رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: تاکنون فعالیتهای خوبی برای هفت طرح فولادی انجام شده اما این هفت طرح، درگیر اختلاف بانک مرکزی ایران و چین شدهاند.
به گزارش ایسنا، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز - شنبه - در حاشیه مراسم امضای قرارداد طراحی پایه و دانش فنی طرح نفلین سینیت سراب که بعد از 20 سال تاخیر با شرکت اتوتک آلمان امضا شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون مشارکتهای خوبی برای اتمام هفت طرح فولادی صورت گرفته است، اظهار کرد: پنج طرح فولادی درگیر مشارکت شدهاند و پیشبینی میشود در نیمه اول سال آینده سه طرح شادگان، میانه و سپیددشت به بهرهبرداری برسند.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم طرح نیریز فارس را نیز تا نیمه اول سال آینده به بهرهبرداری برسانیم.
رییس سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با بیان اینکه هنوز دو طرح مشارکت نگرفتهاند، گفت: دلیل عمده آن اختلاف بانک مرکزی ایران و چین است.
کرباسیان درخصوص قرارداد طراحی پایه و دانش فنی نفلین سینیت سراب اظهار کرد: هشت ماه است که دانش فنی این طرح آغاز شده و با توجه به اینکه شرکت اتوتک آلمان، شرکتی معتبر است میتوان پیشبینی کرد که زمان بهرهبرداری آن کمتر از چهار سال طول بکشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ذخیره این طرح را 200 هزار تن پودر آلومینا و 150 هزار تن نمک صنعتی عنوان و اظهار کرد: بودجه در نظر گرفته شده 9 میلیون و 300 هزار یورو است، اما پیشبینی میشود برای کل پروژه 400 میلیون دلار هزینه شود.
وی با بیان اینکه هزینه تکمیل زیرساختهای این طرح 60 میلیارد تومان است، اظهار امیدواری کرد با انجام این سرمایهگذاری زمان طرح را کوتاهتر کنیم. کرباسیان اظهار کرد: بهرغم اینکه معادن نفلین سینیت از بوکسیت تولید میشود و بزرگترین معدن بوکسیت ایران در جاجرم به ظرفیت 200 هزار تن است، اما نیاز کشور بیش از 800 هزار تن است.
رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: اگر بخواهیم پروژههای برنامه پنجم توسعه را عملی کنیم باید این میزان پودر آلومینا را در کشور برطرف کنیم. به همین دلیل باید در این راستا راهکارهای اساسی اندیشیده شود.
وی هزینه قرارداد این پروژه را 9300 یورو عنوان و اظهار کرد: در این پروژه 25 درصد آلومینا و 10 درصد پتاس و کربنات بهرهبرداری میشود.
کرباسیان اظهار کرد: یکی از نکات مهم این است که از نظر زیستمحیطی این کارخانه هیچگونه پسماندی ندارد و میتواند برای دو هزار نفر بهصورت مستقیم و 10 هزار نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.
رییس هیات عامل ایمیدرو تاریخچه این پروژه را مربوط به سال 1369 عنوان و اظهار کرد: این پروژه 20سال است که به دلیل وجود تحریمها و برخی دیگر از مشکلات متوقف مانده که امیدواریم بهزودی شاهد نتایج چشمگیر آن باشیم.