرد. خودش در این مورد اشاره می‌کند که از رشته تحصیلی‌‌اش که معماری است برای دیزاین محصولات استفاده می‌کند. در راستای همین هدف است که روزی هشت ساعت کار می‌کند. فرمول‌های محصولات خارجی را پیگیری می‌کند. چون خارجی را چند مرحله جلوتر می‌داند و معتقد است که برای اینکه جامعه را مطابق با فرمول‌های روز دنیا پیش ببرد، مطالعه در این زمینه لازم
است.

دنیای ملون آرایشی‌ها

دیدن و شنیدن پیام‌هایی از این دست که کرم‌هایی برای چروک‌های دور چشم یا پف پلک و غیره تجویز می‌شود برای همه‌مان عادی شده است. اما سوالی که همواره برای مشتریان مطرح است این است که به واقع تا چه اندازه محصولاتی از این دست دارای ویژگی‌های اینچنینی هستند. وقتی این مسئله را با نقیب در میان می‌گذارم، می‌گوید: در حقیقت بخش زیادی از این کرم‌های دور چشم و محصولات اینچنین تاثیر آنچنانی ندارد. حتی وقتی فرمول مواد ترکیب‌دهنده این کرم‌ها را مطالعه می‌کنید می‌بینید که بعضی از ویتامین‌هایی که در این محصولات به کار رفته، اصلا قابلیت جذب شدن به پوست را ندارند. متخصص‌هایی که فرمولاسیون این کرم‌ها را انجام داده باشند باید متخصصان این حوزه باشند و هر کسی نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. کما اینکه بعضی از این محصولات نتایج معکوسی هم داشته‌اند.

این فعال اقتصادی همچنین اضافه می‌کند که حرکت به سمت تولید کرم ارگانیک دقیقا در راستای این هدف انجام شده تا محصولی تولید شود که ترکیبی علمی و اصولی داشته باشد. ترکیبی که در درازمدت نتیجه مثبت در برداشته و موجبات سلامت پوست افراد را فراهم کند. در واقع مشتریان نباید به تاثیر کوتاه‌مدت لوازم آرایشی توجه کنند. در حال حاضر بهترین محصولات آرایشی محصولاتی است که ترکیبات گیاهی دارند. در تولید این محصولات چون روند پیچیده‌تری طی شده، قیمت بالاتری دارند اما مردم باید بدانند که هزینه بیشتر برای پوست در درازمدت نتیجه بهتری به آنها می‌دهد و فکر می‌کنم این دید در مردم ایران هم ایجاد شده است.

میزان اشتغالزایی

در مجموعه ما حدود 80نفر همکاری می‌کنند. بعضی مستقیما و اختصاصا با بخش آرایشی همکاری می‌کنند که متخصص این حوزه هستند. حدود 13 نفر هم با تخصص‌های دیگر در بخش مربوط به تولید محصولات آرایشی فعالیت‌های تکمیلی دیگر را انجام می‌دهند. در واقع حدود 12 نفر به واسطه راه‌اندازی بخش مربوط به لوازم آرایشی به مجموعه اضافه شده‌اند. نقیب می‌گوید شاید بخش مربوط به مدیریت ما حدود 15 نفر را صاحب شغل کرده است اما کار ما با مجموعه‌ای 80نفری است.

اگر روزی قرار باشد جدا شوم

بهاره نقیب، جدایی از کارخانه پدرش را خیلی سخت می‌داند و به‌نوعی شروع دوباره تلقی می‌کند: خب خیلی سخت خواهد بود. هرچند می‌دانم که اگر پدرم چنین چیزی از من بخواهد حتما می‌خواهد پیشرفت بیشتری داشته باشم. اما حتی اگر چنین اتفاقی قرار باشد رخ دهد، همه تلاشم را می‌کنم که به تنهایی هم موفق باشم. پدرم در من این اعتماد به نفس انجام کار و پیش بردن کار را ایجاد کرده است. پدرم مشوق و اعتماد دهنده اصلی من است. هرچند مادرم هم همیشه پشتیبانم بوده است. از طرفی این کارآفرین جوان اراده را مهم‌ترین دلیل موفقیت می‌داند. اراده‌ای که در خودش هم سراغش را دارد: اراده از هر چیزی مهم‌تر است. کسی نمی‌تواند با انتظار روزهای خوب را کشیدن به جایی برسد. حتی اگر سرمایه زیادی هم داشته باشد ولی اراده‌ای برای انجام کار نداشته باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

جنسیت در کار

نقیب می‌گوید در فضای کاری امروز ایران دیگر خیلی جنسیت تاثیرگذار نیست. دیگر مسائل مربوط به زن یا مرد بودن از اولویت برخوردار نیست. به همین دلیل اگر کسی بخواهد کاری انجام دهد و ایده‌ای را به سرانجام برساند نباید نگران این مسئله باشد که چون زن است ممکن است نتواند موفق شود. نه اینکه هیچ مانعی نباشد اما مانعی که به طرز قاطعی مانع فعالیت زنان باشد، وجود ندارد. زیرا جامعه به این باور رسیده که جنسیت مهم نیست و بیشتر خلاقیت افراد است که تعیین‌کننده میزان موفقیت آنهاست. این عدم اهمیت جنسیت را من در محیط کارم هم پیاده می‌کنم. همکاران من هم زن هستند و هم مرد اما من با ایجاد روابط دوستانه و احترام متقابل فضایی ایجاد کرده‌ام که تنها کیفیت کاری همکارانم را می‌بینم و نه جنسیت‌شان را.

آینده کاری

به نظر می‌رسد که امیدواری جزئی از وجود هر کارآفرینی به شمار می‌رود و تاکنون نبوده که با کارآفرین ناامیدی مواجه شوم. نقیب هم امیدوار است. کما اینکه می‌گوید: زمینه کاری آینده مربوط به وسایل آرایشی را بسیار روشن و خوب می‌بینم. زیرا مردم هم براساس آگاهی خرید می‌کنند مردم این نکته را می‌دانند که محصولات آرایشی ارتباط مستقیم با پوست‌شان دارد. بنابراین لازم می‌دانند که هزینه‌های جنس مرغوب و کالای باکیفیت را بپردازند. از طرفی جمعیت جوان ایران میل وافری به استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی دارند. دلیل این امر همین میزان مصرف بسیار زیاد لوازم وارداتی است که در بسیاری از مواقع کیفیت لازم را هم ندارند و با قیمت‌های نازل به مشتریان عرضه می‌شود. اما مشتری امروز باید این نکته را بداند که پرداخت هزینه کمتر در واقع نتیجه‌اش آسیب‌زدن تدریجی به پوست و بدن خودشان است. آگاهی‌هایی از این قبیل باید به همه مشتریان داده شود.

ناامیدی هست ولی پایدار نیست

احساس نشدن و پیش نرفتن همیشه در هر کاری وجود دارد. اما مهم عقب ننشستن است. مهم این است که باز به دنبال امتحان‌کردن برویم. نقیب با گفتن این جملات خوب و بدهای کارآفرینی را برمی‌شمارد: این ویژگی در کارهای جدید همیشه وجود دارد. اما امیدواری به آینده همیشه مکانیزم دفاعی مهمی برای پس نرفتن است. گروهی هم که با من کار می‌کنند در صورت شکست ایده‌ها و فرمول‌ها همیشه به فکر این هستند که کار را دوباره امتحان کنند و پیش ببرند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NzdPCDlf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
alireza gholizadeh :
8 سال پیش
بهاره خانم قلیزاده هستم با تویوتا شماو برادرتون که کوچک بودید میرسوندم مدزسه راننده داروگر.خوبی دخترم به همشون سلام برسون .راستی کارآفرین عزیز کار برای منه پیرمرد داری دختره کوچلو ومهربونم.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه