پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی هفته گذشته ۲۴۵ واحد افت کرد، در این مدت سهام آزاد شناور نیز ۵۰۴ واحد کاهش یافت. بدین ترتیب شاخص کل بورس در ابتدای هفته گذشته در عدد ۷۷ هزار و ۱۶۸ واحدی قرار داشت، اما این نماگر بازار در چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ رقم ۷۶ هزار و ۷۴۲ واحد را نمایش داد.

ادامه روند متعادل و مثبت بازار سهام

بنابراین در این پنج روزکاری بازار سهام ایران، دماسنج بورس شاهد افت بیش از ۴۲۵ واحد معادل ۰.۶ درصد بود. می توان علت افت بازار در این مدت را به پایان سالی مالی شرکت های مالی و سرمایه گذاری ارتباط داد، چرا که این شرکت ها در این مدت مشغول به تسویه اعتباری مشتریان خود هستند و این موضوع می تواند کفه عرضه را نسبت به تقاضا سنگین تر کند. بسیاری از فعالان بازار سهام امیدوارند با آغاز مهرماه و شروع پاییز، بازار سهام نسبت به حال حاضر پر رونق تر شود، اما این افراد در حال حاضر نگاه چندان مثبتی به کلیت معاملات بورس ندارند و بیشتر امیدواری شان به ماه های پایانی سال است.

در هفته گذشته برخی گروه ها همچون قطعه سازها، زغال سنگی ها و پالایشگاهی ها از اقبال بیشتری برخوردار بودند و معاملات پرحجم تری را تجربه کردند. با توجه به افزایش محسوس حجم معاملات می توان امیدوار بود که در صورت عدم فروش های پرحجم و نفس گیر حقوقی ها، روند متعادل و مثبت روبه رشد برخی گروه ها همانند گروه های خودرویی، قطعه ساز، حمل و نقل، پالایشگاهی، قندی، زغال سنگی، آی تی و ساختمانی ادامه داشته باشد. 

رشد 34 درصدی ارزش کل معاملات

در پنج روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۱۱۳۴۰ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با ۳۴ درصد افزایش یافته است. در این مدت تعداد ۵۸۰۲ میلیون سهم و حق تقدم در ۲۲۳ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۴۵ درصد افزایش و 8 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. بر این اساس تعداد یک میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۳۵۴ میلیارد ریال معامله شد که ۱۸۵ درصد افزایش را نشان می دهد. این درحالی است که تعداد ۱۵ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۴۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در هفته معاملاتی منتهی به 19 شهریورماه شاخص کل فرابورس نیز در روز پایانی هفته به 802 واحد رسید که افت کمتر از یک درصدی را در مقایسه با روز چهارشنبه هفته ماقبل نشان می داد. ضمن آنکه ارزش بازار هم روز چهارشنبه به رقم 939هزار و 675 واحد رسید که نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل تقریبا بدون نوسان به شمار می رفت.

ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی بیش از سایر بازارهای فرابورسی

بازارهای پنج گانه فرابورس ایران نیز معاملات هفته قبل را با افت و خیزهای نسبی در روند معاملات پشت سر گذاشتند؛ به طوری که در برخی روزها با کاهش و در روزهای دیگر با افزایش حجم و ارزش دادوستد اوراق بهادار روبه رو شدند که در نهایت برآیند کلی آنها حکایت از افت این متغیرها نسبت به هفته ماقبل داشت.

در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب شاهد دادوستد 920، 968 و 543 میلیارد ریال سهام بودیم، این ارقام در حالی است که در بازار ابزارهای نوین مالی ارزش معاملات اوراق بهادار به رقم یک هزار و 603 میلیارد ریال رسید که بیش از دیگر بازارها بود. حجم معاملات نیز در بازار اول از سایر بازارها بیشتر بود به طوری که در این بازار 482 میلیون ورقه سهام مورد مبادله قرار گرفت درحالی که در بازارهای دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی این ارقام به ترتیب 268، 294 و 19 میلیارد ریال بود. در بازار اول فرابورس ایران در شرایطی که نسبت به هفته ماقبل شاهد افت حجم و ارزش معاملات سهام بودیم، اما رشد 82 و 154 درصدی ارزش و حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید.

در بازارهای دوم و ابزارهای نوین مالی نیز همین روند تکرار شد. هفته گذشته اوراق بدهی، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز به ترتیب به تعداد یک، 17 و 0.2 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 263 میلیارد ریال، 129 میلیارد ریال و 211 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس مورد معامله قرار گرفتند که با رشد حجم و ارزش معاملات این اوراق نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شدیم. در این میان از ابتدای سال تاکنون شاهد نقل و انتقال 90 میلیون ورقه بدهی به ارزش 86 هزار و 711 میلیارد ریال در بازار بدهی فرابورس ایران هستیم.

صنایع فرابورسی پیشروی معاملات 

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم در میان صنایع فرابورسی نیز گروه پالایشی ها پیشتاز سایر گروه ها به لحاظ ثبت بالاترین میزان ارزش معاملات بود. در این گروه 303 میلیارد ریال معامله صورت گرفت که سهم 24 درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص می داد. پس از آن گروه های «فلزات اساسی» و «اطلاعات و ارتباطات» با ارزش معاملاتی بالغ بر 164 و 100 میلیارد ریال به ترتیب سهم 13 و 8 درصدی از ارزش کل معاملات فرابورس را در اختیار گرفتند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ikojUpN3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه